Sosyal Medya

Makale

Suriye Olgusunu DoÄŸru Okuma Rehberi

Müslümanca bir bakış denemesi…

Suriye’de baÅŸlayan yeni süreç ve üzerine baÅŸlatılan tartışmalar doÄŸruyu ortaya koymak yerine daha çok kendini haklı çıkarma arayışının tezahürü olarak öne çıkmaktadır. Bir doÄŸrunun ortaya çıkmasını saÄŸlayan temel ÅŸey ise kendi doÄŸrumuzun doÄŸruluÄŸunu ortaya koyan yaklaşım deÄŸildir. DoÄŸru, doÄŸru olarak varlık kazansa bile onu doÄŸrulamak için gösterilen tarafgir yaklaşım o doÄŸrunun doÄŸruluÄŸuna halel getirir. Çünkü doÄŸru, zaten doÄŸru ve doÄŸrulanmaya ihtiyacı olmadığı gibi tarafgirliÄŸe de mahal bırakmaz! Ama modern düÅŸüncenin insanlığa attığı en büyük kazık olan ideolojik tutumun doÄŸruyu da doÄŸruluktan çıkaran yaklaşımı olumlayarak varlık kazanmasına neden olmuÅŸtur.

Ä°lk adım olarak Suriye’de neler olup bittiÄŸi konusunda bize sunulan bilgilerin az veya çok yönlendirme amaçlı olduÄŸu gerçeÄŸini bilelim… Bu yönlendirme ile baÅŸlayan haberlerin akışının doÄŸruya ulaÅŸmada bir zaaf ürettiÄŸini de idrak etmeliyiz. Ä°kinci adım olarak, özellikle yönlendirme amaçlı yalan haberlerin veya çarpıtılmış haberlerin ve bilgilerin varlığı ve bunun doÄŸruluÄŸu ortadan kaldıran boyutunu da gözden kaçırmaması gerekir. Tarafların kendilerini haklı çıkaran yaklaşımlarını belirten haberlerin niyetini dikkatten kaçırarak yorum yapmanın doÄŸruya zarar verdiÄŸini anlamamız için daha baÅŸka neler olması gerekir. Suriye muhalefetinin baÅŸlattığı harekâtın baÅŸladığı andan itibaren iki yönden sürekli bize, yönlendirme amaçlı stratejik yorumlar yapıldığı, bilgiler aktarıldığı, bolca yorumlar yapıldığı bilinmektedir. Bu da bizim ne kadar yönlendirildiÄŸimize baÄŸlı olarak doÄŸrunun kendisine alan bulacağını anlamamız zor olmasa gerektir!

Kısmi baÅŸarılar veya kısmi bozgunlar yüzünden bütüne yönelik her yorum kendi içinde bir açmazı ve bir yanlışı barındırır. Mevcudun gerçekleÅŸmesini geleceÄŸin gerçekleÅŸmesi gibi görerek yapılan yorumların kahır ekseriyeti yanlış çıkmaktadır. En azından benim yaÅŸam boyu edindiÄŸim tecrübe bunu rahatlıkla söyletir. Hangi olaylar üzerine hangi yorumların yapıldığını dikkate aldığımız zaman sükûnet ile biraz bekleyerek olayın aydınlanmasını görmenin bizi doÄŸruya taşıyacağını bilmemiz gerekir.

Son on beÅŸ gündür yorumlar havada uçuÅŸmaktadır. ÇoÄŸu temenni olmanın ötesine geçmemektedir. Temenniler ile doÄŸru arasında bir baÄŸ kurmanın mantıksızlığını izaha gerek yoktur sanırım… Ayrıca temenni ile yorumun birleÅŸtiÄŸi zeminde doÄŸru tamamen gündemden dışarı çıkmakta ve bizi yanlış mecralara yönelten bir bakışın ipuçlarını sunmaya baÅŸlamaktadır.

Bilgi ile yorum, haber ile yorum arasındaki derin fay açığını görmeden doÄŸru ile doÄŸru bir irtibat kurmanın mümkün olmadığını anlamadan doÄŸruya yönelik bir yönelim göstermenin bile imkânını bulmanın zorluÄŸu ayrıca yorucudur. Bilgi, doÄŸrulanmış bir bilgi ise bize bazı ipuçları verebilir. O doÄŸrulanmış bilgi ile yorum yaptığımızda bile doÄŸru bir noktadan kalktığımız için bakışımızı doÄŸru bir yöntem üzerinden yapıyor isek doÄŸruya yaklaşıyoruz demektir. Haber doÄŸru ise yorum ile arasındaki baÄŸ güçlenmiÅŸ demektir. Ama yorumu yönlendirme amaçlı ve niyetli bir ÅŸekilde yapmamayı baÅŸardığımızda bizi doÄŸruya taşıma konusunda bir avantaj saÄŸlar. Dikkat edilirse, yorum, her zaman kendine has bir özellik olarak bilgi ve haberi kendisine göre yeniden biçimlendirme özelliÄŸine sahiptir. Bu yüzden, yorumun üzerine bina edileceÄŸi çerçeve önemli hale gelmektedir. Ä°ÅŸte bu noktadan bakıldığı zaman son on beÅŸ günde, bilgi, haber ve yorum arasındaki korelasyon tam bir yapı bozumunu iÅŸaret etmektedir. Bırakın bizi doÄŸruya taşımayı, neler olduÄŸunu doÄŸru bir ÅŸekilde anlamaya yönelik zaafları da içermektedir.

Yorum, bir bilgi deÄŸildir. Bilgi ve haber üzerinden bir deÄŸerlendirme yapma zeminidir. Bu zeminin belirleyici bakış, yöntem, yaklaşım gibi bazı özellikler üzerinden gerçekleÅŸtiÄŸi bilinmektedir. O zaman bu noktada yorumun doÄŸru olması için nesnel bir zemine yaslanması kaçınılmaz görünmektedir. Önce nesnel bir zemin, sonra niyetten arınık bir bakış ve yaklaşım, sonra yönlendirilmiÅŸ bilgi ve haberden ari halde gerçekleÅŸtiÄŸinde bizi doÄŸruya yöneltir.

Her yorum zan ifade eder. Zan, kesinlik ifade etmeyen bilgi ve haber ve anlamaya dair yorum demektir. Zannın çoÄŸundan sakının derken kastedilen ÅŸeyin her boyutu ile nesnel olamayan yaklaşımların ürettiÄŸi bakışın sakatlığından sakınmaya davetiyedir. O yüzden her boyutu ile nesnel bir zeminde hareket ettiÄŸinizde bile yorum zannı galip olabilmekten öteye geçemeyecektir. Çünkü mutlak anlamda olay, olgu, haber ve bilgiyi tamamen kuÅŸatacak bir bakışa hala insanoÄŸlu sahip deÄŸildir. Bu yüzden hep bir ÅŸüpheyi içinde barındıran doÄŸrulara sahip olduÄŸumuzu unutmayalım… Bütün bu söylediklerim beÅŸeri çabanın ortaya çıkardığı malumat ile iliÅŸkili olduÄŸunu hatırdan çıkarmayalım…

Suriye özelinde meydana gelen büyük deÄŸiÅŸimin, yani rejimin yıkılışı ve yerine yeni bir düzenin kurulmasının ÅŸartlarını oluÅŸturan bir zaferin varlığı doÄŸrudur. Ama hem geçmiÅŸini bilmediÄŸimiz veya kısmen bildiÄŸimiz bir gerçektir. GeleceÄŸine dair neler olacağına dair bir bakışımızı doÄŸrulayacak olgularda hali hazırda bulunmamaktadır. O zaman bu mesele ile ilgili söyleyeceÄŸimiz her ÅŸey, eksik, zaaflı ve bir noktaya dayalı olarak öne çıkacaktır. Makul olan, olup bitenin neliÄŸi tam olarak belirgin olduktan sonra bir deÄŸerlendirmeye yönelmek olmalıdır. Elimizde kesin bilgiler oluÅŸmadan ve saÄŸlıklı haberler düÅŸmeden yapacağımız yorumların baÅŸka güçlere yarayabileceÄŸini de hesaba katmalıyız. Sanırım, son dönemlerde yapılan birçok yorum baÅŸka güçler için yeterli desteÄŸi saÄŸlamaya yönelik önemli katkı sunmuÅŸtur. Daha önemlisi ise, Müslümanların, birbirleri ile uyumlu, barışık, dostça ve birlikte hareket etmesi gerekirken, bu yorumlar yüzünden birbirleri ile didiÅŸmeleri, birbirlerini yalanlamamaları, suçlamaları, birbirinden kopmaları en büyük engel ve düÅŸman güçler için ellerini ovuÅŸturarak bekleyecekleri ÅŸey olacaktır. Her müslüman, bu durumu dikkate alarak müslüman kardeÅŸi ile daha saÄŸlıklı ve yönlendirmesiz bir iliÅŸki içinde olmalıdır. Yorum farklılıklarını öne çıkartarak düÅŸmanlık yapmak yerine bu yorumun asli kastını dikkate alarak doÄŸru bir iliÅŸki ve iletiÅŸim kurarak düÅŸmanlarını sevindirmek yerine korkuya sevk etmenin yollarını döÅŸemelidirler.

Müslüman, her hali ile doÄŸruya yönelik bir bakışı temel bir özelliÄŸi olarak öne çıkaran olmalıdır. Müslüman, müslüman kardeÅŸini asla düÅŸman kategorisinde görmemelidir. Kendisi düÅŸman kategorisinde görülse bile o kardeÅŸini düÅŸman kategorisinden çıkarmalı ve affetmeyi öne çıkarmalıdır. Merhametten maraz doÄŸmaz! Merhamet ile hareket ederek, saÄŸlam bir duruÅŸu öne çıkardığınızda merhameti kullanmaya cesaret edecek bir vasatı da bırakmadan yol alınmalıdır. O zaman merhamet, adaletin temelini inÅŸa eder ve bütünleÅŸmeye yönelik hamleye güç katacaktır.

Allah müminleri kardeÅŸ ilan etmiÅŸtir. Ayrıca onları birbirinin velisi olarak tanımlamıştır. Müminler birbirinin velisi olduÄŸu zaman Allah da onların velisi olacaktır ve onları her türlü musibet ve beladan kurtaracaktır. Yani bugün Ä°slam ile müslüman arasındaki iliÅŸkinin sahih bir iliÅŸkiye yönelmesi elzemdir. Her müslüman bu sahihliÄŸi önceleyerek adım atmalıdır. O zaman düÅŸmanlar Müslümanlara bir zarar vermekten çok uzak bir öneme sahip olabileceklerdir.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.