Sosyal Medya

Toplumsal hastalığımız olarak görgüsüzlük

Teşhir kültürüne dindar kadın ve erkeklerin de bu kadar teşne olması mide bulandırıcı bir hâl aldı



Yıllar önce çalıştığım bir haber dergisinde ‘baÅŸörtüsü aksesuara dönüÅŸüyor’ baÅŸlıklı bir haber çalışmayı teklif etmiÅŸtim. O günlerde yeni yeni baÅŸlamıştı, ‘seküler’ temayüller. Ama derginin yayın yönetmeni ‘Ramazan yaklaşıyor, ÅŸimdi bu tarz eleÅŸtirel bir haber ters etki yapar diyerek konuyu kapattı. 1980, 1990’larda dindar kadınların ‘tesettür’ biçimi uzun robadan pardesüler, omuzları örten büyük baÅŸörtüler ÅŸeklindeydi. Åžule Yüksel Åženler’in stilize ettiÄŸi ‘şık’ tasarımlar o dönemin siyasal Ä°slam ikliminde yerini ‘takva’ ölçülerinde ve Kemalistler tarafından üniforma gibi algılanan kıyafetlere bırakmıştı. Üniversiteler ve kamuda baÅŸörtü yasakları hız kazandığında o dönemin medyasında baÅŸörtülüler için türlü türlü aÅŸağılayıcı ifadeler kullanılmaya baÅŸlanıldı. O yıllarda ‘baÅŸörtü’ mücadelesi verenlerin yanı sıra bir de ÅŸehrin merkezine uzak noktalarında yaÅŸayan örtülü kızlar vardı. TaÅŸra kökenli ailelerinin sosyal hayata karışma konusunda çıkardıkları engelleri aÅŸmak için örtünmeyi seçmiÅŸti çoÄŸu. Zira baÅŸlarını örttükleri sürece aileleri için sorun yoktu. O günlerden itibaren ekranlarda kadın programlarında göbek atan, konserlerde kendini kaybeden baÅŸörtülü kadın görüntüleri çoÄŸalmaya baÅŸladı. Tam da bu kitle Ramazan’da boy gösteren ‘ekran vaiz’lerine ‘yok artık’ dediÄŸimiz türden sorular soruyordu. Zira din ile baÄŸları görüntü ve gelenekten ibaretti. Taklidi iman, seküler hayatın cazibesi karşısında direnç geliÅŸtirmelerini engelliyordu.
 
KENDÄ° GERÇEĞİMÄ°ZDEN UZAKLAÅžIYORUZ
 
Derken 28 Åžubat oldu. YaÅŸanan travma kolay atlatılır türden deÄŸildi. Belki bu yüzden 2000’lerden sonra doÄŸanların pek üzerine gidilmedi. Onlar da zamanın getirdiÄŸi nimetlerden faydalanmayı kendilerine hak gördüler. Ä°nançla ilgili hassasiyetler, ölçüler, kırmızı çizgiler rafa kalktı. Bu ülkede dindarların modernlikle imtihanı kolay olmadı. Ama medya ve sosyal medyanın sunduÄŸu dünyaya ait olma hevesi ve hırsı bizi kendi gerçekliÄŸimizden uzaÄŸa fırlattı. Ben Bilmem EÅŸim Bilir yarışmasında milyonlar önünde eÅŸiyle olmadık diyaloglara girenler mi istersiniz, moda dergileri çıkarıp trend peÅŸine düÅŸenler mi, 14 Åžubat Sevgililer Günü’nde hiç yüksünmeden Sevgililer Günü eki veren muhafazakar gazeteler mi… Nihayetinde de sosyal medya fenomenliÄŸi konusunda ‘Bizim onlardan neyimiz eksik’ deyip kendilerini göstermeye baÅŸladı baÅŸörtülü kadınlar. Ä°ÅŸte Instagram fenomeni BüÅŸra Nur Çalar da bu türden sosyal medya kiÅŸilerinden biri. Sahip olduÄŸu takipçi sayısından dolayı firmaların reklamlarını yapan bir fenomen. Tıpkı Åžeyma Subaşı, Selin CiÄŸerci, Danla Bilic gibi. Yani sosyal medya yoluyla iyi para kazanıyor.
 
BAÅžÖRTÜ ULUSALCI SALDIRIYI ÖRTTÜ
 
Sorun ÅŸu ki BüÅŸra Nur Çalar baÅŸörtülü bir genç kadın. Dolayısıyla onun reklamını yaptığı ve özendirdiÄŸi yaÅŸam tarzı ‘Müslüman’ kimliÄŸiyle çeliÅŸiyor. Bu basit gerçeÄŸi görmezden gelenler ‘Bakın vergilerimiz nerelere gidiyor a dostlar’ çığırtkanlığıyla genç kadını hedefe aldı. Bu malzeme üzerinden iktidara saldırma yolunu seçtiler. Elbette baÅŸörtülü genç bir kadının eÅŸiyle romantik anlarını sosyal medyada paylaÅŸmasını doÄŸru bulmuyorum. Altı aylık bebeÄŸe kına gecesi yapılması, cinsiyet partisi, gözümdeki çapağın story’lerini ve bu teÅŸhir kültürüne dindar kadın ve erkeklerin de bu kadar teÅŸne olması mide bulandırıcı bir hâl aldı. Bunları eleÅŸtirdik. Ama Mert Fırat’ın eÅŸi Ä°dil Hanım kınasına tahtla gelince neden benzer tepkiler verilmedi? Mert Fırat, Ä°ÅŸ Bankası’nın reklam yüzü olduÄŸu için mi?
 
Bir hafta önce sokak ortasında histerik bir ulusalcının baÅŸörtülü bir öÄŸretmene saldırısını ve benzeri faÅŸist davranışları görmezden gelip dikkatlerin bambaÅŸka bir yöne çekildiÄŸinin de farkındayız. BaÅŸörtüsüne yönelik saldırıları ‘Aradıkları maÄŸduriyeti buldular’ diye geçiÅŸtirenlerin ikiyüzlülükleri çok net ortada. Peki toplumsal deÄŸiÅŸim ve dönüÅŸümleri, ideolojik fark gözetmeksizin her mahallenin arazı olan sonradan görmeliÄŸi bile siyaset malzemesi yapacak kadar acze düÅŸen muhalefetin giderek pespayeleÅŸen çirkin üslubunu nereye koyalım?
 
 
Gülcan Tezcan / Star-cumartesi

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.