Sosyal Medya

Makale

GannuÅŸi, Ä°slam, politika

Tayyip ErdoÄŸan’ın Mısır’a ve Tunus’a gidip “Laiklikten korkmamak lazım” demesi tartışılacaktı, tartışıldı. Mısır’da darbeyi gördükten sonra GannuÅŸi liderliÄŸindeki Tunus islami hareketinin, benim “Laiklere ofsayttan gol atma imkanı tanındı” diye tanımladığım ÅŸekilde siyaseten bir adım geri çekilmesi tartışılacaktı, tartışıldı. Nihayet GannuÅŸi’nin “Ä°slami aidiyet ve siyaset” baÄŸlamında serdettiÄŸi ÅŸu sözleri de tartışılacaktır, tartışılıyor:

“Müslüman demokrasisine girmek için siyasî Ä°slam’dan çıkıyoruz. Artık siyasî Ä°slam’ı temsil iddiasında olmayan Müslüman demokratlarız. Siyasî faaliyetin yeri cami deÄŸildir. Cami halkın toplandığı bir yerdir, dolayısıyla tek bir partinin faaliyetlerinde camiyi kullanması için bir sebep yok. Dinin Tunusluları birleÅŸtiren bir unsur olmasını istiyoruz; bölen deÄŸil. Bu yüzden bir imamın hiçbir siyasî partiye yönetici ya da üye olmasını istemiyoruz. Gündelik sorunları, ailelerin ve kiÅŸilerin yaÅŸamını söz konusu eden bir parti olmak istiyoruz; kıyamet gününü ya da cenneti vs.’yi söz konusu eden deÄŸil. Dinî faaliyetin siyasî faaliyetten tamamen bağımsız olmasını istiyoruz.”

Aslında Türkiye’de Ak Parti’nin 14 yıl içinde geliÅŸtirdiÄŸi “Laik yorum” da aynı çerçevenin uzantısı olarak tartışılıyor ve tartışılacak.

Dün Refah Partisi’nin bu alandaki dili, yeri de tartışılıyordu.

O zamanlar Refah Partisi’nin Ä°slam’la ilgisi, Refah’a oy verip vermemekle Müslüman aidiyet arasındaki iliÅŸki, Refah kadrolarının islami temsiliyet meselesinin Ä°slam’a bir bedel ödetip ödetmeyeceÄŸi, siyasi faaliyetin “Ä°slam tebliÄŸi” açısından artı-eksi mahiyeti hep tartışıldı.

Bir yandan islami aidiyet gereÄŸi Refah’a oy vermek gereÄŸi partili zeminlerde dillendirilirken, diÄŸer yandan “Yüzde 99’u Müslüman olan bir ülkede farklı partilere oy verenlerin nasıl tanımlanacağı” sorusu üzerine pek çok ÅŸey söylendi.

Refah Partisi’nin Ä°slam’la bir ilgisi vardı ama bu tam ne idi? Ben zaman zaman bir yandan “islami parti” diye tanımlamaktan kaçınmak, diÄŸer yandan da “Ä°slam’la bir ÅŸekilde iliÅŸkili olması”ndan dolayı “Ä°slam eksenli parti” gibi ifadeler kullandım. “Müslümanların kurduÄŸu parti” demek bile sorunluydu, çünkü bu, diÄŸer partilere oy verenleri “Müslümanlıktan baÅŸka aidiyetle tanımlamak” anlamına gelecekti.

Ak Parti’ye geldiÄŸimizde Ä°slam’la iliÅŸki nasıl tanımlanacaktı? Parti kendisini “Muhafazakar demokrat” olarak tanımladı. “Muhafazakar” ne demekti? Dini aidiyet “Referansımız Kur’an deÄŸil” denilerek bir kenara kondu. Buna raÄŸmen Ak Parti’nin mesela CHP, MHP, HDP olmadığı belliydi. Yine Ak Parti’nin “bir ÅŸekilde Ä°slam’la baÄŸlantılı olduÄŸu” da belliydi. Ä°slam dünyasından bakıldığında da Ak Parti, “islami siyasi hareketlerin güncel bir formatı” olarak okundu.

Aslında Ä°slam’ın siyasi alanda nasıl kurumsallaÅŸacağı konusu ile çok yakından ilgilenen, bu noktada Ak Parti’ye “Acaba mı?” Ã¼mitleri ile bakan, parti liderlerinin çıkıştaki görüşmelerinde muhtemelen bu intibaı verdiÄŸini gören Batı dünyası da Ak Parti’yi Ä°slam’la iliÅŸkilendirdi.

Sanırım Batı’da da, Ä°slam ülkelerinde reel politiÄŸin Ä°slam’la bir ÅŸekilde baÄŸlantılı bir siyasi hareketin iktidarını kabul etmeyi gerektirdiÄŸi düşüncesi hakimdi. Ancak bu yapılar, Batı’yı dışlamayan, farklı inanç ve düşüncelerin temsiline imkan veren, adı konmasa da bir tür laik içerik taşıyan yapılar olmalıydı. Hatta “Medeniyetler Ä°ttifakı” gibi projeler geliÅŸtirilmiÅŸse ondan da çok mutlu olacaklardı. BaÅŸlangıçtaki Ak Parti formatı da bu idi.

Ak Parti’nin yola çıktığından bu yana 14 yıl geçti.

Bu arada Arap Baharı oldu, bu süreç islami kadroları iktidara getirince Batı bu iÅŸi Suriye’de ve Mısır’da durdurdu. Bu dönemde Tayyip Bey Mısır’da - Tunus’ta laiklik tavsiyesinde bulunmasına raÄŸmen, Batı tatmin olmadı ve Mısır’da darbeyi, Suriye’de iç savaşı, Türkiye ile iliÅŸkilerde de gerilimi hazırladı.

Tunus bu arada laiklere ofsayttan gol atma imkanı verdi ve Gannuşi bu sürecin sonunda yukarda alıntıladığım sözleri söyledi.

Konunun İslam, Toplum, Batı, sistem, reel politik gibi pek çok başlığı var, ama sütunum doldu, üzerinde duracağım.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.