Sosyal Medya

D. Mehmet Doğan: Siyasal İslam çöktü mü?

Dünyada ve Türkiye’de İslâm siyaseti güden akımlarla ilgili sürekli ciddiyetsiz iddialar ortaya atılır.



Müslüman dünyasında Ä°slâm siyaseti takip eden liderler, partiler, gruplar ne ölçüde var olmuÅŸtur? Var olmuÅŸsa ne zaman yükselmiÅŸtir ve ne zaman çökmüÅŸtür? 
 
Åžu sıralar yeryüzünde, Türkiye dâhil pür Ä°slâm siyaseti takip eden ve bulunduÄŸu ülkelerin yönetiminde söz sahibi olan bir akım var mıdır? (Ä°ran’ı tamamen bu konunun dışında tutuyorum.) 
 
Halk çoÄŸunluÄŸu Müslüman olan ülkelerde Ä°slâmiyet bir kenara bırakılmayacak bir vakıadır. Bütün siyasî akımlar kendini Ä°slâma göre tanzim eder. Sırf lehde olanları kastetmiyoruz. Ä°slâm düÅŸmanlığı veya örtülü Ä°slâm karşıtlığı, yani laiklik/laikçilik Müslüman dünyasının gerçeÄŸidir. Bunlar var oldukça, dine hürmetkâr siyasî akımlar bile “siyasal islâmcı” damgası yemekten kurtulamaz. Cumhuriyetin ilk muhalif siyasi partisi Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Ä°slâm siyaseti takip etmeyi hedefleyen bir siyasî kuruluÅŸ muydu? Kurucuları Millî Mücadele’nin öncü kadrosundandı, sadece dine riayetkâr olduklarını beyan etmiÅŸlerdi, bu onların mürteci olarak nitelenmesine yetmiÅŸti. 
 
Türkiye’de Ä°slâm siyasetinin zirve yaptığı bir dönem olmuÅŸtur, ama bugün deÄŸil, yüz yıl önce! Millî Mücadele’de Ä°slâm siyaseti zirvededir. Millî Mücadele’nin temel strateji belgelerinden “Hilafet ve âlem-i Ä°slâm” yazısı okunursa, ne demek istediÄŸimiz kolaylıkla anlaşılır. Millî Mücadele’nin her safhasında Ä°slâm siyaseti ön planda olmuÅŸtur. Ä°ÅŸte Ä°stiklâl Marşı’nın Meclis’te kabul edildiÄŸi 12 marttan bir gün önce Mustafa Kemal PaÅŸa tarafından yayınlanan Hâkimiyet-i Milliye gazetesinin baÅŸyazısı “Ankara’da bir Ä°slâm kongresi” baÅŸlığını taşımaktadır. Bu baÅŸyazıyı Matbuat Umum Müdürü’ne Mustafa Kemal PaÅŸa’nın yazdırdığı bilinmektedir. Ankara’da Hıristiyan zulmü altında inleyen ülkelerin temsilcilerinin katılacağı büyük bir kongre toplanacaktır. Bu bir Müslüman enternasyonali olacaktır. Ankara yönetimini böyle bir toplantıyı yapmaya zorlayan husus, Ä°slâm dünyasından gelen heyetlerin arzularıdır. Hilafet makamını yüksek vakar ve ÅŸerefiyle müdafaa eden Türk milleti için uzak diyarların müslümanlarından gelen bu arzuyu tatmin etmek elbette bir vazife olacaktır. Yine bu yazıda Ankara’nın emperyalizme karşı bütün Ä°slâm kıyamının (ayaklanmasının) umumî merkezi olduÄŸu belirtilmektedir. 
 
Cumhuriyet Halk Fırkası/Partisi kuruluÅŸ aÅŸamasında âdeta siyasal Ä°slâmcı bir parti olarak tasarlanmıştır. MeÅŸhur 9 umdesi arasında hilafet de vardır. 
 
9 umdeden/ilkeden ikincisinde ‘Dayanağı Türkiye Büyük Millet Meclisi olan Hilâfet makamı Ä°slâm dünyasının bir yüksek makamıdır / istinatgâhı Türkiye Büyük Millet Meclisi olan makam-ı hilafet beynelislâm bir makarr-ı muallâdır’ deniliyor. 
 
9 umde zamanın resmî düÅŸünürü Ziya Gökalp tarafından yorumlanmış ve bu yorumlar resmî mahiyetteki Hâkimiyet-i Milliye gazetesinde yayımlanmıştır. Ä°ÅŸte ‘Hilâfet umdesi’nin yorumu: “Ä°slâm dininde bütün namazlar cemaatle eda olunur. Cemaatin bir başı vardır ki, cemaatı terkip eden bütün fertler ona baÄŸlanırlar. Bu suretle imam cemaatin timsali olmuÅŸtur. Cemaatin fertleri arasındaki tesanüt, imamın ÅŸahsında tecelli eder. Her imamın kendi cemaatini namaz esnasında birleÅŸtirerek birçok ruhlardan tek bir ruh meydana getirmesinde küçük bir dayanışma oluÅŸur. Ä°slâmiyet’te bundan baÅŸka bir de büyük dayanışma vardır ki bütün ümmeti tek bir ruh hâline getirir. Bunun ÅŸekli de, bütün imamların mânevî bir surette bir imam-ı ekbere iktida (tâbi olma, uyma) eylemesidir. Ä°ÅŸte bu imamlara ‘Halife’ denir. (…) Yeryüzünde bir Hilâfet makamı bulunmazsa, Ä°slâm âlemi kendisini imamesiz kalmış bir tesbih gibi dağılmış, periÅŸan görür.” 
 
“Siyasal Ä°slâm” mevzuunda Mustafa Kemal PaÅŸa’nın Balıkesir hutbesini de hatırlamak lâzımdır. Ne diyor PaÅŸa: Kanun-ı esasî, yani Anayasa, Kur’an-ı azümüÅŸÅŸandaki hususdur. Camiler birbirimizin yüzüne bakmaksızın yatıp kalktığımız yerler deÄŸildir, camilerde ibadetle beraber dünya iÅŸlerinin, millet iÅŸlerinin istiÅŸaresi yapılır…“
 
“Siyasal Ä°slâm” daha nasıl olur? Bugün böyle sözler söyleyen bir lider var mı? 
 
Siyasal Ä°slâm Türkiye’de 1919-1923 arasında yükselmiÅŸ, sonra da yükseltenler tarafından çökertilmiÅŸtir!
 
Karar

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.