Güncel
Sanat tarihinin en iyi 10 kar tasviri
Follow @dusuncemektebi2
Yaklaşan kış mevsiminin arifesinde Türkiye'nin de yer yer tablo gibi kar manzaralarına bürünmesine az bir zaman kaldı. BBC'den Aindrea Emelife, sanat tarihinin 500 yılından en iyi 10 kar tasvirini seçti, birinci sıraya Pieter Bruegel'in Karda Avcılar'ını koydu. İşte sanat tarihinin en iyi 10 kar tasviri...
1- KARDA AVCILAR, Pieter Bruegel
Kışı ve karı tasvir etme iÅŸinde belli baÅŸlı zorluklar var: Doku, derinliÄŸi hissettirmek ve resme bakanları üÅŸütecek bir soÄŸukluk hissi yaratmak... Bu muhteÅŸem Rönesans eseri ise bir tür huzursuzluk veriyor. Mesela bir kardanadam ya da kartopu göremiyoruz. Mevsimlik iÅŸçiler, avdan dönenler, sokağı süpürenler, kayak yapanlar var. Sizde de kış mevsiminin getirecekleriyle ilgili bir stres yaratmıyor mu? Ayak izlerini bırakarak yorgun argın yürüyen adama bakın... Sanat tarihinin en bilinen kar resminde bir tür melankoli saklı.
Kar sahnelerinin en vurucusu, Flaman ressam Pieter Brueghel bu resmi Antwerpli bir tacirin sipariÅŸi üzerine yapmıştı. GördüÄŸünüz, altı serilik bir resmin sadece bir parçası.
2- KARDAN SONRA SABAH, Hokusay
'Mevsimlerle deÄŸiÅŸen doÄŸa' konusunda eser vermek, Japon sanat geleneÄŸinin bir parçası. Hokusai'nin kar manzarası da bunun en önemli kanıtlarından biri... Japon ressam, Budist inançlarının gösterdiÄŸi yolda, çalışmalarında genelde doÄŸayı vurgular. Ä°majlar, deÄŸiÅŸimin kaçınılmaz olduÄŸunu, ancak doÄŸanın deÄŸiÅŸiminden zevk alınabileceÄŸinin altını çizer. Kır evinin üzerine yaÄŸan karın, çatıyı battaniye gibi kapladığını görüyoruz. Masum bir resim deÄŸil mi? Hayır; aslında cinselliÄŸe selam gönderen bir yanı da var... 1603-1868 yılları arasında, yani Hokisai'nin çalıştığı dönemde, kır evleri sık sık çiftlerin 'özel hayatlarını yaÅŸamak için' inzivaya çekildikleri veya erkeklerin geyÅŸalarıyla kalmaya gittikleri bir yer olarak bilinirdi.'Mevsimlerle deÄŸiÅŸen doÄŸa' konusunda eser vermek, Japon sanat geleneÄŸinin bir parçası. Hokusai'nin kar manzarası da bunun en önemli kanıtlarından biri... Japon ressam, Budist inançlarının gösterdiÄŸi yolda, çalışmalarında genelde doÄŸayı vurgular. Ä°majlar, deÄŸiÅŸimin kaçınılmaz olduÄŸunu, ancak doÄŸanın deÄŸiÅŸiminden zevk alınabileceÄŸinin altını çizer. Kır evinin üzerine yaÄŸan karın, çatıyı battaniye gibi kapladığını görüyoruz. Masum bir resim deÄŸil mi? Hayır; aslında cinselliÄŸe selam gönderen bir yanı da var... 1603-1868 yılları arasında, yani Hokisai'nin çalıştığı dönemde, kır evleri sık sık çiftlerin 'özel hayatlarını yaÅŸamak için' inzivaya çekildikleri veya erkeklerin geyÅŸalarıyla kalmaya gittikleri bir yer olarak bilinirdi.
3- PETIT-MONTOUGE'DA KAR ETKÄ°SÄ°, Édouard Manet
Åžehre kar yaÄŸdığında manzara kusursuz olmaz. Etraf darmadumandır ve bıraktığı 'beyazlık' da pek kalıcı deÄŸildir. Fransız ressam Édouard Manet ÅŸehre yaÄŸan karı, gerçekçi bir ÅŸekilde tuvale yansıtıyor. GeniÅŸ beyaz uçların ve koyu kahve çapraz çizgilerin arasında, Paris'in Petit-Montrouge mahallesini zar zor ayırt görebiliyoruz. Kirli kar ve kasvetli bej rengi gökyüzü, mahalleyi gölgede bırakıyor. Bina, kahverenginin büyük geniÅŸliÄŸinde zar zor görünüyor.
Manet, tatsız olan bir ÅŸeyi asla güzelleÅŸtirmeye çalışmazdı. Bu resim de karın çaÄŸrıştırdığı duruluk ve sakinlik hissinden ziyade; ölçüsüz soÄŸuÄŸun ve karın problematik yanına odaklanıyor.
1870-1871 arasında Manet, Fransız-Prusya savaşında orduda görev almıştı. Kötü hisler, akÅŸam karanlığı ve çamurlu erimiÅŸ kar, Manet'e savaşı olduÄŸundan daha korkunç göstermiÅŸtir belki... Ama gerçekte hava durumu hayatın ÅŸahane bir dengeleyicisi...
4- KAR FIRTINASI, JMW Turner
Söylentiye göre JMW Turner bu resmi yapabilmek için 4 saat boyunca kendini bir geminin direÄŸine baÄŸlatmış... Bu hikayenin sadece bir efsaneden ibaret olduÄŸu açık ama yine de çok tatlı bir söylenti... Turner'in geliÅŸigüzel fırça darbeleri sayesinde resmin formunu ve ÅŸeklini hemen anlayabiliyoruz. Yandan çarklı sert dalgalarla baÅŸa çıkmaya çalışırken, kar ve deniz birbirine karışıyor, çarpışıyor...
5- KARDA SAMAN YIÄžINLARI, Franz Marc
Alman dışavurumcu Franz Marc, genellikle hayvanları çizdi. Tüm eserlerinde ana renkleri ve neredeyse Kübist akımına yakın duran sadelikte formları kullandı. Yukarıda gördüÄŸünüzden ziyade; Kandinsky and Matisse gibi ressamların formlarını hatırlatan çalışmalar yaptı. Dolayısıyla bu resim pek ona göre deÄŸil...
'Karda Saman Yığınları'nda çok basit bir sadelik var. Turuncu, kırmızı ve yeÅŸil tonları dolambaçsız olarak birleÅŸtirilmiÅŸ. Marc belli ki kullandığı renklere duygusal bir anlam yüklemiÅŸ.
Kırmızı genellikle ÅŸiddeti temsil ederken, buradaki karlı tepeciÄŸe konunca masum görünmüÅŸ. Bir kase armut, ezilmiÅŸ buzlu ÅŸekere batırılmış gibi... Ä°maj mutevazı ve sessiz; ama bununla beraber kar tepecikleri mevsim deÄŸiÅŸimine olan isteksizliÄŸi vurguluyor.
6- WORMINGFORD'DA ERÄ°YEN KAR, John Nash
Belki Paul Nash adını duymuÅŸsunuzdur ama John Nash ismi, yabancı geliyordur... Hemen söyleyelim: Paul ve John, iki ressam kardeÅŸti. Paul yeninin peÅŸinden koÅŸarken, heyecanlı deÄŸiÅŸimler ararken; kardeÅŸi Jon manzara resmi çizmekten gayet memnundu. O kadar memnundu ki; bu konuda uzman oldu. Ä°ÅŸte yukarıda gördüÄŸünüz gibi, sanatçı etrafı kar çizgileriyle doldurmuÅŸ. Sıradan bir Ä°ngiltere manzarası... Kar yaÄŸdığında bile beyazdan çok yeÅŸil görünüyor. Burada biraz da umut gizli. Baharın geleceÄŸi, doÄŸanın kendini bir kez daha yenileceÄŸi günlerin umudu... Bize, 'Her ÅŸey deÄŸiÅŸir' diyor sanki ama ne yazık ki biliyoruz; bazı ÅŸeyler asla deÄŸiÅŸmez Jon!
7- KARDA PARÄ°S, Elizabeth Lee Miller
Elizabeth Lee Miller’ın sürrealist fotoÄŸraf sanatçısı Man Ray’le olan gönül iliÅŸkisi ona çok ÅŸey kazandırdı; doÄŸru. Ray’in fotoÄŸrafladığı pek çok kare üzerinde solarizasyon tekniÄŸi uyguladı. Ancak Miller’ın da kendi başına iyi bir fotoÄŸraf sanatçısı olduÄŸunu belirtmek gerek. Fransa’nın çeÅŸitli bölgelerinde çektiÄŸi fotoÄŸraflar da bunun bir örneÄŸi. Tıpkı bu kare gibi… Miller’ın bu eserinde yaÄŸan karın çok da ‘beyaz’ olmadığı görülüyor: arabaların tekerlekleri ve insanların adımları karı bozuyor. Yalnız adam silueti de romantizm döneminin huzursuzluÄŸunu hatırlatıyor. Bunun karşılığında da uzaktan uzaÄŸa seçilebilen puslu Eyfel Kulesi, yine de bir umudun olduÄŸu mesajını veriyor...
8- KARDAN ADAM, Jeff Koons
Kardan Adam’ların birçoÄŸu insani özellikler taşıyan yuvarlak kar toplarından yapılıyor. Koons’un sanat deÄŸeri çok düÅŸük gibi gözüken bu kaba tasarımı ise daha çok ÅŸiÅŸme bebekleri andırıyor. Koons’un eserlerine imza niyetine attığı lacivert küre de cabası… Ama zaten amaç da bu: Kar dokusunu ‘mükemmel olmayan’ bir biçimde vermek...
9- POTANSÄ°YEL KARDAN ADAM, Annette Lemieux
Annette Lemieux ‘kardan adamın yapısal çözümlemesi’ni yaparken mizahın gücünden de faydalanıyor. Beyaz renk havuç burun, üç yuvarlakla henüz tamamlanmamış bir kardan adam duruyor yerde.... Ä°stemiÅŸ ki, ‘Potansiyel Kardan Adam'ı, sanatseverler tamamlasın… Annette Lemieux bu eseri 11 Eylül olaylarına bir tepki amacıyla, biraz da ‘ortalığı neÅŸelendirmek’ amacıyla yapmıştı.
10- GÜNBATIMINDA KARTOPU, Yayoi Kusama
Japonya’nın en çılgın kavramsal artistlerinden Yayoi Kusama’nın bilindik kuralların dışına çıkarak oluÅŸturduÄŸu bu eserde, kartopu ve ateÅŸtopu iç içe geçmiÅŸ durumda. 'Günbatımında Kartopu', sanatçının 1953-1957 tarihleri arasında ürettiÄŸi ilk eserlerinden biri. Ä°lk dönemlerinde keÅŸfetmeye baÅŸladığı, Kusama’nın imzası haline gelen noktalı estetik (dotty aesthetic), sanatçı tarafından yoÄŸun renkler ve obsesif tekrarlarla uygulanarak eserlerine yansıtılmış. DoÄŸanın kanunlarına ve gerçeklik algısına, zıtlıkları birleÅŸtirerek kafa tutan Kusama’nın eserleri ezberleri bozan türden...
Henüz yorum yapılmamış.