Makale
Nebevi Harekete Dair Çıkarımlar
23 yıl süren Risalet-Nübüvvet çağını dikkatle incelediğimizde, bazı çıkarımlar-okumalar yapmak hepimiz için mümkündür diye düşünüyorum.
Hatt-ı hareket açısından, Ä°slam’ın indiÄŸi ictima-i yapıya nasıl bir düzen-nizam verdiÄŸi hepimizce malumdur.
Bizim de aynı yolu-hattı takip etmemiz gerektiğine kaniyim.
Ben, acizane okumalarımda-anlama çabalarımda (elbette tartışılabilir, eleştirilebilir, ilaveler yapılabilir) şu sonuçlara ulaştım.
Hareketin esasları şunlardı:
1.KAYNAK KUR’AN’DI
Ä°slam’a girenler Kur’an eksenli bir akide, amel, ahlak, fikir, düşünce sahibi oluyorlar ve temel referans olarak da Kitabullah’ı alıyorlar, Kur’an’ın dünyasını kurmanın mücadelesine soyunuyorlardı.
Başka hiçbir kitabı bu kaynağın önüne koymuyor, üzerine çıkarmıyorlardı.
2.İSME DEĞİL, İLKELERE DAYANIYORDU
İsimlerin çok da öne çıkmadığını görüyoruz. İlkelerin başat rol oynadığı, ilke ve prensipler üzerinde ittifaklar sağlandığını, El Baki olan Rabbimizin ilelebet mesajına tabi olmaktan başka çıkar yol olmadığını biliyorlardı.
3.PARASAL-AKÇALI İLİŞKİLERE GİRMİYORLARDI
Hareket, asla parasal ilişkiler üzerinden şekillenmiyordu. Çok cazip, ayartıcı, gıdıklayan tekliflere asla prim verilmiyordu. İnsanların yüreğine hitap ediliyor, toplumsal statüleri üzerinden muhatap alınmıyorlardı.
4.Ä°KTÄ°DARLA Ä°Åž TUTMUYORDU
Ä°ktidara karşı mesafeli, adaleti her daim gündeme taşıyan, zalime dur diyen, özgün-orijinal Hakk’ın yanında bir duruÅŸ sergiliyorlar, misyonlarına zarar verecek her türlü statüko beraberliÄŸini reddediyorlardı.
5.ŞİDDETTEN UZAKTI
Hikmete talipti. Şiddetten uzaktı. Şiddetin gayedeki hikmeti yok edeceği bilincinde idi.
İnsanlığa saadet taşıma misyonuna sahip olduğu için şiddetle işi olmadı.
Baskı-zor kullanmadı, iradeleri harekete geçirme, aklı kullanma öğretisini hayata taşıdı.
Şedid-muzır olan zalimlere karşı da hikmetli tavır-stratejiler geliştirdi.
6.ŞEFFAF-GÖRÜNEBİLİR KEYFİYETİ HAİZDİ
Dışarıdan bakan dost-düşman herkes, daveti aynı şekilde görüyor anlıyordu. İllegal-örgütsel bir yapı arz etmedi. Yer altı-kapalı bir içeriği yoktu. Görünen-gözlemlenebilen bir hareketti. Asla, kirli, entrikaya dayalı, pusuda bekleyen tuzaklar kuran bir yapı değildi.
7.DAÄ°MA HAYIR ÃœRETTÄ°
El Hayr olan Allah’ın (c.c) hükmüne dayanıyordu, iÅŸi gücü hayr’dı. Hayr üreten, hayr’ı önceleyen, hayr mücadelesi veren, hayr’da yarışan bir içeriÄŸe sahipti.
8.TOPLUMUN HER KESÄ°MÄ°NÄ° MUHATAB ALDI
Sadece bir kesime hitap etmedi. Herkesi muhatap aldı. Herkese Uluhiyyeti–Rububiyyeti-Mulûkiyyeti anlattı, sundu. Sosyal açıdan sınıfsal farklılıkları, tahakkümü reddetti. Zenginle fakiri aynı sofraya-meclise buyur etti. Sosyal vahdet için çabaladı.
Yaşadığımız dünyada var olan yapılanmalara, çalışmalara bu gözden baktığımızda birçok arızaya şahit oluyoruz-olabiliyoruz.
Mezkûr sekiz madde muvacehesinden ele alırsak çalışmalarımız için çok tamir–rektefe- revizyon gerektiÄŸini söyleyebiliriz.
Bizim için Usve-i Hasene, Alemlere Rahmet, Büyük Ahlak Sahibi kılınan muhterem Peygamberin (a.s) hayatından çıkarabildiğim bu esaslar açısından, acizane her daim kendi adımıza, muhasebe gereklidir diyorum.
Henüz yorum yapılmamış.