Ali Haydar Haksal / Gerici Ä°lericiler
Follow @dusuncemektebi2
Ali Haydar Haksal
Bir kesimin diline pelesenk olan kavramlardan biri de: “Gericilik”. Fransız ihtilalinden beri, Batı düÅŸüncesinin kendi içinde oluÅŸturduÄŸu bir kavram. SaÄŸcılar, muhafazakârlar, kiliseye baÄŸlı olanlar bu kavram ile tanımlanmışlar ve bu bir baskı aracı olmuÅŸ. Böyle olunca da deÄŸerler baÄŸlamanda deÄŸiÅŸimler yaÅŸanmış. Bunun etkisi Batı ile sınırlı kalmamış, Fransız düÅŸüncesinin etkisinde olanlar da bu kavrama sarılmışlardır.
Genel anlamda OrtaçaÄŸ karanlığı bununla tanımlandı. Belli zaman sonra Batılı düÅŸünürler kendi ortaçaÄŸlarına sahip çıkmaya baÅŸladılar. Umberto Eco da bunlardan biri. Bu da onlar için bir dönüm. Bu dönemde Müslümanların oldukça ileri bir konumda olması Batılı düÅŸünleri tedirgin etmiÅŸtir. Bir genellemede bulanarak topluca bir yadsımada bulunuyorlar. Daha çok Ä°slâm’ın önünü kesmek ya da dikkatleri oraya çekmek asıl amaç.
Batıcıların bu takıntıya kapılmaları bundan sonradır. Ülkemizde BatılılaÅŸma süreciyle birlikte medeniyetimize ait ne kadar deÄŸer var ise devre dışı kalmıştır. Oysa Batılılar hiçbir deÄŸerini hayat dışına itmemiÅŸtir. Zaten asıl sorunları kilisenin deÄŸiÅŸen ve geliÅŸenlere, özellikle de Müslüman inancına karşı yetersizliÄŸidir. Bu, onların kendilerini gözden geçirmelerine neden olmuÅŸtur. Müslümanlara karşı savaÅŸlarında ve kimi durumlarda gene de kendi inançlarına baÄŸlı kalmışlardır. Müslümanlara ait toprakları iÅŸgale yeltendiklerinde Haçlı Seferleri baÅŸlattıklarını açıkça belli ediyor ve Hıristiyanlıklarını ve Haçlılıklarını dile getiriyorlar.
Ä°ttihatçı geleneÄŸin bir devamı olan Cumhuriyet ideolojisinin kendi halkına karşı kullandığı bir kavrama dönüÅŸtü gericilik. Devlet destekli kurumlar, gazeteler ve döneme ait iletiÅŸim araçları vasıtasıyla bir baskı unsuru olarak kullanıldı.
Bu uzun kavganın yenikleri de ilerici diye tanımlanan Batıcılar oldu. Merhum Erbakan Hoca’nın sanayileÅŸme çabalarına karşı çıkan da onlar oldu. Emperyalizmden kurtuluÅŸun ön adımıydı bu. Sömürü çarkına bir ket koyma idi. Batı emperyalizminin hedefi hâline gelince Batıcı zihniyetin engellemelerini, darbelerini desteklediler ve alkışladılar.
Bugün yaÅŸanmakta olan kimi olaylara ve durumlara bakıldığında daha çok kadın merkezli giyim ve kuÅŸam üzerinde saldırmalarıdır. Ahlâkî sorunların alabildiÄŸine yaÅŸandığı ÅŸu zamanda ürettikleri insan tipleri üzerinden de Ä°slâm’a saldırıyorlar. Günümüz cinayetlerinin, soygunlarının, talanların bir ahlâk ve inanç sorunu olduÄŸunu bile görmezden geliyorlar. Sapkınlıklar, alkol gibi insanlığın saÄŸlığını ilgilendiren baÅŸ sorunların savunucularıdırlar. Ä°slâm öncesi pagan düÅŸüncenin, sınırsızlığını âdeta tercih ediyorlar. Özellikle kadınlar üzerinden olan saldırılar daha çok göze çarpıyor. Küçük yaÅŸtaki kız çocukların cinsellik, alkol ve uyuÅŸturucunun birer nesnesi hâline gelmeleri hiç de umurlarında deÄŸil. Kadınların giyim ve kuÅŸamları üzerinden olan saldırılar ideolojilerinin merkezini oluÅŸturuyor. Irkçılık, insanı küçümseme, aÅŸağılama onların kiÅŸiliklerini gösteriyor. Bahanesi ne olursa olsun demokrat görünüp baÅŸkalarına yaÅŸama hakkı tanımayışları da diÄŸer yüzlerini oluÅŸturuyor.
Ä°nsana deÄŸer vermeyen hiçbir inanç ve düÅŸünceyi savunacak deÄŸiliz. Medeniyetimiz insanı insan olarak görüyor, yaÅŸama hakkı veriyor. Medeniyetimiz coÄŸrafyasında bulunan farklı inançtaki halklar, kendi dinlerini ve geleneklerini yaÅŸamışlardır. Bu, Tanzimat sonrası Batıcı anlayışın egemenleÅŸmesiyle bozuldu, dengeler deÄŸiÅŸti. Hiç kimse son Ä°slâm devleti olan Osmanlı’yı suçlayamaz töhmet altında tutamaz. Öyle olsaydı Müslümanların himayesinde olan Müslüman olmayan toplulukların yüzyıllarca yaÅŸamışlıklarının, mülklerinin, güvenliklerinin olmadığını söyleyemez. Emperyalizmin iÅŸgali sonrasında geliÅŸen Batıcı ve ırkçı bir ruha kapılmış olan Ä°ttihatçı düÅŸüncenin ardından yapılanlar Osmanlılara mal edemez. Hele yakın zamanda, göçmenler üzerinden nasıl ırkçılık yaptıkları, o insanları küçümsedikleri ve hatta nasıl aÅŸağıladıkları, insan yerine koymadıkları gerçek yüzleri görülemezdi. Emperyalizmin ve sömürgeciliÄŸinin bir temsilcisi olarak bu kadar kavga veriÅŸlerinin baÅŸlıca nedeni insanlık adına gericilikleridir. Irkçılıkları, ulusalcılıkları ve sapkınlıklarıyla.
Henüz yorum yapılmamış.