Makale
Bilgi İnşaası ve İdrak Kodları
Epistemolojik açıdan bilginin iki temel unsuru vardır. Bilen ve bilinen.Dışa dönük nesneye yönelen özne bilgiyi bil-mek üzerinden inÅŸaa ederken , özne kendine yöneldiÄŸinde algılamak/anlamak/yorumlamak üzerinden de idraki inÅŸaa eder.Peki ! özne kendine yöneldiÄŸinde kendini nesne gibi algılayabilirmi?yani kendi dışına çıkarak veya en derininine inerek kendi ile kendi kendine baÄŸ kurabilir mi?Kendinden çıktığında kendi kalmış olabilir mi?(insan idrak ile son kertede kendisinin ÅŸahididir.)Bu olamayacaksa o halde her bilgi kendine geldiÄŸinde kırılır ve açı deÄŸiÅŸtirir.Fakat ondan önce bilgi kendisine gelmeden önce kırılmış olur.Peygamberlerin örnekliÄŸi bu durumda önem kazanıyor.Zira vahyin hayat nakÅŸettiÄŸi ilk zihin-his-kalp ve hayal dünyası peygamberlerin dünyasında inÅŸaa edilerek müÅŸahhas bir hale geliyor.Ümmilik iÅŸte burada ‘olanın olduÄŸu gibi olmasını’ saÄŸlayan kristalize olmuÅŸ bir yansıma.Bu da korunmuÅŸluÄŸu hem kitapta hemde kitabın ilk muhatabı olan ve sorumluluk üzerinden aktaran peygamberlerde de zaruriyet kesbetmiÅŸ oluyor.kitap için korunmuÅŸluk Peygamber(sav) için masumiyeti gerekli kılıyor.(Hususi bir tespiti genel anlamda örneklendirirsek ÅŸayet bir söz sahibinin sözünün arkasında durabilmesi için sözünün önünde bir konum belirlemiÅŸ olma zorunluluÄŸu ve sorumluluÄŸu taşır ki eÄŸer bu olmazsa sözün sahibi , sözün arkasına saklanmış olur böylece dinleyicileriyle saklambaç oynuyordur.Oyun , söz sahibinde , kendi nefsinde önceden kurgulanıp baÅŸlamıştır çoktan.)Bu meselenin teknik bir boyutudur ve duygusal boyutları önceler.Vahiy,dosdoÄŸru bilgidir ki dosdoÄŸru bir insanda istikamet kazanıyor.DoÄŸru insanlara ulaÅŸtıkçada istikametinin hızını ve konumunu belirlemiÅŸ oluyor
Temel hatlarıyla bilgi nin iki ileti noktası ve mutlak anlamda bir hesap verme mercisi vardır.Kendi benliÄŸi-kendi dışı ve Rabbi.Bilgi sahibinin söz sahibi olması ile birlikte hatib hitabıyla amel etmiÅŸ olur.Hem hatip olarak hem de hitap olarak sorumludur.SorumluluÄŸun baÅŸlangıç noktası.Bilgi akla/zihne hitap ederken idrak kalbe yönelmiÅŸtir.iÅŸte vahiy bu iki çiginin fıtrat üzerinden üst üste izdüÅŸüm oluÅŸturduÄŸu bir istikamettir.Aldatma ve aldanma kuru aklın kupkuru bir ÅŸekilde kalbi abluka altına alması ile gerçekleÅŸiyor.Akıl kalpten uzaklaÅŸtığında sivrilir ve eÄŸrilir.Ta ki kendi yönelene kadar.Qalp bu ÅŸekilde de mühürlenmeye baÅŸlar.
Aklın halleri olduÄŸu gibi kalbinde halleri vardır.ÖrneÄŸin ; vehim , kıyas ,kabul aklın bazı halleri olduÄŸu gibi zeyÄŸ , rayn,kasvet,itminan,ucb , kibir kalbin bazı halleridir.Bunlar olumlu veya olumsuz ÅŸekilde birbirini açığa çıkardığı gibi birbirinide örtebilir.Ä°nsan /insanlık bu hallerin derece ve karşılıklı etkileÅŸimin kıvamına göre tutarlılık seviyesi belirler.Nefs-i emmare de ki akıl/kalp ile nefs-i mardiyyedeki akıl/kalp aynı donelerden hareket etmez.Hem iÅŸleyiÅŸ bakımından hem de beslendiÄŸi memba bakımından farklılık arz eder.Her sevabın aklı olduÄŸu gibi her günahında aklı vardır.Ä°blis , Ademi günahına akıl vererek ortak etmiÅŸtir.Adem , meseleyi idrak ettiÄŸinde yine aklı ile tevbe etmiÅŸ,kalbiyle aÄŸlamıştır.Ä°mdi bizim aÄŸlamaya ihtiyacımız var.Muttaki olmak ; bilmek ve idrak etmenin cüzlerinden bir cüzdür.
Dava;muhakkak ki zor ,uzun ve meÅŸakkatli
Davalı zalim lakin sana davan şefkatli
Henüz yorum yapılmamış.