Sosyal Medya

Makale

Mabedler ve Dayanışma Ruhu

Yahudiler, Allah’a teslimiyeti amacından saptırıp kendilerine has kuru bir ÅŸeriata indirgediler. Hahamlar elinde donmuÅŸ ve ruhundan soyulmuÅŸ bu hükümler, ihtiyaçlara cevap vermeyince adalet ve insaftan uzaklaşıp mabedlerin içini boÅŸalttı. Bu boÅŸluktan dünyayı kutsayarak çıkmayı umdular. Bu sefer de içi boÅŸ mabedler, alıcı ve satıcılarla dolup taÅŸmaya baÅŸladı. Tapınağın avlusuna girerek oradaki bütün satıcı ve alıcıları dışarı kovan; para bozanların masalarını, güvercin satanların sehpalarını deviren Ä°sa (as) onlara şöyle demiÅŸti;

 

“Siz burayı haydut inine çevirdiniz!” (Matta - 21/12,13.)

 

Birarada ibadet edilecek yeri haydut inine çeviren, onu amacından uzaklaştıran fiillerle gerçekleşir. Dünya sevgisi haddini aşınca kişiyi haydutlaştırır. Aslında kişiyi saldırgan yapan dürtüler, korkularıdır. Dünyanın sorunlarının çözüleceği rahatlama yerlerini sorun çıkaran, korku üreten mekânlara çevirmek olacak şey değildir. Korkuyu önleyecek en önemli saiklerden biri de akraba/mahalle/komşu birlikteliklerinden oluşan sosyolojik anlamda cemaat dayanışmasıdır. Camiler, bu dayanışmanın en pratik en bariz örnekleridir.1

 

Mabedler, kişilerin yaptıklarını meşru gösterme mekânı değil, hırsların ve ayıpların mecrasından, dünyanın hazzından ve zevklerin çağrısından kaçıp durup düşünme ve arınma yeridir. İnsanların ortak sorunlarının dile getirildiği yerlerdir. Cemaatle namaz kılmanın önemi de burdan kaynaklanır. İnsanlar birbirleriyle karşılaşır ve dualarına tanık olurlar, bu şekilde uğradıkları zararları paylaşır ve sorunlarını ortaklaşa çözerler. Namazda omuz omuza vermenin yan yana bitişik vaziyete oturmanın anlamı budur. Sonunda verilen selam, öncelikle kişinin sağında ve solunda bulunanları muhatap alır. Biindiği gibi salavat getirmenin de selam vermenin de anlamı ümmetin selametini istemektir. Dolayısıyla camilerde her dua mutlaka kabul olur, karşılığını bulur. Buna göre müslümanların biraraya geldiği cem olduğu yerlerde sorunların kendiliğinden çözüleceği aşikârdır.

 

Camilerin tek bir amacı vardır. İnananları hatta insanları bir araya getirmek, birbirlerinden haberdar olmalarını ve böylece yardımlaşmalarını sağlamak. Hatta Cuma namazı gibi herkesi bir araya toplayan ibadetin amacı da ortak duyurularda bulunmak, her seferinde bir arada bulunmanın önemini hatırlatacak bir örnek sunmak ve müslümanlar arasında birliği sağlamaktır. Bu sebeple Cuma namazının olabildiğince kişiyi toplayabilecek ortak alanlarda ve bir belde de tek bir yerde kılınmasının gereğinden bile bahsedilmiştir.

 

Yeryüzündeki bütün camiler, Kâbe’yi temsil ederler. Tabiri caizse onun birer ÅŸubesi gibidirler. Kâbe, Allah’ın evidir. Nasılki orada kavga etmek ve öldürmek haramsa camilerde de aynı ÅŸekilde kavga etmek doÄŸru karşılanmaz. Oraya sığınan kiÅŸi sorunlarına çözüm, dertlerine deva bulmalı, tartışmalar, kavgalar, anlaÅŸmazlıklar orada barışla sonuçlandırılmalıdır.

 

Mabedler Allah’ın evidir. Öyleyse buna uygun bir misyon üstlenmeli, yani Allah’ın evinde herkesin karnı doymalı, sorunları çözümlenmeli ve korkuları giderilmelidir. Ä°nsanı Allah’tan baÅŸkasına yönelten, ona boyun büktüren bütün ihtiyaçları burada karşılanmalıdır. Ki sadece Allah’a kul olabilsin.

 

Dolayısıyla evden kaçan çocuk, dayak yiyen kadın, sokağa atılan eş oraya sığınmalı; aç kalan, ilaç alamayan, kirasını ödeyemeyen oraya başvurmalıdır. Eğer para toplanacaksa bu işler için toplanmalıdır. İmamlar, mahallenin babası, dedesi hatta muhtarı mesabesinde bulunmalıdır. İbadethanelerin kapısı hiçbir zaman asla kapalı kalmamalıdır.2

Camiler, mahallenin ortak sorunlarına çözüm aranan mekânlar olmalıdır.

Mescitleri, haydut inine ya da ihtiyarlar klubüne çeviren, onun fonksiyonunu sadece dünyaya ya da yalnızca ahirete indirgeyen yaklaşımlardan uzak durmak gerekir.

 

 

dipnot:

1  Ä°nsanlar evlerini güvenlik endÅŸesiyle yan yana inÅŸa ederler. Bu anlamda camiler aynı zamanda insanların aşırılıklarının terbiye edildiÄŸi, yani haddi aÅŸmanın suça dönüşmeden eÄŸitildiÄŸi yerlerdir.

 

Nikah merasimleri de camilerde yapılmalı belediyeye verilen bu yetki Diyanet’e baÄŸlı imamlara da tanınmalıdır. BilindiÄŸi gibi nikah örfi bir meseledir. KiÅŸi tescil ve ilan edebildiÄŸi takdirde istediÄŸi yerde nikahını kıydırabilmelidir.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.