Makale
Ümmet bir vücuda benzer
Ümm (anne), imam(önder) ve ümmet aynı kökten gelen ifadelerdir. Ümm, bir şeyin terbiyesine, ıslahına veya başlangıcına asillik eden kök veya köken anlamına gelmektedir. Bir şeyin kendinden kaynaklanıp kendine izafe olduğu temeldir.
Tek bir kaynaÄŸa –Adem ve Havva- dayandığı için bütün insanlık tek bir ümmettir. “Ä°nsanlar tek bir ümmettiler sonra ayrılığa düştüler..”(Yunus -19)
Ãœmmet olma hali ihtilaf içinde olmamayı gerekli kılar. “Allah dileseydi sizi bir tek ümmet yapardı. Ama o istediÄŸini saptırır istediÄŸini de doÄŸru yola eriÅŸtirir. Ä°ÅŸlediklerinizde andolsun ki sorumlu tutulacaksınız.”(Yunus-19)
Ayette görüldüğü gibi Allah sapanlar ile doğru yola erişenleri birbirinden farklı ümmetlerden saymaktadır. Aynı fikir bütününe aynı ideoloji sahip olanlar aynı ümmettendir.
Yüce Rabbimiz Kur’an da, Müslümanları insanlara ÅŸahit yani hakikatin örnekliÄŸini ve tanıklığını yapan bir ümmet yaptığını belirtmektedir. Bu ümmet vasat bir ümmettir.
“Böylece sizi insanlara ÅŸahit olmanız için vasat bir ümmet yaptık. Resul de size ÅŸahittir.biz elçiye uyanı, ökçesi üzerinde geriye dönenden ayıralım diye, yöneldiÄŸini kıble yaptık.”( Bakara-143)
Varlığın ve ÅŸahitliÄŸin anlamını kavramak için yine Kur’ana bakalım, “ Siz insanlar içinde çıkarılmış iyiliÄŸi emreden kötülükten men eden ve Allah’a inanan hayırlı bir ümmetsiniz.” ( Al-i Ä°mran-110)
Ümmet bir vücut gibidir. Bir bütündür ve onun görevi iyiliği emredip kötülükten men etmektir. Bizler bu ümmetin mensupları olarak gören ve sorumluluklarımızı, kardeşlik ve takva üstünlüğünü esas alan bir zeminde yapmalıyız.
Müslümanlar gerek kurumsal olarak gerekse kişisel olarak bu ilahi sorumluluk bilinciyle çağına şehadet etmelidir.
Ümmet Bilincini Oluşturamadık
Çağımızda Müslümanlar zihinsel düşünsel anlamda yenilgi içindedirler. Bu sebepten dolayı hayatın her alanında iç çatışmalara sürüklenip, kitle manipülasyonlarının nesnesi haline geldiler.
Müslümanlar, modern tarih boyunca travmatik kopuÅŸlar ve kimlik kırılganlıkları yaÅŸadı. Ä°slâm dünyası halkları jeostratejik çatışmalara maruz kaldığından paramparça bir durumda.
Tüm Müslümanlar ahlaki olmayan bir hayata, ahlaki ve insani olmayan bir dünya ile uzlaşmaya çalıştırılıyor.
İçinde bulunduÄŸumuz dönemde Ä°slam coÄŸrafyası paramparça edildi. Mezhebini – meÅŸrebini din edinip, Ä°slamın birleÅŸtirici ruhu iptal edildi. Ãœmmetin yapısı parçalandı. Ä°slam ruhunun ifadesi olan merkez kurumlar hayatiyetini kaybetti. BirleÅŸtirici fonksiyonu olan camiler bile mezheplere göre ayrıştırıldı ve toplumun yüreÄŸi olmaktan çıktılar. Ãœmmet ÅŸuuru, Ä°slam kardeÅŸliÄŸinin fiili bir gerçeklik haline dönüşmesiyle anlamını bulur. Ãœmmet ÅŸuuru soyut bir düşünce deÄŸildir, yaÅŸayan bir gerçekliktir.. Ä°slam kardeÅŸliÄŸinin gerçek boyutlarıyla hayata geçirilmemesi durumunda bütün Müslüman toplulukların bir bütünlüğe kavuÅŸturmaları mümkün olmaz…
Ne yazık ki, ümmet olgusu, ulusal sınırlar tarafından yok edildiler. Ulusal devletler ve sınırlar insanlık ailesini ve dünyasını sayısız parçalara böldü. Ulusal devletler halkları ve insanlığı birbirine yabancılaştırdı, birbirine düşman kıldı. Müslümanlar birbirlerinin kanlarını, canlarını, mezhep ve meşrep fanatizmine, ulus çıkarlarına feda edecek kardeş katilliğine soyundular.
Oysa İslam insanları kardeş kıldı.
İslam insanlığı bir ümmet kıldı.
İslamın çağrısı bütün halkları içine aldı.
İslam peygamberi bütün insanlık bir müjdeci ve haberciydi.
İslam dünyasında, toplumsal bütünleşmeyi yüzyıllarca İslam sağladı. İslamın siyasal anlamda çekildiği bölgelerde ırkçı, şövenist, kabileci, mezhepçi kavgalar bir türlü önlenemiyor. İslam farklı ırkların renklerin kültürlerin birleştirici ortak dili olarak tarih boyunca varlığını korumaya devam etti.
İslam bütün bir insanlığın aynı ana babadan geldiğini vurguluyor. Bu nedenle İslam bütün bir insanlığı ve halkları kendi bünyesinde toplamak istiyor. İslam nazarında bir halkın, kendisini bir başka halktan üstün görmesi insanlığı parçalayan bir görüştür. İnsanlar arasındaki, halklar arasındaki doğal farklılıklar insanın asli değerini asla değiştirmez.
İslam doğuşuyla birlikte, insanlık ailelerini bir ümmet bünyesinde toplayarak bütün halkları evrenselleştirmiştir.
İslam ırk, renk, dil farklılıklarını, Müslümanların evrensel kardeşliği lehine kaldırmayı başarmış bir sistemdir.
Ümmet bilincinin gerçek anlamıyla temellendirebilmesi için din bilincinin bütüncül bir çerçeve içinde algılanması gerekir.
İlahımız tek bir ilahtır
Ondan başka ilahımız yoktur
Milletimiz tek bir millet yani İslam ümmetidir.
Hepimiz aynı anlam ve amaçlara bağlıyız.
Ayrıntılara ilişkin konuları sorun haline getirmemeli. Kardeşlik ilişkilerine gölge düşürmemeliyiz. İslamı mücadele hayatımız, kişilerle değil, düşüncelerle temellendirmeliyiz.
Ümmet şuuruna sahip olanlar, iyilikleri yaymak, kötülükleri ortadan kaldırmakla yükümlüdür.
Ümmet şuuruna sahip olanlar, müminlere karşı şefkatli kafirlere karşı set, onurlu, izzetli duruş sergilerler.
Ãœmmet ÅŸuuruna sahip olanlar, iÅŸlerini ÅŸura ile yapmaya özen gösterirler…
Ümmet şuuruna sahip olanlar, zalimin karşısında, mazlumun yanında yer alırlar. Zalim hangi kamptan, mezrebden, mezhepten olursa olsun, ona zalimdir diyebilendir.
Ümmet şuuruna sahip olanlar, Müslüman kardeştir. İlahi emrini yeryüzünde pratize edip, kardeşinin ayağına diken batsa onun acısını yüreğinde hissedendir. Yürek coğrafyasında tüm mazlumları barındırandır.
İslam evrensel bir ailenin adıdır. Ama ne yazık ki küresel modern emperyalizm yoluyla sömürge haline getirilen İslam dünyası; ülkelerinde gerçekleştirilen yapısal değişiklikler nedeniyle paramparça edildi.
Tüm bu olumsuzluklara raÄŸmen kıyamet kopup insanlığın defteri dürülünceye kadar iyiliÄŸi emreden kötülükten alıkoyan Allah’a hesaba, öteye inanmış ölünceye kadar zulme razı olmayacak denli yürekli doÄŸru iyi ve güzelin bayrağını yere düşürmeyecek bir topluluk olacaktır. Aksi halde insanlık hayvanlık derecesine düşmeye devam edecektir. Ä°ÅŸte bu numune, damızlık topluluk ümmeti yeniden ıslah ve inÅŸa etme görevini sürdürecektir.
Kalplerin kararıp, ruhların bukalemunlaÅŸtığı çaÄŸda, Ä°slam coÄŸrafyasının kan gölüne döndüğü bu asırda umutsuzluÄŸa da gerek olmadığının farkındayız. Ä°man varsa umutta şüphesiz vardır. Yeter ki Kur’anı terk etmeyelim. Kur’anın birleÅŸtirici ruhunu soluyalım ki sosyal vahdeti gerçekleÅŸtirelim. Fatiha süresindeki “ ancak sana ibadet ederiz ve ancak senden yardım isteriz, bizi dosdoÄŸru yola ilet…” mealindeki yaptığımız duadaki o; biz (ümmet) bilincini yeniden elde etmemiz, Biz’i oluÅŸturmamız gerekir…
İslamın bu günkü hamlesindeki zincirin mevcut olmayan halkası kardeşlik ve sevgi bağıdır.
Müslümanların eksiği mal ve insanlar değildir. En büyük ihtiyaçları bir araya gelmek, bloklaşmak, kalplerin birbirine kaynaşması ve bağlanması Allah için birbirlerini sevmesidir.
İlk Müslümanlar başarılı olmuşlarsa ancak kuvvetli imanları, temiz İslamları, ümmet bilincine sahip olmaları, söz birliği yapmalarıyla olmuşlardır.
Kalplerimizin Allah’ın kitabından etkilenen canlılar olmasını istiyoruz.
Sadece karşılıklı sevgiyle en güçlü problemleri çözeriz. Bu sevginin temeli ise nefislerin Salih olmasıdır. Nefisler bozuk olursa her şey bozuk olur.
Sözlerimizde ve işlerimizde Allah için samimi olmak; sevginin anlamı da budur.
Ä°slam insanları hak ve sevgi üzerine toplamak için gönderilmiÅŸtir. “ Allah’ın insanları üzerinde yarattığı fıtrat”
Bu sevginin kaynağı Allah için sevmektir. Bu sevgiyi kuşanırsak, dağılan, parçalanan ümmetin kurumuş çölüne tohumlar atabiliriz. Sevgisiz ve katı kalpli olursak etrafımızdaki kalpler toplanmaz, birleşme, çevremizdeki duyguların tevhidi, vahdet olmaz. Çünkü insanlar sürekli şefkatli üstün bir gözetime, güler yüzlü bir hoşgörüye, kendilerini saran bir sevgi atmosferine ihtiyaç duymaktadır.
Biz istiyoruz ki;
Ümmet yeniden sosyal vahdete kavuşsun, başımız dik olsun, serpilip boy atalım, yaşadığımız her zaman ve mevsimde gövdesinin üzerinde boy atan ekinler gibi.
Heyecanlı, azimli, üretken, kabiliyetli, mütevazi ve sıkı müminler olalım.
Değişsin çehresi acılı coğrafyamızın,
Sayfamızdaki, suyumuzdaki zehir erisin, göğersin dilimiz ve gövdemiz.
Yürüyen ayetler olalım, Allah’ın arzında.
Hak etmeden konuÅŸanlardan, oturup kalanlardan, çözülenlerden, tükenenlerden, kınayıcılardan çekinmeden vakfedilen emeÄŸimizi ekmeÄŸimizi insanlara…
Dilimiz çözülsün göğsümüzdeki sıkıntı yok olsun.
Ä°slam boyamız, vahdet sevdamız, mücadele huyumuz, ÅŸehadet payımız olsun…
Kur’an dost ve kardeÅŸ kıldığı aynı kavganın çocukları olan yiÄŸitler varlığımız Allah yolunun varlığına armaÄŸan olsun…
Mustafa ÅŸimÅŸek
Nisan 03, 2019 Çarşamba 13:59
İslam boyamız,vahdet sevdamız olsun.Yüreğine sağlık üstadım.
Mehmet ÅŸerifoÄŸlu
Mart 29, 2019 Cuma 12:00
DOĞRU SÖZE NE HACET