Sağlık
Çocukları gerçek hayattan koparan tehlike
Cumhuriyet Üniversitesi (CÜ) İmranlı Meslek Yüksekokulu öğretim görevlisi, araştırmacı-yazar Sefer Darıcı'nın yaptığı araştırmada, dijital oyunlarda kullanılan bilinçaltı mesajların çocukların gerçeklik algısını değiştirdiği ve gerçek hayatla ilişkisini kopardığı belirlendi.
Darıcı,yaptığı açıklamada, araÅŸtırmanın bilimsel bir dergide yayınlanacak deneysel kısmıyla ilgili ön çalışmanın ilk, orta ve lise düzeyinde eÄŸitim gören 510 çocuk üzerinde gerçekleÅŸtirildiÄŸini söyledi.
Bu çocukların tamamı üzerinde yaptıkları "dijital oyun bağımlılık ölçeÄŸi"nin ardından oyun bağımlılıkları tespit edilen 34 çocukta ayrı bir çalışma uyguladıklarını belirten Darıcı, bu çocuklara oyunlarla ilgili yaptıkları testlerde onların gerçeklik algılarının deÄŸiÅŸtiÄŸini gördüklerini ifade etti.
Çalışmanın bildiriyle ilgili baÅŸlığını "Dijital Oyunlarda Kullanılan Subliminal Mesajların Gerçeklik Algısı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Çalışma: Gerçeklik EÅŸiÄŸi" adını verdikleri aktaran Darıcı, ÅŸunları kaydetti:
"Dijital oyunların içerisinde algısal olarak belli bir tutumu benimsememiz, zihnimizde belli bir algı oluÅŸturulması, belli bir davranışa yönlendirilmemiz amacıyla bu oyunların içerisinde birtakım uyaranlar var. Bu uyaranlar, genellikle bilinçaltına yönelik oluyor. Belli eÅŸik deÄŸerlerinin altında verilebildiÄŸi gibi bilinç düzeyinde yani görülebilen, duyulabilen, farkında olunabilen mesajlar da verilebiliyor. ÇocuÄŸun bir müddet sonra oyunun içerisindeki karakteri, imgeyi ya da objeyi gerçek hayattaki gerçeÄŸiyle eÅŸleÅŸtirdiÄŸi ve bu eÅŸleÅŸtirmenin onun zihinsel dünyasında yer ettiÄŸini fark ettik."
Darıcı, dijital oyunların çocukların gerçeklik algısını deÄŸiÅŸtirdiÄŸi ve dijital dünyanın gerçek olarak kabul edildiÄŸi varsayımıyla yola çıkarak yaptığı araÅŸtırmada ortaya koyduÄŸu "Gerçeklik EÅŸiÄŸi" kavramının, 7-8 Mayıs'ta Erzurum'da düzenlenecek Uluslararası Oyun ve Oyuncak Kongresi öncesinde kabul edilerek bilimsel literatüre girdiÄŸini belirtti.
"Vücut gerçek hayatta, zihin dijital hayatta"
"Gerçeklik EÅŸiÄŸi"ni, "dijital ortamda taklit edilen gerçekliÄŸin zamanla 'gerçek gerçeÄŸin' yerini alması için gereken sınır" olarak tanımladıklarını dile getiren Darıcı, ÅŸunları söyledi:
"Dijital oyunlarda kurgulanan ve 5 duyuya daha fazla hitap eden gerçeklik algısı, zamanla gerçeÄŸin yerini alabiliyor. Gerçek hayattaki nesne, kavram ve ifadelerin anlamı dijital gerçeklikte kiÅŸinin kendisine sunulanla yer deÄŸiÅŸtirebiliyor. Dijital olarak verilen gerçeklik zamanla gerçek hayattaki orijinalinin yerini alıyor ve çocuk dijital dünyayı gerçek hayatın yerine geçiriyor, kendisine verileni asıl gerçek olarak algılıyor. Bu da çocuÄŸun davranışlarına, tutumlarına, ergenlik ve yetiÅŸkinlik dönemindeki karar alma mekanizmalarına yansıyor. Bir çocuk ne kadar televizyon, internet ve dijital oyun ortamında bilinçaltını etkileyen unsurlara maruz kalırsa gerçek hayatla iliÅŸkisini o denli koparıyor. Yani vücut gerçek hayatta, zihin dijital hayatta. Çocukta ÅŸiddete yönelik deÄŸiÅŸim de gözleniyorsa durum daha ciddi boyut kazanıyor."
Darıcı, oyunların sadece bir "oyun" olarak algılanmaması, bunlarda ticari ve psikolojik bir altyapının da olduÄŸunun unutulmaması gerektiÄŸini sözlerine ekledi.
Henüz yorum yapılmamış.