Sosyal Medya

Makale

İdealin Realize Edilmesi: Gençlik… (1)

GiriÅŸ:

Genci, gençliÄŸi konuÅŸmak her zaman zor olmuÅŸtur. Çünkü her türlü örneÄŸi rahat bir ÅŸekilde verebilecek bir pozisyonu taşıyor. Hakkında olumlu ya da olumsuz bir sürü ÅŸey söylenebilir. Dolayısı ile bu konuda söz söylemeye baÅŸladığınızda bir çerçeve içinde konuÅŸma zorunluluÄŸunu duymalıyız. Mevcut kültürel dinamikler yerine insan olmanın haysiyeti ile baÄŸdaÅŸan ve Müslüman için de vahiy kaynaklı bir yaklaşımı öncelemesi elzem olur. Ayrıca meseleyi biyolojik bir tutumdan öte bir yaklaşımla ele almayı da yaÅŸamın kendi bütünlüÄŸünü kavrama konusunda bizi bir adım öne çıkarabilir.

Saflığın, samimiyetin, pervasızlığın, cesaretin ve kurgunun dışında kalan bir özgüveni temsil eden genç; idealle uyumlu bir yaÅŸam için canını esirgemeyen bir kahramandır. Sosyolojik bir gerçeklik olarak tanımlanan genç, haÅŸarı, uyumsuz ve gerçekçi olmayan bir yaklaşımın temsilcisi gibi temellendirilir. Halbuki gençlik kategorisini neye göre belirlediÄŸimizle eÅŸ anlamlı olarak betimlenebilecek bir düzlemi iÅŸaret eder genç!

Her düÅŸünce kendi çerçevesi ve anlam dünyası içinde gence bir anlam yüklemektedir. Devrimci örgütlenmeler ve düÅŸünceler de en çok genç kesimden gereken desteÄŸi alabilmektedir. Daha doÄŸrusu yeni olana açık olan yegane toplumsal grup yine gençlik olmaktadır. Birçok ÅŸeyin kesiÅŸtiÄŸi bir izleÄŸi oluÅŸturan genç aynı zamanda çok çabuk bir ÅŸekilde galeyana getirilebilmekte ve inancı uÄŸruna çok rahat bir ÅŸekilde aldatılabilecek bir kümeyi de oluÅŸturmaktadır. Genç, bir boyutu ile bir akımı, hareketi geleceÄŸe taşıyan diÄŸer boyutu ile de toplumsal yapıyı yapı bozumuna uÄŸratacak bir gücü ifade etmektedir. Bu gelgitler içinde genç, her zaman en çok yanlış algılanan ve yanlış yorumlanan bir kesimi de içermektedir.

Genç, geleceÄŸin teminatıdır. Gelecek kaygısı taşıyan her siyasi ve düÅŸünsel hareketin yegane merkezi algısını oluÅŸturan genç aynı zamanda o hareketin en dinamik boyutunu da temsil etmektedir. Yıkıcı, yapıcı ve sürükleyici bir güç olan gençlik, safiyet üzerinden aldatılabilecek bir zemini korumaktadır. Bir boyutu ile açık; doÄŸru bir iletiÅŸim ve dil ile genci avucuna alabileceÄŸin gibi bir boyutu ile de kapalı kutu gibidir. Ona her zaman ulaÅŸmak o kadar kolay da deÄŸildir. Yani bir muamma algı, idrak, anlam ve yorum arasında sürekli gelgit yaÅŸamaya hazır bir tutumdan bahsediyoruz…

Bir hız tutkunu olabilen genç aynı zamanda bir sabır abidesine dönüÅŸebilmektedir. Ve en önemlisi dili sürekli deÄŸiÅŸebilen ender toplumsal yapıyı oluÅŸturur. O yüzden o geçmiÅŸe deÄŸil geleceÄŸe bakan bir toplumsal yüzü oluÅŸturur. Kendi dünyasında kalmaya irade gösterecek yeterliliÄŸi gösterebilir ve öyle her rüzgara kapılmayı kabullenmez ama kabullendiÄŸi zamanda her ÅŸeyini feda etmekten çekinmeyen bir ruh haline sahiptir genç…

Ä°dealize ettiÄŸi bir yaÅŸam tarzını pervasızca hayata geçirmeye amade olmuÅŸ bir genç aynı ÅŸekilde aldatılmayı da beraberinde taşıdığını söyleyebiliriz. Ama buna raÄŸmen genç realite ile başı hep beladadır. O realiteyi bir korkaklık ve çekingenlik olarak betimler. O ‘Yapılması gerekli bir ÅŸey varsa o hangi riski içeriyorsa içersin yapılmalıdır’ yargısını hayatının mottosu olarak belirlemiÅŸtir. Ä°deale vurgundur. Biyolojik evreler içinde en ahlaki olanı temsil eden de bu boyutu ile gençtir. Hatta toplumsal katmanlar açısından da deÄŸerlendirildiÄŸinde yine en ahlaki katmanı gençlik oluÅŸturur. Ama serseri mayın gibi nerede nasıl patlayacağı belli olmayan bir katmanı oluÅŸturduÄŸu da göz ardı edilemez!

GençliÄŸin doÄŸru bir tanımı yapılabilir mi?

GençliÄŸi bir biyolojik katman olarak mı tanımlamalıyız? Bir toplumsal ve sosyolojik katman olarak mı tanımlamalıyız? Bir düÅŸünsel evre olarak mı tanımlamalıyız? Gençlik, her halükarda bütün katmanlarda kendisine yer bulabilecek bir zemini inÅŸa eder. Yani eÄŸer bir süreçten bahsedeceksek ve bu süreci evrelere böleceksek muhakkak bu evrelerden biri de gençliÄŸe tekabül eder. Bu boyutu itibarı ile gençlik, biyolojik bir evreden daha evrensel bir tutuma yönelir. Böylece yaÅŸamın içinde yer alan her türlü evreyi gençlikle tamama erdirebiliriz. Burayı göz ardı ettiÄŸimiz andan itibaren bir eksiklik kendini gösterir zaten! Dolayısı ile biyolojik gençliÄŸi de daha üst bir evre de ele almalı ve baÄŸlamı bu çerçeve içinde tanımlamalıyız…

Genç/gençlik; geçmiÅŸ ile geleceÄŸi birbirine baÄŸlayan ana unsur olmakla birlikte geleceÄŸi inÅŸa ederken ahlaki olanı öne çıkararak sürekli bir arınmayı da içinde taşımayı ihtiyar edinen bir kategoridir. Her evre gibi onun da zaafları ve güçlü yanları vardır ve yine en güçlü olduÄŸu yanı ile de zaafını oluÅŸturmaktadır. O yüzden bütün güçler; siyasi, toplumsal, düÅŸünsel, iktisadi yapıların tümü gençliÄŸe oynamaktan asla vazgeçmezler…

GençliÄŸin ahlaki boyut ile iliÅŸkisini de doÄŸru kurmalıyız. Toplumsal ve biyolojik katmanlar içinde en ahlaki olanı yine gençlik katmanıdır. Buna hemen itiraz gelebilir. Ama biraz serinkanlı bir ÅŸekilde düÅŸündüÄŸümüzde, yalana, dolana, riyaya, aldatmaya ve kurmaca olana karşı çıkan ve buna hayatında yer vermeyen bir gençlik söz konusu ise bu gençlik elbette ki en ahlaki olanın da taşıyıcısı konumuna yükselir. Ve bunu sadece belirli katmanlar için söylememeli diÄŸer bütün katmanlarda da geçerliliÄŸini ifade eder. Mesela bir düÅŸünsel evreler baÄŸlamında da meseleyi ele alacak olursak çıkışı önemli olmakla birlikte bir düÅŸünce büyüdükçe ve geliÅŸtikçe taktik ve strateji devreye girer ve ahlaki yapısını eritir. Ama aynı düÅŸüncenin genç boyutu ahlaki olanı sahiplenir. Ve bu öyle bir temel oluÅŸturur ki aynı zamanda kendi meÅŸruiyetinin de zeminini teminat altına alır.

Ä°nÅŸa söz konusu olduÄŸunda ona yeterli enerjiyi ve gücü ne saÄŸlar. Her inÅŸa bir yıkımı ve bir yapımı içerir. Bu yıkım ve yapım içinde bir enerji ve güç akışı ÅŸarttır. Ä°ÅŸte genç bu enerjiyi ve gücü harekete geçiren ve ona süreklilik saÄŸlayan bir yapıdır. Dolayısı ile gençliÄŸi evreler içinden aldığınızda geriye pek bir ÅŸey kalmayacaktır. Bu gerçeÄŸi hesaba katmalı… Buna raÄŸmen günümüzde kiralık güç ve enerjiye yönelik güçlü bir iÅŸtah olduÄŸunu biliyoruz. Yani her ÅŸeyi bir ücret üzerinden yapılandırarak bu doÄŸal yapıları yapı bozumuna uÄŸratma giriÅŸimleri baÅŸat veriyor. Ve bunun insanlığa verdiÄŸi zararı ise hepimiz ÅŸahit olarak yaşıyoruz. Kimi zaman kurbanı, kimi zaman seyircisi, kimi zaman katılımcısı vesaire…

Modern dönemde gençlik üzerine yapılan çalışmaları ve tanımları biliyoruz. Genel itibarı ile biyolojik bir evre muamelesi gören ve bu durumun geçici tabiatına yapılan vurguyu biliyoruz. O yüzden modern dönemde genci bir kalıba koyma çabalarına karşı bir muhalefetin varlığı aÅŸikar. Ama geçici tabiatına yapılan vurgu üzerinden yaÅŸ ilerledikçe toplumsal konumu ilerledikçe rehabilite edilecek bir vasat olarak betimlenmektedir. Bu da toplumsal geleceÄŸin inÅŸasında yaÅŸanılacak bir enerji ve güç sıkıntısını birlikte oluÅŸturmaktadır. Özellikle siyasi ve toplumsal mühendislik bu noktaya teksif edilmekte ve gencin her türlü uyuÅŸturucu unsurlarla gençliÄŸini bir an önce yaÅŸaması konusunda teÅŸvik edildiÄŸini gözlemleyebiliyoruz.

Modern dünyanın gençlik üzerine yaptığı tanımların beyhudeliÄŸini dikkate alarak yeni ve yerli dinamikler üzerinden bir yaklaşım gerçekleÅŸtirmek elzem hale gelmektedir.

(Makalenin devamı gelecek hafta pazartesi günü yayınlanacaktır.)

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.