Sosyal Medya

Makale

EfsaneleÅŸtirmek

Herhangi bir olayı, bir kişiyi ya da bir yeri, insanların dile getirebildiği en yüksek yüceltme şekli, efsaneleştirmektir. Efsaneleştirmek, bir anlamda o şeye tanrısal bir değer katmaktır. Efsaneler, tarih öncesi çağlara dayanan öykülerdir ve kahramanları ya tanrı ya da tanrı soyundan gelme kişiler olarak görülür ya da gösterilirken, doğa da tanrılık niteliğinde kişileştirilir. Tarihi boyunca insanlar hep hayallerinin ve umutlarının peşinden koşmak için efsanelere gereksinim duymuşlardır.

24-31 Aralık haftası da Meryem oğlu İsa (as) ile Antalyalı Aziz Nikolas (Noel Baba) efsaneleştirilmeleri üzerinden insanların, hediye, tatil ve eğlence harcamalarının yani tüketimin tavan yaptığı öte yandan da dinen kendisini kurtulmuş saydığı günlerdir. Modern zamanlarda efsaneler bir yandan küçümsenip hurafe ilan edilip hayat dışı ilan edilirken diğer yandan da tüketimi arttıran bir özellik kazandırılarak diriltilmektedirler.

EfsaneleÅŸtirilerek adeta tanrısal nitelik kazandırılanların bu aşırı övgüden haberleri yoktur. Zira ölümlerinden sonra övgünün ve dokunulmazlığın nedeni olarak abartılmışlardır. Kur’an Meryem oÄŸlu Ä°sa’nın (as) dilinden efsaneleÅŸtirilmeyi reddederken, hesap gününde bu tezgâhı kuranları ve onun üzerinden metafizik yalanlarla kandıranları tek tek ortaya çıkaracağını ilan etmektedir.

Ä°ÅŸte o zaman Allah; “Ey Meryem oÄŸlu Ä°sa! Beni ve anamı, Allah'tan baÅŸka iki ilah edinin dedin mi?” diye sorduÄŸu zaman Ä°sa ÅŸÃ¶yle cevap verecek: “HâÅŸâ! Seni tenzih ederim, hakkım olmayan ÅŸeyi söylemek bana yakışmaz. Bunu söylemiÅŸ olsaydım sen muhakkak bilirdin! Sen benim içimdeki her ÅŸeyi bilirsin, halbuki ben senin zatında olanı bilmem. Gizlilikleri eksiksiz bilen yalnızca sensin! Ben onlara, ancak bana emrettiÄŸini söyledim. ‘Benim de Rabbim, sizin de Rabbiniz olan Allah'a kulluk ediniz' dedim. İçlerinde bulunduÄŸum müddetçe onlar üzerinde kontrolcü idim. Beni vefat ettirince, artık onlar üzerinde gözetleyici yalnız sen oldun. Sen her ÅŸeyi hakkı ile görensin.” (Maide/116-117)

Günümüzde rejimlerin kurucu unsurları, sayılarıgünden güne artan abartılı anıtlarlave adeta tapınma boyutuna vardırılan seremonilerle efsaneleÅŸtirilmektedir. Dokunulmazlığın devamı ve haksız kazançlarının engellenmemesini isteyen mutlu azınlığın, askerler ve anayasalar vasıtasıyla devam ettirdikleri efsanelere dayalı rejimler, günden güne yaptıkları zulümlerin artırmalarına karşı koyan kitlelerce devrilmektedirler. Ama sonrasında yeni kurulan rejimlerinde efsanelere ihtiyaç duyması nedeniyle yıkılan anıtların ve seremonilerin yerine yenileri icat edilmektedir.Kuran’da bu konu, ilahlığınıilan edip onları aÅŸağılayan Firavunun boÄŸulmasına neden olan Ä°srailoÄŸullarının, böğüren öküz heykeli yapan Samiri üzerinden yeni bir efsaneyi inÅŸa eden ÅŸeytanizihinlerinin arka planı ifÅŸa edilir…

Meryem oÄŸlu Ä°sa’yı ilahlaÅŸtırarak ÅŸirk nedeni haline sokarak sırat-ı müstakimden uzaklaÅŸtıran sahte dindarlığa karşı kendisinin de efsaneleÅŸtirilmesinden endiÅŸe eden son Nebi;

Ömer b. Hattâb’ın rivayet ettiÄŸine göre, (minberde hutbe verirken) Nebi (sav):"Nasara’nın Meryem oÄŸlu Ä°sa’yı batıl üzere övdükleri gibi siz de beni övmekte aşırıya kaçmayınız! Şüphesiz ki, ben bir kulum. Bana: Allah'ın kulu ve O'nun Resulü, deyiniz!" buyurduÄŸunu iÅŸittim, demiÅŸtir.   (Buhari / Enbiya Babı /48) 

Şevket Hüner / 27 Cemaziyülahır 1446

1 Yorum

  1. arbirben

    Aralık 31, 2024 Salı 15:50

    Şevket Hocam Maide 116-117 ayetlerinde Müslümanlara ayrıca bir mesaj yok mu? " Beni vefat ettirince, artık onlar üzerinde gözetleyici yalnız sen oldun. Sen her şeyi hakkı ile görensin." Burada açık olarak İSA AS. ben öldüm ve odan sonrasını bilemiyordum demiyor mu? Yani İsevilerden ve onlardan da Müslümanlara geçen İsa AS ölmedi tekrar yeryüzüne inecek itikadının yanlışlığını anlatmıyor mu? Asıl acı olan bu itikat yıllarca inanları İsa - Mehdi inancı ile aldatıp sömürdüler ve farklı inanışlara sürüklemediler mi?

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.