Rasim Özdenören: Tepe üstü yürümekte ısrar edenler
Rasim Özdenören / Yenişafak
Hoca bir gün yanındakilere:
– Ben ölürsem, beni tepe üstü, diklemesine gömün, diye vasiyette bulunmuÅŸ.
Sebebini sormuÅŸlar. Hoca açıklamış:
– Kıyamet koptuÄŸunda dünyanın altı üstüne gelecek, böyle gömülürsem dosdoÄŸru kalkarım.
*
Her zaman olduÄŸu gibi Hoca gene bir hikmete iÅŸaret ediyor.
Mecazi beyanları, ifadeleri lügat anlamıyla algılamamayı salık veriyor.
Bu dünyada doÄŸru iÅŸler yapılırsa öbür dünyada da bunun karşılığı alınır.
DoÄŸru iÅŸ yapılmamışsa mezarda tepe üstü gömülmek suretiyle iÅŸlenmiÅŸ yanlış amelleri düzeltmenin imkânı elde edilmez.
Veya tersi: doÄŸru ameller üzere öldükten sonra kiÅŸinin ÅŸöyle veya böyle gömülmesinin anlamı yoktur.
*
Mecaz, onun maksadına matuf olarak anlaşılmak gerekir.
Yunus Emre’nin:
Cennet cennet dedikleri
Birkaç köÅŸkle birkaç huri
Ä°steyene ver sen onu
Bana seni gerek seni
DeyiÅŸi kimilerince Yunus’un cenneti inkâr ettiÄŸi anlamına çekiliyor.
Oysa Yunus bu ilahisinde cenneti inkâr etmiyor, bilakis daha fazlasını, Cemalullah’ı talep ediyor.
*
Mecazı ve sembolü, remzi aklına sığdıramayan, yani tepe üstü yürümeye kalkışan, “kurban” kavramını da algılayamaz. Kurbanın kanının ve etinin deÄŸil, kulun teslimiyetinin ve sadakatinin Allah’a ulaÅŸtığını (Kuran, Hac:22/37) kestiremez. Olayı ete indirger, et bayramı yapılıyor sanır. Et sonuçtur, hedef deÄŸil…
*
Ayasofya’nın mecazi veya sembolik anlamını algılamayanlar veya ibadete açılmasını içine sindiremeyenler hâlâ saçma sapan itirazlarını orda burda tekrarlayıp duruyor.
Kimileri Ayasofya’yı salt bir turist ziyaret yeri sanarak oradan gelecek ziyaret gelirinin hesabında… Kimileri sureti haktan görünmeye çalışarak “Ayasofya Bizans eseridir, onunla övünmeyelim, Süleymaniye ile övünelim” diyen ahmak idrakliler… Ayasofya ibadete açıldı refaha mı kavuÅŸtuk diye lafebeliÄŸi yapanlar… Ayasofya ile eÄŸitim sistemi mi düzeldi veya piyasa mı ucuzladı safsatasını yapanlar… Daha neler neler…
Ayasofya’nın, bu ülkenin özgür ve bağımsız iradesiyle karar vermenin ifadesi olduÄŸunu kavrayamayanlar veya bu açılışı içine sindiremeyenler ÅŸemdi de Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanı’nın hutbesine musallat oldu. Onu bahane ederek saldırmak istiyorlar. Bütün bu retoriÄŸin dibinde köleleÅŸmiÅŸ kafayı teÅŸhis etmek gerekiyor…
*
Ä°yi ki Hoca’nın zamanında basiretli kimseler de yaÅŸamış da onu tepesi üstüne gömmeye kalkışmamışlar…
Henüz yorum yapılmamış.