Sosyal Medya

Rasim Özdenören: Siyaset küpüne kolunu kaptıran maymun kıssası

Yazık ki, ihtiras, kendi zaafını bünyesinde taşıyan bir özelliğe malik... İhtiras tamahkâr olmayı gerektirir. Tamahınsa gözü kördür: küpün içindeki hindistan cevizine tamah eden maymun onu oradan çıkarmak için elini küpe sokar ama yumruğunu açmayı akıl ede­mediği için tuzağa düşmüş olur.



Ä°nsanın içinde yaÅŸadığı her düzen kendi ahlâkını da beraberinde getiriyor. Åžöyle de söylenebilir: her düzen, kendine hayatiyet bahÅŸe­den zihniyete gö­re bir ahlâkî yapı oluÅŸturur. O düzenin parçası olarak yaÅŸayan kiÅŸi o ahlâkî yapıyı, benimsemese bile, bir başına onu deÄŸiÅŸtiremez.
 
MonarÅŸizmin, aristokrasinin, demokrasinin, sosyalizmin ve bun­larla baÄŸlantılı olarak yaÅŸanan iktisadî dizgelerden her birinin gerek­tirdiÄŸi ve kiÅŸiyi öyle yaÅŸamaya ve davranmaya zorladığı bir ahlâkî yapı mevcuttur. Sosyalist dizgede yaÅŸayıp monarÅŸizmin gerektirdiÄŸi siyasal davranışı tutturamazsınız; demokratik dizgede yaÅŸayıp anar­ÅŸizmin isteri olan tutumu dayatamazsınız. Böyle dayatmalara giriÅŸildiÄŸinde, içinde yaÅŸanan kurulu dizge, önünde sonunda sizi dışla­mak zorunda kalabilir...
 
Bu baÄŸlamda liberal demokrasinin de insanlardan talep ettiÄŸi bazı ahlâkî tutum ve davra­nış biçimleri mevcut: rekabet, ona baÄŸlı olarak bencillik, ona baÄŸlı olarak bireycilik, ona baÄŸlı olarak açgözlülük, ona baÄŸlıolarak oportünizm (fırsatçılık), ona baÄŸlı olarak ilkesizlik ve ona baÄŸlı olarak kiÅŸinin bazı hallerde kendini ahlâkî kayıtlardan azade hissetmesi durumu...
 
Kimileri liberalizmi veya liberal demokrasiyi ahlâksızların, ikiyüzlüle­rin, alçakların, mürailerin, üçkâğıtçıların, dolandırıcıların, sözün­de durmayanların, emniyeti suiistimal edenlerin, vurguncuların, soy­guncuların, talancıların, beleÅŸçilerin vb. foyasını meydana çıkaran bir rejim kabul eder. Kimileri de bu tür fırsatçıların ümüÄŸüne basan bir rejim sayar.
 
Anlaşılıyor ki liberal demokratik ortamda in­sanın tuzaÄŸa düÅŸmemek için uyanık olması gerekiyor. Aksi takdirde kimse kimsenin gözünün yaşına bakmıyor: insanlar, birbirinin hiffetini, tecrübesizliÄŸini, iyi niyetini, saffetini kötüye kullanmanın yolunu arayıp buluyor.
 
Bütün bunların üstesinden gelebilmek, yani fırsatçılık yapabil­mek, yani baÅŸkasını enayi yerine koymak, yani baÅŸkasını tuzaÄŸa düÅŸürmek için acımasız olmak gerekiyor; hem acımasız, hem muhteris!
 
Yazık ki, ihtiras, kendi zaafını bünyesinde taşıyan bir özelliÄŸe malik... Ä°htiras tamahkâr olmayı gerektirir. Tamahınsa gözü kördür: küpün içindeki hindistan cevizine tamah eden maymun onu oradan çıkarmak için elini küpe sokar ama yumruÄŸunu açmayı akıl ede­mediÄŸi için tuzaÄŸa düÅŸmüÅŸ olur.
 
Siyaset ortamında görünen kimi kifayetsiz muhterisler maymunun konumunda görünmüyor mu? Siyaset aslında onları dışlamış, ama onlar tadına doyamadıkları cevizden vazgeçemedikleri için, sıkılı yumruklarıyla küpün etrafında dönenip duruyorlar…
 
 
YeniÅŸafak

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.