Özel / Analiz Haber
Prof. Dr. Sadettin Ökten: Çağdaş insanın külliyesi AVM'lerdir
Follow @dusuncemektebi2
Prof. Dr. Ökten, "Bugün çağdaş insanın külliyesi AVM'lerdir. Size kazanmadığınız parayı harcatırlar. En kıymetli varlığınız olan vakti heba ettirirler" dedi.
Prof. Dr. Sadettin Ökten, külliye fikrinin önemli olduÄŸunu ve yaÅŸatılması gerektiÄŸini belirterek, "Bugün de çaÄŸdaÅŸ insanın külliyesi AVM'lerdir. Size kazanmadığınız parayı harcatırlar. En kıymetli varlığınız olan vakti heba ettirirler." dedi.
Ä°stanbul MüftülüÄŸü'nün Mimar Sinan'ın ölüm yıldönümü dolayısıyla düzenlediÄŸi konferansta konuÅŸan Ökten, her toplumun kendi medeniyetini bir takım simgesel yapılarla ifade etmek istediÄŸini dile getirdi.
Bu simgesel yapıların aynı zamanda anıtsal da olduÄŸunu ifade eden Ökten, "Sinan, bir medeniyet tasavvurunun hayata aksediÅŸinin anıtsallığını simgeleÅŸtirmiÅŸ, inÅŸa etmiÅŸ, kullanılır kılmıştır. Ä°stanbul'da Sinan'dan evvel Ayasofya var. O da Hristiyanlığı kabul eden Roma'nın simgesel yapısı. Sinan'ınki ise Osmanlı medeniyet yorumunun, Sünni Ä°slam'ın simgesel yapısıdır. Bu anıtsallık toplumlara hayatiyet verir. Biz bugün maalesef bu hayatiyetten ayrıldık ama hayatiyet pınarı elimizin altında ve biz bunu yakalamalıyız." ifadelerini kullandı.
Mimarların ÅŸair, müzisyen, ressam gibi sanatkarlardan farklı olduÄŸunu belirten Ökten, ÅŸöyle konuÅŸtu:
"Mimarın teknik adam olması yani realiteyi, fizik dünyayı ve malzemeyi bilmesi onu bir ÅŸairden, bir müzisyenden ve bir ressamdan ciddi manada ayırır. Bir mimarın yaptığı eser, yerli yabancı bütün toplumun 7 gün 24 saat görsel alanı içerisindedir. Bir resmi müzede, ÅŸiiri kitapta görürsünüz ama mimarın eserlerini her zaman istemeseniz de görürsünüz. Ben filan mimarın, müteahhidin yaptığı bu sipsivri yapıları görmek istemiyorum ama gözlerimi kapatsam merak ediyorum, açsam azap çekiyorum. Giderek alışıyorum, alışıyoruz. Amerika Manhattan'daki beni ezen o yapılar bir gösteriÅŸ yeridir. Åžimdi aynıları BoÄŸaz sırtlarında, Çamlıca eteklerinde ortaya çıkıyor. Mimar Sinan'a toplumsal bir talep oluÅŸturamadığınız zaman bir baÅŸka medeniyet tasavvuru, mimari anlayışı gelir. O da tek başına gelmez; ekonomisi ve ahlakıyla beraber gelir. Ä°ÅŸte o geldiÄŸi anda kimliÄŸiniz deÄŸiÅŸir."
"MEKAN, MEKÄ°NÄ° ETKÄ°LER"
Mimar Sinan'ın yaptığı büyük projelerin başında külliyelerin geldiÄŸini ifade eden Ökten, ÅŸunları kaydetti:
"Biz bugün külliye fikrini kaybettik. Süleymaniye Camisi diyoruz. Tabii ki doÄŸru ama Süleymaniye Camisi, Süleymaniye Külliyesi'nin içerisinde ana rükun. O bir kompozisyon. Çünkü bizim bugün hayatımız parçalandı. O parçalanma mekana da yansıdı. Ä°stanbul'un büyük dönüÅŸümleri var. Bir tanesi antik Grek koloni kentinden bir Hristiyan Roma kentine dönüÅŸümü. Büyük Konstantin'in yaptığı 4'üncü yüzyıldaki dönüÅŸüm. Ä°kincisi Fatih'in dönüÅŸümü. Yani bir Ortodoks Grek kentinden bir Sünni Müslüman kentine dönüÅŸümü. Bu 250 yıl sürüyor ve içerisinde bulunduÄŸumuz tarihi Yarımada da 10 tane büyük sultan külliyesi yapılıyor. Bugün de Ä°stanbul dönüÅŸüyor. Nereye dönüÅŸtüÄŸü feci bir istikamet ama maalesef dönüÅŸüyor. Çünkü mekan, mekini etkiler. Mekan fizikseldir ama bir ruh taşır. Rezidansın, gökdelenin de ruhu vardır. Çünkü onu yapan insan onu belli bir bilinçle inÅŸa etmiÅŸtir ve o bilinç iÅŸte onun ruhudur. O ruh sizin yolunuzu ifsad edebilir, nitekim ediyor da. Külliye fikrini yaÅŸatmalıyız. Bugün de çaÄŸdaÅŸ insanın külliyesi AVM'lerdir. Size kazanmadığınız parayı harcatırlar. En kıymetli varlığınız olan vakti heba ettirirler."
Ä°stanbul Müftüsü Prof. Dr. Hasan Kamil Yılmaz da Mimar Sinan'ın ÅŸehir, mimari ve medeniyet tarihimizde çok ayrı bir yeri olduÄŸunu söyledi. Mimar Sinan'ın Osmanlı'nın yetiÅŸtirdiÄŸi çok önemli bir mimar, mühendis, sanat adamı ve iyi bir yönetici olduÄŸunu ifade eden Yılmaz, Osmanlı coÄŸrafyasının birçok yöresine yüzlerce cami, külliye, han, hamam, köprü gibi ekol olmuÅŸ eserler kazandırdığını kaydetti.
Henüz yorum yapılmamış.