Faruk Beşer: İslamcılığa nasıl bakmalıyız?
Follow @dusuncemektebi2
Sosyolojik, siyasi ya da ideolojik bir hareket olarak İslamcılığı anlatacak değiliz. Bu işin artık yeterince uzmanı var, hatta akademik çalışmalar, tezler yapılmış ve yapılıyor.
Ä°ÅŸin derin boyutunu onlardan öÄŸrenmek gerekir. Biz sadece kavramın bizde çaÄŸrıştırdıklarını ve özellikle de bu kavrama karşı çıkanlar neden karşı çıkıyor, sorusunun cevabını vermeye çalışacağız.
İslamcılık nedir?
Ä°nanca, duyguya, gözleme dayalı sübjektif olguların üzerinde ittifak edilen bir tanımının yapılamaması normaldir. Ama Ä°slamcılık tanımının Panislamizm’den geldiÄŸi biliniyor. Osmanlının Batıya karşı son çırpınışını kırmak için Batı Osmanlının direniÅŸ hareketlerini terörizme eÅŸ deÄŸer Panislamizm diye niteledi. Sonra bu kelime Ä°slamcılığa evrildi ve olumlu bir vasıf da kazandı. 20. Yüzyılın baÅŸlarında kurtuluÅŸumuz Ä°slamcılık, Osmanlıcılık ve Türkçülük kulvarlarında aranır oldu.
Sanıyorum Ä°slamcılık kavramı ortaya çıktıktan sonra Ä°slamcı diye nitelenen kiÅŸilerin ya da hareketlerin hiçbiri yeni bir ideoloji ya da siyasi bir hareket olarak ben de Ä°slamcılığa katılıyorum diye ortaya çıkmış deÄŸildir. Belki bunlardan her biri Ä°slam’dan yana oluÅŸunu kendince önemsediÄŸi, ya da Ä°slam’ın özü itibariyle yara aldığını düÅŸündüÄŸü noktaları öne çıkararak dile getirmiÅŸ ve kendi açısından Ä°slam’ı savunmuÅŸtur. Bunun gibi, Ä°slamcılığı tarif edenler de yine kendi durdukları noktadan ve önemsedikleri çıkışlardan hareketle ona farklı tarifler getirmiÅŸlerdir. Mesela: Ä°slamcılık bütünüyle Ä°slam’a dönüÅŸtür, Ä°slam’ın yanlış anlamalardan arındırılarak yenilenmesidir/tecdiddir, ıslahtır, Ä°slam’a dayalı siyasi bir harekettir, hukukta ekonomide, yönetimde Ä°slam’ın kurallarının uygulanmasını istemektir, Ä°slam ümmetinin yeniden özgürleÅŸmesi ve birleÅŸtirilmesi (ittihad-ı Ä°slam) çabasıdır vb.
Bu farklı bakışların Ä°slamcılığı tanımlamada ortak noktaları da yok deÄŸildir. Mesela: Ä°slamcılık, Ä°slam’ın kendi içinden çıkan bir kavram deÄŸildir. Ä°slamcılık ötekine bir tepki hareketidir, baÅŸkalarının/Batının güçlendiÄŸi, ilerlediÄŸi, müslümanların ise geri kaldığı, yenik düÅŸtüÄŸü kabulünden doÄŸmuÅŸtur ve bundan kurtulmanın çarelerini aramadır. Olaylara ulusçuluk ya da Osmanlıcılık açısından deÄŸil, ümmetçilik açısından bakar, modern olana, hatta modernizme endeksli bir kavram olarak ortaya çıkma sebebi, Ä°slam’ın akide ve ibadet yönünü tekrar yaÅŸanır kılmaktan ziyade, onun toplumsal alanda, siyasette yönetimde olmasını istemektir vb.
Bu haliyle Ä°slamcılık bir bakıma da müslümanların modernleÅŸme, ya da en azından moderniteye alternatif bulma çabasıdır. Bunlar bilinen ÅŸeyler.
Benim üzerinde durmak istediÄŸim noktalar ise ÅŸunlardır. Bir: Evet bu kavram Ä°slam’ın kendi içinden çıkmadı, müslümanların kendi kendilerini tanımlamaları deÄŸil. Bu sebeple de kendimi konum olarak hep Ä°slamcı denenler cephesinde görmekle beraber kavrama bir türlü ısınamadım. Olsa olsa ödünç alınan ve bir noktada bırakılması gereken bir kavram olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Bu da müslümanların tekrar ayaÄŸa kalkmalarıyla ilgili bir durum. O zaman muhtemelen göÄŸsümüzü gere gere, biz Ä°slamcı deÄŸil, Müslümanız diyebileceÄŸiz. Gerçi müslüman kelimesini de sorunlu bulabiliriz. Çünkü müslim-an, Farsçadaki ân aidiyet eki ile müslim olan anlamındadır. Peki, neden biz Kuranıkerim’in bize verdiÄŸi isimle, tıpkı mümin gibi, müslim olarak deÄŸil de müslüman olarak anılıyoruz? Bu da düÅŸünmeye deÄŸer.
Ä°kinci nokta ise ÅŸudur: Her ne olursa olsun, bugün Ä°slamcı kavramına bütün olarak karşı çıkmak da, bu kavramı çıkaranların oltasına takılmak anlamına gelebilir. Nasıl bidayette ‘Ä°slamcı’ nitelemesiyle, Ä°slam diye bir derdi olan müslümanlar terörize edilip etkisiz kılınmak istendiyse bugün de aynı tavır sergilenmektedir. Bugün Ä°slamcılık, ya da onun bir dalı olan Siyasal Ä°slam diyerek ona karşı çıkanlar da en baÅŸtakiler gibi Ä°slam’ın topyekün bir hayat dini olmasını istemeyenlerdir ve çoÄŸunluk itibariyle dillerinin altındaki bakla baÅŸkadır. Kavramın kendisine karşı olmak ise bundan farklı bir ÅŸeydir.
Bu açıdan başından beri The-Jamaa’nın Ä°slamcılığa ve Siyasal Ä°slam’a karşı olması benim hep dikkatimi çekmiÅŸtir. Bugün Ä°slam’ın uyanış döneminin en donanımlı ve ortayolcu hareketi olan Ä°hvan-ı müslimin’e dahi iyasal Ä°slam, ya da Ä°slamcı (Ä°slamiyyun) diye karşı çıkılmakta ve terörist ilan edilmektedir. Buna destek olanlardan birisi de yine The-Jamaa’dır. Ama onlar bu Amerikancı ve müslümanları karalayıcı tavırlarının cezası ve takdir-i ilahinin bir cilvesi olarak kendileri de terör örgütü ilan edildiler. Bunu daha önce de yazdık.
Yeni Åžafak
Henüz yorum yapılmamış.