Güncel
'Mesele Diyanet değil, hala anlamadınız mı?'
Ahmet Taşgetiren "Diyanet tartışması”,aslında sadece “Diyanet tartışması”ından ibaret değil. Hala anlamadınız mı diye sorarak başladığı yazısında "Diyanet CHP için nedir? MHP için, HDP için nedir?" sorusuna yanıt aradı.
İşte Taşgetiren'in yazdıkları:
CHPNÄ°N MHP'NÄ°N YAKLAÅžMI STOTÜKONUN AYNISIDIR
Evet, dindar kesimlerin gözünde Diyanet, uzun süre, statükonun dini alanı kontrol etmek için oluÅŸturduÄŸu bir yapı olarak görüldü, kurulu düzenin Diyanet'e verdiÄŸi anlam da o idi. Cumhuriyet, galat-ı meÅŸhur bir anlayışa göre “Türk-Sünni-Hanefi” bir iç muhteva taşımaktaydı. Bu, galat-ı meÅŸhur, yani ünlenmiÅŸ yanlıştı, çünkü evet Cumhuriyet'in “Türk vurgusu” tartışılmazdı ama, din ile iliÅŸkisi, bu Türk vurgusu içinde Ä°slam'a yer verilmiÅŸ olsa bile, o Ä°slam'ın laik mantık içinde çerçevelenmesi, indirgenmesi idi ve Diyanet, bu indirgemenin dışına taÅŸacak her islami yöneliÅŸi bloke etme misyonu ile görevlendirilmiÅŸti.
O yüzden de dindar toplum kesimleri Diyanet'in tasarruflarını sorgulayarak, hatta islami bilinç geliÅŸtikçe mesafe koyarak ve Diyanet'in özerk hale getirilmesi talebini seslendirerek geldiler.
CHP'nin Diyanet yaklaşımı statükonun birebir aynıdır. MHP, tepedeki eÄŸilimler farklılaÅŸmış olsa bile, dayandığı toplum kesimi itibariyle daha hizmet boyutlu bir Diyanet düÅŸünür.
HDP, KURUCU KÜRT PARTÄ°SÄ° OLMA Ä°DDÄ°ASINDA
HDP, tıpkı CHP gibi, “Kurucu Kürt tek partisi olma” iddiasıyla Diyanet'e benzer bir format atma arayışındadır. Onun için Diyanet'i kaldırıp yerine daha seküler ifadelerle “Ä°nanç Ä°ÅŸleri BaÅŸkanlığı” gibi bir formüle yönelmiÅŸtir.
Bir makam aracı tartışmasından yola çıkıp, konunun “Diyanet'in misyonu”na kadar gelmesi anlamsız deÄŸildir. Aslında Türkiye'de “Sistem tartışması”nın bir boyutu hep Diyanet'in statüsü ya da misyonu ile de ilgilidir.
Bu kurum, CHP zihniyetinin “Bizim için Diyanet Tapu Kadastro kurumundan farksızdır” dediÄŸi kurumdur.
Ä°brahim Elmalı Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanı iken (1965) yaptığı bir Kuzey Afrika gezisinden apar-topar çaÄŸrılarak emekli edilmiÅŸtir. Çünkü orada başındaki sarıkla adeta bir Osmanlı esintisine yol açmış, bu da statükonun “Diyanet formatı”na aykırı bulunmuÅŸtur.
Acaba Birinci Dünya Savaşı sonrasında Türkiye Cumhuriyeti kurulurken yeni Türkiye'nin Ä°slam coÄŸrafyası ile asla Ä°slam ekseninde irtibat kurmaması gibi bir derin uzlaÅŸma mı vardır?
MESELE MAKAM ARACI MI MEHMET GÖRMEZ MÄ°?
Bence hayati soru ÅŸudur:
Bir makam aracı tartışmasında asıl tartışılan makam aracı mıdır, yoksa Mehmet Görmez'in Diyanet'in içini doldurma biçimi midir?
CHP, MHP, HDP ve Gülen camiasının aktörleri bugüne kadar hiç makam aracı kullanmadılar mı, bu araçlar hiç Mercedes ve benzeri lüks nitelik taşımadılar mı, bu tür araçlar artık herhangi bir iÅŸ adamının binek aracı haline gelmedi mi, KılıçdaroÄŸlu, 1990 model Renault ya da Kartal'a mı biniyor?
Bu soruların sorulması bile abestir ama tartışmanın indiÄŸi seviye, maalesef böyle bir soru sormayı kaçınılmaz hale getirmektedir.
Ä°ÅŸin sırrını CumhurbaÅŸkanı ErdoÄŸan'ın “Vatikan'a niye bakmıyorlar?” sorusu net olarak açıklıyor. Devam ediyor cumhurbaÅŸkanı:
“Mehmet Görmez sadece bu ülkenin dini lideri deÄŸildir. Ä°slam dünyası içerisinde bu coÄŸrafyanın saygın bir dini lideridir.”
Åžöyle bir kadim söz var: “Åžerefül mekan bil mekin” Anlamı “Mekanın ÅŸerefi, orada oturandan gelir” demektir.
UFUK, NÄ°YET VE SAMÄ°MÄ°YET...
Bir süredir Diyanet Ä°ÅŸleri makamının oturanların birikimi, yüreÄŸi ve ufku ile baÄŸlantılı olarak daha derinlikli bir muhteva kazandığını görmek gerekiyor. Mehmet Görmez Hoca, bu noktada daha da özgün bir performans sergilemiÅŸtir. En son Kudüs gezimizde onun Miraç'taki ziyareti ve okuduÄŸu Cuma hutbesinin izlerini gördük. Kendisi ile Brüksel'de icra edilen Avrupa Müslümanları Åžurasında beraber oldum. Orada Diyanet'in ÅŸahsında Türkiye'ye bakışı gördüm. BaÅŸka uluslararası ortamlarda Diyanet'in durduÄŸu yer çok özeldi. Avrasya Ä°slam Åžurası, Afrika Müslümanları ile buluÅŸma vs... Papa ile görüÅŸürken de Müslümanlar adına bir itibar adamı görmek istiyor insan.
Türkiye'nin küresel tırmanışı bir gerçek.
Ve orada Ä°slam dünyası ile iliÅŸkiler, farklı ve çarpıtılmış islami görüntülere karşı arı-duru bir Ä°slam temsili son derece hayati.
Ä°ÅŸte orada Diyanet'i tartışırken ufuk, niyet ve samimiyet farkı çok net olarak ortaya çıkıyor.
Henüz yorum yapılmamış.