Sosyal Medya

Makale

Dinden usandırma

“(Ve sen ey Muhammed!) gizli konuÅŸmalar (yoluyla dolap çevirmek)ten men edilen, ama men edildikleri ÅŸeye (tekrar) baÅŸvurmaktan kaçınmayanların ve kötülükte bulunmaya, saldırganlığa ve Elçi’ye karşı gelmeye niyetlenerek fesatlık kuranların farkında deÄŸil misin? Bu (insan)lar, sana ne zaman yaklaÅŸsalar Allah’ın asla hoÅŸ görmeyeceÄŸi tarzda seni selamlarlar ve birbirlerine: ‘Allah neden söylediklerimizden dolayı bizi cezalandırmıyor?’ derler.” (Mücâdile suresi, 8. ayet)

Ayette sözü edilen bu kiÅŸilerin kimler olduÄŸu hususunda ihtilaf edilmiÅŸ, münafıklar veya kâfirler ama daha çok Yahudiler olabileceÄŸi üzerinde durulmuÅŸtur. (1) Onların doÄŸru dürüst selam vermek yerine “es-Sâmu aleyke” [Ölüm üzerine olsun (Hay canı çıkasıca!)] dedikleri aktarılmıştır. (2) Bu ifadenin ‘Usanasınız da dininizi terk edesiniz.’ anlamında söylendiÄŸi de nakledilir. (3)

Allah’ın selamlamadığı ÅŸekilde selamlamak, iyilik ve hayırdan uzak durarak muhatabı için kötülük arzulamak demektir (4)

Dinden usanmamızı isteyenler, toplumsal sorunlarla boÄŸuÅŸan ama bunları doÄŸru dürüst çözemeyen bir yapı arzu etmektedirler. Bu niyetle Peygamber (sav)’in Medine’de toplum hayatına ve geleneksel yapıya her dokunuÅŸunu sözleriyle altüst etmeye çalışır, halkın huzurunu bozup korkunun ve çaresizlik/yetersizlik hissinin yayılmasını arzularlar. (5)

Günümüzde de medya marifetiyle dünyada aynı kaotik ortam hazırlanmaktadır. Kullanılan dil, dinden ve dindarlardan usanmayı saÄŸlayıncaya kadar, kötü örnekleri gündeme taşımayı amaçlamaktadır.

Dipnotlar:

1. Bu kiÅŸilerin “Allah neden söylediklerimizden dolayı bizi cezalandırmıyor?” demelerine bakılırsa kâfir olduklarında bir ÅŸüphe yoktur. Nitekim her üç grubun ortak yönü de bu küfür meselesidir. Surenin baÄŸlamından bu kiÅŸilerin, günah, düÅŸmanlık ve elçiye isyan noktasında toplumsal yapıyı bozmaya çalıştıkları anlaşılmaktadır.

2. Râzî, Mefâtihu’l-Gayb, c. 21, s. 375; Kurtubî, El-Câmi’u Li-Ahkâmi’l-Kur’an, c. 17, s. 155.

3. Tefsîr-i Kebîr, Mukâtil b. Süleyman, c. 4, s. 176; Kurtubî, El-Câmi’u Li-Ahkâmi’l-Kur’an, c. 17, s. 157.

4. Ki buna göre Allah’ın selamlaması Resulü için rahmet dilemesi/etmesi ve ondan razı olması anlamına gelir. Bu anlamda M. Esed’in ayete “Allah’ın asla hoÅŸ görmeyeceÄŸi tarzda seni selamlarlar.” ÅŸeklinde verdiÄŸi anlam, konunun doÄŸru anlaşılması açısından daha uygun (tercihe ÅŸayan) görülebilir.

5. Bu tuzak karşısında durabilmek için Ahzab ve Mücâdile surelerinin içeriÄŸi dikkatle okunmalıdır.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.