Sosyal Medya

YaÅŸam

Faruk BeÅŸer 'Oy vermek ÅŸirk midir?'

Önce malumu bir kez daha ilam edelim: Türkiye elbette bir şeriat devleti değildir. Demokrasi de elbette İslam değildir, İslam da demokrasi değildir.



Müslümanımızın bilgi ve bilinç seviyesini gösteren hususlardan biri de budur; her seçim zamanı böyle söyleyen ve bunu yaymakla kendilerince ÅŸirkten kaçınmaya çağıran vatandaÅŸlarımız olur.

Mantık ÅŸudur: Türkiye Cumhuriyeti bir ÅŸeriat devleti deÄŸildir. Demokrasi de Ä°slam deÄŸildir. Partiler demokrasinin kurumlarıdır. O halde herhangi bir partiye oy vermek Allah'ın hükmünden baÅŸka bir hükmü, yani baÅŸka bir yönetim biçimini istemek, onu kabullenmek demektir. Oysa 'Kim Allah'ın indirdikleriyle hükmetmezse ya kâfirdir, ya zalimdir, ya da fasıktır' (5/44,45,47).

Önce malumu bir kez daha ilam edelim:

Türkiye elbette bir ÅŸeriat devleti deÄŸildir.

Demokrasi de elbette Ä°slam deÄŸildir, Ä°slam da demokrasi deÄŸildir.

Ä°slam bir devlet kuracak olsa elbette bugünkü anlamıyla demokratik bir devlet kurmayacaktır. Ne var ki demokrasi içi boÅŸ bir ÅŸablondur. Ä°nsanlara bir deÄŸer ya da inanç dayatmaz. Demokrasinin temel rüknü, halkın kendisini yönetenleri seçmesi, beÄŸenmediÄŸinde de deÄŸiÅŸtirebilmesidir. Bunun dışında demokrasi için söylenenlerin hepsi doÄŸal hukukun ve evrensel ahlakın verileridir, demokrasi deÄŸildir. Bu iki ÅŸartı Ä°slam da kabul eder. Dolayısıyla Ä°slam demokrasi deÄŸildir ama demokrasinin içi Ä°slam'la doldurulabilir.

Ayrıca demokrasi en iyi yönetim biçimi deÄŸil, kötülerin en az kötü olanıdır.

Åžeriat dinin bütünü demek olduÄŸuna göre, bir Müslümanın da ÅŸeriat istemesi doÄŸaldır, hatta imanı açısından zorunludur.

Åžimdi baÅŸlıktaki sorumumuza dönelim. Bir ülkede sınırsız demokrasi bulunsa, komünist partisinden ÅŸeriat partisine kadar her fikirde parti yönetime talip olsa, orada bir Müslümanın baÅŸka partiye oy vermesi, Allah'ın hükmünü bırakıp baÅŸkasını seçmesi anlamına gelebilir. Gelebilir diyoruz çünkü yine de farklı durumlar olabilir: Mesela o ülkede ÅŸeriat isteyenlerin sayısı azınlıkta olup ÅŸeriat partisine oy vermeleri, oylarının tamamen etkisiz kalmasını, böylece en az kötü yerine daha kötü olanın seçilmesini sonuç verecekse orada bile maslahat-mefsedet hesabı yapılabilir.

Maslahat kuralı Ä°slam'ın temel kurallarındandır. Hatta Ä°slam'ın tamamı maslahat-mefsedet hesabından ibarettir. Buna kâr-zarar hesabı da diyebilirsiniz. Mesela Allah der ki: 'Ä°çkide ve kumarda sizin için birtakım faydalar vardır ama onların zararı (günahı) faydasından çok daha büyüktür'. Bunun için de yasaklanmışlardır.

Yararımıza olanı yapmamız maslahat olduğu gibi, zararımıza olanı terketmemiz de maslahattır.

Bazı şeyler safi maslahattır, onlar zaten İslam'ın kendisidir.

Bazı şeyler de safi zarardır, onların da giderilmesi İslam'dır.

Bunların dışındakilerde maslahat ve mefsedet beraber bulunur. Ä°ÅŸte fıkıhçının görevi burada baÅŸlar ve Ä°slam terazisi ile bunları tartar, hangisi galipse hükmü ona göre verir.

Her ikisi çatışırsa, öncelikle mefsedetin giderilmesi esastır, varsın maslahat da yapılmamış olsun. Yani 'def-i mazarrat celb-i menafi'dan evladır'.

Åžimdi tekrar baÅŸa dönelim: Åžeriatın esamisi olmayan bir ülkede söz gelimi sadece A ve B partisi bulunsa. Ä°slam terazisine vurulduÄŸunda bunların birisi kötü, diÄŸeri ise çok kötü olsa, yüz tane de seçmen bulunsa ve bu seçmenlerin on beÅŸ tanesi ÅŸeriatçı olsa ne olur? Elbette Müslümanın görevi hep iyiliÄŸi yerleÅŸtirme, kötülüÄŸü daha aza indirme olacaktır. Ama ÅŸartlar bu on beÅŸ oyun iyiliÄŸi getirmesine yetmez. O halde yapabilecekleri ÅŸey kötülüÄŸü aza indirmek olacaktır.

Az kötüyü seçmek de yine kötülükten yana olmaktır der ve oy vermezlerse ne olur? Verselerdi yüz seçmenin mesela elli beÅŸi az kötüyü iktidara getirecek ve çok kötü kırk beÅŸ kiÅŸide kalacakken, vermedikleri takdirde az kötü kırka düÅŸecek, çok kötü yüzde altmış oyla iktidara gelmiÅŸ olacaktır. Bu durumda iÅŸte o çok kötünün seçilmesini saÄŸlayanlar bu akıllı ÅŸeriatçılardır.

Yani siz o ülkede bulunduÄŸunuz sürece hiç oy vermemeniz, en kötüye oy vermeniz demektir. Siz istemeseniz de seçmensiniz, o halde neden en kötünün seçilmesine alet olasınız? Müslümanın basiretli olmama hakkı var mıdır?

Kısmen de olsa iyilerin bulunması durumunu anlamak ise daha açıktır.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.