Sosyal Medya

Mustafa Özcan: Sol zihniyetten İslami fikriyata geçiş yapan aydınlar

Soldan gelenlerin bir kısmı, İslamcı diğer kısmı ise ulusalcı oldu. Ulusalcı olanlar İslamcılarla savaşı şiar edindiler. İslamcılar da kendilerini ister istemez eski silah arkadaşlarıyla mücadele içinde buldular.



Küresel anlamda Roger Garaudy soldan gelen Ä°slamcıların pirlerinden birisidir. Küresel anlamda Maxime Rodinson'un anti tezi ve panzehridir. Maxime Rodinson, Ä°slam ve Kapitalizm baÅŸlıklı eserinde Ä°slam ile kapitalizm arasında ilinti ve baÄŸ kurar. Ä°kisinin barışıklığını savunur. Roger Garaudy ise ÅŸahsında bunu tekzip eder ve bu uyduruk tezin fiili antitezidir. Din olarak Ä°slam ne kapitalist ne de sosyalisttir. Piyasayı onaylamakla birlikte onun aşırılıklarını faiz ve zekat ile törpülemektedir. Piyasayı onaylamakla birlikte piyasacı deÄŸildir bilakis insanidir. Roger Garaudy'yi Ä°slama çeken de budur. Garaudy aradığını komünizmde deÄŸil Ä°slam'da bulmuÅŸtur ve ölünceye kadar da Ä°slam'a olan sadakatini sürdürmüÅŸtür. Zira Papaz Pierre (Abbé Pierre ) ile birlikte bütün hayatını ve düÅŸüncesini fakirlere ve mazlumlara vakfetmiÅŸ, adamıştır. Abbé Pierre, Victor Hügo'nun Sefillerdeki yardımsever ve müÅŸfik papazını andırmaktadır. Hazreti Peygamber de kodamanlarla birlikte deÄŸil miskinlerle birlikte haÅŸir olmayı niyaz etmiÅŸtir. Solda arayış içinde olanlar finali Ä°slam'la kapatmışlardır. SaÄŸda ise piÅŸmanlık duyanlar ancak Ä°slam ile tanışmışlardır. Ä°slama yol bulabilmiÅŸlerdir. Kesin inançlılar deÄŸil ancak arayış içinde olanlar Ä°slam'ı bulabilmiÅŸtir. Bunlar da genelde sol kesim arasından çıkmıştır.
 
Arap dünyasında da soldan ulusalcı saÄŸa kayanlar olduÄŸu gibi aynı zamanda Ä°slam'a koÅŸanlar da olmuÅŸtur. Bunlardan birisi rahmetli Mısırlı Abdulvahhab el Mesiri'dir. Yahudiler, Yahudilik ve Siyonizm adlı ansiklopedisini kaleme almıştır (Encyclopedia of Jews, Judaism and Zionism). Laiklik konusunda da yetkin uzmanlardan birisiydi. Yahudilik konusunu basitleÅŸtirmeden ve komplo teorilerine fazla iltifat etmeden kaleme almıştır. Bununla birlikte Yahudilerin ÅŸimÅŸeklerini üzerine çekmekten de kurtulamamıştır. Zira Kur'an ifadesiyle her çığlığı kendi aleyhlerinde sayıyor ve 'Allah'ın milleti' avuntusuyla burunlarından kıl aldırmıyorlar.
 
 
ehmi Huveydi de bunlardan birisiydi. Basın yayın hayatına Muhammed Haseneyn Heykel'in kazandırdıkları ve kattıkları arasındaydı. Mübarek döneminde bile hatırlı ÅŸahısların araya girmesiyle el Ahram'da yazmaya devam eden Fehmi Huveydi 2013'teki Sisi darbesinden sonra hayata küstü ve basından da elini eteÄŸini çekti. Zira deniz bitmiÅŸti ve yazacak bir yer kalmamıştı. HoÅŸ Ürdün'de es Sebil gibi gazeteler sütunlarını ona açıyorlardı lakin asker kasaturası arkasındaydı. Bundan dolayı Arapların ifadesiyle 'en ne'y binnefs' yaparak kendisini muhataralı alandan çekti. Bu dönemde at izi it izine karışmış ve neredeyse sahne iyi ile kötünün deÄŸil skala biçiminde kötülerin yarıştığı bir arenaya dönmüÅŸtü. 
 
Yine soldan Ä°slami saflara gelen isimler arasında merhum Adil Hüseyin vardır. Ä°slam'ı savunan tanınmış gazeteciler arasında yer almıştır. Bir zamanlar Mısır'ın en ateÅŸli muhalif gazetelerinden olan eÅŸ 'Åža'b gazetesini idare etmiÅŸtir.
 
Solun içinden çıkıp da Ä°slamcıların içine düÅŸenlerden birisi de Muhammed Ä°mare olmuÅŸtur. Bir zamanlar sol düÅŸünceyi temsil ediyordu. Kaddafi'ye ve benzeri siyasetçilere uzak deÄŸildi. Bazı kitapları Libya tarafından yayınlanıyordu. Sonrasında ' aydınlanma' serisi içinde Arap aleminin aydınlanmacı isimlerini seri halinde neÅŸretti. Hatta Suzan Mübarek'in katkılarıyla bu tür kitaplar aydınlanma serisi içinde El Ahram veya el Ahbar gibi gazeteler tarafından halka promosyon olarak verildi, dağıtıldı. Bütün çalışmaları babından Muhammed Abduh, Cemaleddin Afgani ve Abdurrahman Kevakibi gibi isimlerin çalışmalarını notlandırarak yayınlamıştır.
 
Soldan geldikten sonra Ä°slami kesimin bayraktarlığını yapmıştır. Ä°slam adına birçok fikri akıma karşı çıkmıştır, kalem sallamıştır. Mutezile ve Devrim kitabında Mutezile meselesini iyi deÄŸerlendirmiÅŸtir. Son sıralarda Emevilik-Selefilik sarmalında Ä°slam'da devletçi anlayışı yermiÅŸ ve Mutezile anlayışının bu hususta ayaklarının daha fazla yere bastığını yazmıştır. Es Selefiyye kitabında Ä°bni Teymiye ve Ä°bnü'l kayyımın Ä°slam'da devletçi düÅŸünceye kaydıklarını ve adalet meselesini izafileÅŸtirdiklerini ifade etmiÅŸtir. Bugün de Camiyye ve Medhaliyye SelefiliÄŸi veya akımları meseleyi vülgarize ederek Ä°slamcıların dışında her türlü iktidara bel baÄŸlamışlar ve yama olmuÅŸlardır. Hafter bunlardan ne ilki ne de sonuncusudur. Ä°slam'ı , Allah ve resulünü çıkararak ulu'l emirci bir çizgiye dökmüÅŸler ve kalıba sokmuÅŸlardır. Salih bin Abdulaziz Muhammed Bin Ä°brahim Al-i Åžeyh ' El Vasatiyye ve'l Ä°tidal ve Eseruha alaHayati'l Müslimin' kitabında savunduÄŸu gibi. Bunlar Allah'a isyanda kula itaat kültürünü aşılamaktadırlar. Muhammed Ä°mare fikri açıdan Arap Baharı sürecinde bu akıma en açıktan karşı çıkanlar arasında olmuÅŸtur. Bu nedenle Muhammed Recep el Beyumi'nin andından Mecelletü'l Ezher'in başına getirilen Muhammed Ä°mare Sisi darbesinden sonra bu postunu kaybetmiÅŸtir.
Yine Åžia'nın fitne ve kargaÅŸa ortamına dolu dizgin hizmet etmesini birçok kitabında eleÅŸtirmiÅŸ, dile getirmiÅŸtir. Åžia'yı tarihten bugüne birçok kitabında analiz etmiÅŸtir. Åžia'nın Buhari düÅŸmanlığı ve Hazreti Ömer husumetini müstakil eserlerinde incelemiÅŸtir. Keza Hakaik ve Åžubuhat Havle es Sünneti ve'ÅŸ Åžia adlı eserinde Åžii-Sünni i ihtilafına deÄŸinmiÅŸ ve meselenin hakkını vermiÅŸtir. 
 
Vefatının ardından bir araya geldiÄŸimiz Mısırlı gazeteci Cemal Sultan ile merhumu yad ettik. Ayrıca son okuduÄŸum kitaplardan birisi Muhammed Abid Cabiri eleÅŸtirisiydi. Onun tefsir çalışması ve fikirleri üzerine oturaklı bir reddiye kaleme almıştı. Cabiri'nin panzehriydi. Taha Abdurrahman'ın felsefik ağırlıklı reddiyeleri yanında Muhammed Ä°mare'nin ilgili reddiyesi yediden yetmiÅŸe herkesi ilgilendirmektedir. Reddi Ä°ftiraat el Cabiri kitabını okurken kaybettim sonra aradım ama bulamadım. Yer yarılmış içine girmiÅŸti. Hatta kitapçılara baktım yine de kitabı yeniden edinemedim. Kitabını ararken kendisini yitirdik. Allah rahmet eylesin.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.