Sosyal Medya

Akif Emre'nin arşivinden: Paradigmaya Kafa Tutan Simitçi

Piyasadan çekilerek kendi çapında sisteme posta koyuyor. Oruca saygı göstererek toplumsal dayatmaları alt üst ediyordu. Aslında çok tehlikeli bir çığır açıyor; dinin kamusal alanı kuşatmasına yardımcı oluyordu böylece.



Her sabah köÅŸede gelip geçeni umursamayan ama belli bir nezaket ölçüsünde izleyen duruÅŸuyla tezgahının başında görürdüm. Kırık dökük küçük iskemlesine oturmuÅŸ tezgahta kalan simitleri düzeltir bulurdum hep. Gelip geçene satıcı gözüyle bakmaz, kendi halinde bir ÅŸeylerle oyalanır bulurdum hep.Tanıdık müÅŸterilerinin gözünün içine bakarak “bu sabah da almıyor musunuz” baskısından kaçınmanın bir yolu olduÄŸunu düÅŸündüm. Selam verdiÄŸinizde sessiz bir nezaketle alır ama hiçbir zaman tipik simitçi tavrını takınmazdı. “Buyurun, taze simit” türü bir tezgahtarlık yaptığını hatırlamıyorum.
 
MüÅŸterisi yoksa o, ÅŸehrin en iÅŸlek caddesindeki köÅŸe başında oturur eline tutuÅŸturulmuÅŸ gibi tuttuÄŸu gazetesini okur bulurdum.
 
Bazen simit tezgahının başında bulamadığım olurdu. Beklemek zorunda kaldığım çok olmuÅŸtur. KoÅŸarak gelir kendine özgü sessiz nezaketiyle “buyurun” derdi. KoÅŸarak geliÅŸi bir müÅŸteriyi kaçırmaktan yahut yalnız bıraktığı tezgahının başına bir iÅŸ geleceÄŸi endiÅŸesinden çok orada, camekanlı simit tezgahının başında sizi bekletmeme kaygısından kaynaklandığı hissine kapılırdınız. Bunu hissederdiniz, tüm sermayesi simitlerini, o günkü satıştan elde ettiÄŸi bozuk paralarını biriktirdiÄŸi kutuyu caddenin ortasında bırakıp gitmesinden bu anlamı çıkartırdınız.
 
Sabahları erken gelen ilk partiye yetiÅŸememiÅŸseniz saat 10’dan sonra fırından yeni çıkan ikinci parti sıcak simit için sipariÅŸ verebilirdiniz. Büyük iÅŸ merkezlerinin katlarına hızla tırmanır kaç simit istemiÅŸseniz soÄŸumadan poÅŸet içinde getirirdi. Bu arada tezgahını, simitleri ve bozuk para kutusuyla birlikte bu devasa ÅŸehrin kalabalığına terk eder, tavırlarından bir ÅŸey olacağı endiÅŸesi taşımadığını rahatlıkla çıkarabilirdiniz.
 
Bir ara okullar tatil olduğunda ilk okula giden oğlu yardımcı olarak geldi yanına. Arasıra tezgahı oğluna emanet ettiği de oluyordu.
 
GeçmiÅŸ zamanlardan kalma bilge, yaÅŸlı, piri fani ihtiyardan bahsettiÄŸim sanılmasın. Orta yaÅŸlarda hafif minyon, kıpkırmızı yanakları en küçük tepkide renklenen bir modern ÅŸehir satıcısı… Biraz mahcup, sessiz kendi halinde, uyuÅŸuk deÄŸil ama dünyaya fazla metelik vermeyen, yırtıcı bir esnaf görüntüsünden uzak ama ekmeÄŸini çıkarmak için alın teri döken bir görünümü vardı.
 
Herhalde hayatımda ilk defa son bir yıl içinde sabahları düzenli simit almaya baÅŸladım. Kimileri çay simit nostaljisine bayılsa da ben pek hazzetmedim. Simit tadı hiç çekici gelmemiÅŸtir. Ama sadece bu adını bile daha bilmediÄŸim simitçiden sıcak simit almak için tezgahın başında bazen sıra bekledim bazen sabırla orta yerde bıraktığı tezgahının başına dönmesini bekledim kaldırımın ortasında.
 
Ramazanın ilk günü hafta başı sabahı o köÅŸeye vardığımda bir ÅŸeyin eksik olduÄŸunu fark ettim. Simitçi yoktu. Hayır, sadece simitçinin kenidisi deÄŸil tezgahı da yoktu. O an oruç olduÄŸumu hatırladım.
 
Ramazan geldiÄŸinden beri simitçinin köÅŸesi boÅŸ.
 
Hayatını simit satarak kazanan birinin Ramazanda çalışmama lüksü olabilr miydi?
 
Kendisi oruç tutuyor diye oruç tutmayanları sabah çay-simit zevkinden mahrum bırakmaya hakkı var mıydı? Böyle ramazanda simit satmayarak oruç tutmayan vatandaÅŸlarımıza dolaylı baskı uygulamış olmuyor muydu? Ne yani, sabahın erken saatlerinde kahvaltı yapmadan yola çıkıp yoÄŸun trafikte ofislerine gelen insanlar çaylarının yanında alıştıkları damak tadını bozmak zorunda mı kalacaklardı?
 
Tüm bu sorular karşısında bu simitçinin ramazan eylemini nasıl deÄŸerlendirmeli? Belli ki bu ekonomik ÅŸartlarda rasyonel bir izahı yok bu davranışın.
 
Her ÅŸeyden önce oruçlu olduÄŸum halde ilk bana orucu, ramazanı hatırlattı. Onun o gün, o köÅŸe başında olmayışı ile sokakta, meydanda, iÅŸyerinde, otobüs duraklarında ramazanın geldiÄŸini hatırlatan bir boÅŸluk bırakmıştı. Hayatımıza adeta bir iÅŸaret bırakan bu çekiliÅŸ, aslında hayatımıza giren, gelen ve dolduran ramazana yer açmak isteyen bir çekilmeydi .
 
Sokaktan akıp giden kalabalıktan birilerinin eteÄŸinden çekerek haberin var mı oruçtan diyen bir çekilme…
 
Orucun hayatın merkezinde olduÄŸu, asıl olanın oruc tutmak, orucun insanları tutması olduÄŸunu ihtar eden bir çekiliÅŸ. Oruçluya karşı gayrı Müslim komÅŸusunun bile saygı duyduÄŸu, açıktan yemediÄŸi, birlikte iftar yapılabildiÄŸi bir iklimi hatırlatan çekilme. Oruçludan oruç tutmayana neden tutmadığını hatırlatırcasına oruçlu oluÅŸunu açığa vurduÄŸu için ayıplanmadığı bir toplumun erdemine bürünerek çekilme.
 
Hayatın kredi kartlarına, aylık ödemelere göre ayarlandığı günümüzde orucu hatırlatmak ve orucu yaÅŸatmak adına tek geçim kaynağını “piyasadan çekme”nin izahı olabilir miydi? Artık bu sorunun cevabını oruç tutanlar bile bilmiyor. Veya bu soruyla yüzleÅŸmekten kaçınıyor. Oysa o simitçi tam da bu nedenle kaçmıyor, çekiliyor; meydanlarda oruca yer açmak için. Ä°nsanların “mabudu para, mabedi banka” olduÄŸu bir çaÄŸda ne anlamı olabilirdi bu tavrın. Bu çaÄŸda böylesi bir tevekkül anlayışının yeri olabilir miydi?..
 
Evet, simitçi hala gelmedi; çünkü Ramazan bitmedi henüz.
 
Piyasadan çekilerek kendi çapında sisteme posta koyuyor. Oruca saygı göstererek toplumsal dayatmaları alt üst ediyordu. Aslında çok tehlikeli bir çığır açıyor; dinin kamusal alanı kuÅŸatmasına yardımcı oluyordu böylece. Toplumsal düzeni deÄŸiÅŸtirmeye yönelik bir kalkışma olarak bile yorumlanabilirdi. Aslında o sıradan bir müslüman gibi yaÅŸamaya çalışıyordu, ne eksik ne fazla.
 
Her anlamda paradigmayı parçalıyordu köÅŸebaşındaki simitçi.
 
16 Eylül 2008 – Yeni Åžafak

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.