Sosyal Medya

Güncel

Bir halk direnişinin maddî ve manevî güç kaynakları nelerdir?

Selahaddin E. ÇAKIRGİL / Star



Ä°nsanların renk, cinsiyet ya da bazı coÄŸrafyalara mahsus fizikî veya bedenî farklılıkları olsalar bile, özleri itibariyle birbirlerinin benzeridirler ve insan olmaları hasebiyle eÅŸittirler. RüÅŸd yaşına geldikten sonra ise, insanların, kendi iradeleriyle seçtikleri yaÅŸayış tarzına göre temel farklılıklar ortaya çıkar ki, o temel farklılıklar, onları birbirleriyle savaÅŸmaya veya uzlaÅŸmaya, ya da teslim olarak yaÅŸamaya yönlendirir.
 
*
 
1830'lu yıllardan 1860'lı yılların ortalarına kadar Rusya Çarlığı'na karşı Kafkaslar'da çetin mücadeleler veren 'Åžeyh Åžâmil', sonra esir düÅŸüÅŸüne dair bir destansı hikâye aktaralım.
 
Rivayet edilir ki, Åžeyh'i Çar'ın huzuruna götürürler. Çar ona izzet-ü ikramda bulunur ve 'Åžeyh, bize karşı 35 sene kadar mücadele ettiniz, esir alındığınızda, bütün mal varlığınız, bir katır sırtında taşınan ve bir tarafında kitablar, diÄŸer tarafında kılıç, kalkan, hançer, tüfek ve tencere- tabak vs. vardı. Bizim cephedeki bir astsubayımızın bile varlıklarından daha az. Böyleyken, bize karşı bu kadar uzun süre, ne ile ve nasıl mücadele ettiniz?' diye sorar.
 
Åžeyh Åžâmil de ÅŸöyle der:
 
'Bizim 3 hazinemiz vardır..
 
-Hazine-i Kübrâ.. (Büyük hazine..)
 
-Hazine-i TuÄŸra.. (TuÄŸra/ mühür hazinesi..)
 
-Hazine-i SuÄŸrâ.. (Küçük hazine..)
 
*Ne demektir bunlar, 'Şeyh cenabları'?
 
-Bunlar ÅŸu demektir:
 
-Hazine-i Kübrâ: 'Lâilâheillallah' hazinesi... Biz Müslümanlar bu hazineyle, Allah'dan gayri hiçbir güç önünde eÄŸilmemek gerektiÄŸine inanırız. Bunun hayata nasıl yansıtılacağını Kur'an'dan, bütün Enbiyaullah'tan/ ilâhî peygamberlerden ve Hz. Peygamber (S)'den öÄŸreniriz. Mü'min insan'daki bu hazine tükenmek bilmez.
 
-Hazine-i TuÄŸra... Allah'ın bütün insanlara ve hattâ hayvanların yaratılışın vurduÄŸu hür yaÅŸamak mührüdür. Hür yaÅŸamak, kendisini ezmek isteyene karşı direnmek fıtrî mührü. Bu da, muazzam bir mânevî- ruhî güçtür.
 
-Hazine-i SuÄŸra: Bu ise, küçük hazine olup, savaÅŸmak için gerekli olan maddî silâhlar, techizât ve levâzım, vs...
 
Bu izahlar üzerine Çar, 'Åžeyh, bizim savaÅŸmak için en büyük dediÄŸimiz gücü siz en küçük olarak nitelediniz.' der.
 
Åžeyh Åžâmil de cevaben, 'Sizinle aramızdaki asıl fark budur.' der.
 
*
 
Bugün, Putin'in 'dünyada emsali yok.' diye nitelediÄŸi korkunç maddî silâhları kendince 'Hazine-i Kübrâ' olarak deÄŸerlendirmesine ve sivil hedefleri ve ÅŸehirleri yerle bir eden acımasızca maddî güç kullanmasına raÄŸmen, Ukrayna, beklenmeyen ÅŸekilde direniyor.. Ukraynalıların 'Hazine-i Kübrâ'sı büyük çapta yok denilse de, 'Hazine-i TuÄŸrâ'larının olduÄŸu görülüyor, anlaşılıyor. 'Hazine-i SuÄŸrâ' açısından ise, büyük sıkıntılarının olduÄŸu görülüyor.
 
Ama, evlerini barklarını, yerlerini- yurtlarını terk etmek zorunda olan milyonlar da, bu direniÅŸin ihtiyat ve yedek güçleri halindedir ve bu gücün, gelecekte de bir ÅŸekilde devam edeceÄŸinin habercisidir. Çünkü, o insanlar, bütün hayatlarının 1-2 valize sığdırarak bilmedikleri dünyalara doÄŸru güle-oynaya gitmiyorlar; gözyaÅŸları ve acılar içinde gidiyorlar. Onların kinine tahammül etmeye Putin'in ömrü yetmez. Çünkü o kaçan milyonların çocuklarının, yarınlarda Rusya ile, büyük bir hesaplaÅŸma duygusu içinde olacaklarını söylemek kehanet olmaz. 'Ukrayna ve Rusya halkının aynı etnik kökenden gelen bir halk' olduÄŸu görüÅŸünü, Putin'in dehÅŸetli silâhları tamamen yok etmektedir.
 
*
 
Bu arada, bir 'rivayet' daha ekleyelim: Åžeyh Åžâmil'in esir düÅŸtüÄŸü sıralarda, Ukrayna steplerinde de büyük bir açlık faciası hüküm sürmektedir. (Boyar'lar / Büyük toprak aÄŸaları) keyiflerince yaÅŸarken; aç- sefil milyonlarca (mujik/ köylü) de hayatta kalmak için, artık devlet otoritesi de tanımayarak ayaklanma ve ellerine ne geçirirlerse talan etmek peÅŸindedirler. Ukraynalıların tarihinde (holodomor)diye anılan korkunç kıtlık ve açlık felaketi ve yüz binlerin, milyonların telef oluÅŸ faciasının yaÅŸandığı bir dönemdir.
 
Çar'ın etkili danışmanlarından birisi, 'HaÅŸmetmeâb' der, 30-35 yıllık düÅŸmanınız olan Åžâmil, bugün elinizde esir. Åžâmil'i Ukrayna bölgesine gönderseniz, sizin gücünüzün büyüklüÄŸünü anlayan halk kitleleri belki itaat etmek zorunda kalırlar.'
 
Bu tedbir fikri, Çar'ın da dikkatini çeker ve Åžeyh Åžâmil'i gönderirler Ukrayna steplerine. Åžeyh bir fayton içindedir. Ak sakalı göÄŸüslerine kadar inmiÅŸ, heybetli duruÅŸuyla bir pîr olarak periÅŸan halkların arasından geçirilirken, sefil halk kitleleri, bu ak sakallı, vakuur ÅŸahsiyeti, 'bekledikleri kurtarıcı' gelmiÅŸçesine karşılarlar ve onun faytonuna el sürmeye çalışırlar.
 
Çar'a tedbir diye telkin olunan o çare geri tepmiÅŸtir.
 
Hemen Åžeyh'i geri çekerler ve Åžeyh'in Hacc'a gitmek isteÄŸi Çar tarafından kabul edilir ve Åžâmil, 1870'li yılların başında Medine'de vefât eder.
 
(Bu destansı anlatımı, Åžeyh Åžâmil'in torunlarından olan (merhûm) Said Åžâmil'den, zaman zaman Sebil dergisine geldiÄŸi sıralarda dinlemiÅŸtim, 1977'lerde..)
 
Bir destansı hikâye veya rivayet olsa bile alınacak dersler de olsa gerek.
 
*
 
Ve...
 
Aferin Ä°mran Khan'a...
 
(Reuters'in 6 Mart günü verdiÄŸi bir habere göre, Avrupa ülkelerinin Pakistan'daki elçileri, yayınladıkları bir ortak bildiri ile, Pakistan'ın, Ukrayna konusunda Rusya'yı kınamasını istemiÅŸler.
 
Pakistan BaÅŸbakanı Ä°mran Khan ise, bir mitingde, 'Biz sizin köleniz miyiz? Siz ne derseniz onu mu yapacağız? Rusya ile de, Amerika ile de arkadaşız; Çin ve Avrupa ile arkadaşız; herhangi bir kampta deÄŸiliz.' dedi. Ä°mran Khan ayrıca, o elçilerin hükûmetlerinin KeÅŸmir konusunda yaptıklarını unutmadıklarını da hatırlattı.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.