Güncel
Teşrik tekbirleri bugün (10 Ağustos) başlıyor...
Follow @dusuncemektebi2
Teşrik tekbiri nedir, niçin okunur, unutulursa kazası var mıdır?
TeÅŸrik, doÄŸuya doÄŸru gitmek, parlamak, eti güneÅŸe sermek demektir. TeÅŸrik tekbiri, Kurban bayramı arefesinde baÅŸlamak üzere farz namazlardan sonra getirilen tekbirlerdir.
Kurban Bayramının ilk gününe "yevm-i nahr", diÄŸer üç güne ise "eyyâmü't-teÅŸrîk (teÅŸrîk günleri)" denir. Bayramdan bir gün önceki güne de "arefe günü" denir.
Arefe günü sabah namazından itibaren bayramın dördüncü gününün ikindi namazına kadar, yirmiüç farz namazının arkasından birer defa:
"Allahu ekber Allahu ekber, Lâ ilâhe illallahu vallahu ekber. Allahu ekber ve lillahi'l-hamd" diye tekbir getirilir ki, buna "teÅŸrîk tekbiri" denir. Anlamı ÅŸöyledir: "Allah herÅŸeyden yücedir, Allah herÅŸeyden yücedir. Allah'tan baÅŸka ilâh yoktur. O Allah herÅŸeyden yücedir, Allah herÅŸeyden yücedir. Hamd Allah'a mahsustur". Tekbirlerin bu ÅŸekli Hz. Ali ve Abdullah b. Mes'ûd (r. anhümâ)'ya dayanır.
TeÅŸrîk tekbirlerinin baÅŸlangıcı Hz. Ä°brahim'in oÄŸlu Ä°smail'i kurban etme olayına kadar uzanır. Ä°brahim (a.s), gördüÄŸü sahih rüya üzerine oÄŸlunu Allah yolunda kurban etmeye karar verir. Kurban hazırlıkları sırasında Cebrail (a.s) gökten buna bedel olarak bir koç getirir. Dünya semasına ulaÅŸtığında Cebrail (a.s); "Allahu ekber Allahu ekber" diyerek tekbir getirir. Ä°brahim (a.s) bu sesi iÅŸitince başını gökyüzüne çevirir ve onun bir koçla geldiÄŸini görünce; "Lâ ilâhe illâllahu vallahu ekber" diye cevap verir. Bu tekbir ve tevhîd kelimelerini iÅŸiten ve kurban edilmeyi bekleyen Ä°smail (a.s) da; "Allahu ekber velillâhi'l-hamd" der. Böylece kıyamet gününe kadar sürecek büyük bir sünnet baÅŸlatılmış olur (es-Saffât, 37/102, 107; Ä°smail" maddesi; el-Mavsılî, el-Ä°htiyar li Ta'lîli'l-Muhtar, Kahire (t.y), I, 87, 88).
Tekbirlerin yirmiüç vakit okunması Ebû Yusuf ile Ä°mam Muhammed'e göredir. Fetvâ da buna göre verilmiÅŸtir. Ebû Hanîfe'ye göre, teÅŸrîk tekbirleri arefe günü sabah vaktinden, bayramın ilk günü ikindi vaktine kadar olan sekiz vakit farz namazlarının arkasından getirilir.
TeÅŸrîk tekbirleri birçok fakihe göre vaciptir. Bazılarına göre ise sünnettir. Ebû Yusuf ile Ä°mam Muhammed'e göre farz namazlarını kılmakla yükümlü olanlara bu tekbirler vaciptir. Bu konuda tek başına kılanla, imama uyan, yolcu ile mukim, köylü ile ÅŸehirli, erkekle kadın eÅŸittir. Böyle teÅŸrîk tekbirleri cemaatle de, yalnız başına da eda edilir. Kaza da edilebilir. Erkekler tekbiri açıktan, kadınlar ise gizlice getirir. Vitir namazı ile bayram namazları sonunda tekbir getirilmez.
Ebû Hanîfe'ye göre, teÅŸrîk tekbirlerinin vacip olması için yükümlünün hür, mukîm ve erkek olması ve farz namazın cemaatle kılınmış bulunması ÅŸarttır. Bu yüzden yolcu, köle, kadın ve tek başına namaz kılana bu tekbirler vacip olmaz. Ancak bu sayılanlar imama uyarlarsa, cemaatle birlikte tekbir alırlar. Cuma ve bayram namazı kılınmayan küçük yerleÅŸim merkezlerinde de teÅŸrik tekbiri getirilmez ve cuma günü öÄŸle namazını cemaatle kılan özürlü kimselere de vacip olmaz.
Bir yılın teÅŸrîk günlerinde kazaya kalan bir namaz, yine o yılın teÅŸrik günlerinden birinde kaza edilse, sonunda teÅŸrik tekbiri alınır, fakat baÅŸka günlerde veya baÅŸka yılın teÅŸrîk günlerinde kaza edilse, teÅŸrîk tekbiri alınmaz.
Bir namazda sehiv secdesi, teÅŸrîk tekbiri ve telbiye bir araya gelse, önce sehiv secdesi yapılır, sonra tekbir alınır, daha sonra da telbiyede bulunulur (telbiye için bk. "Hacc" maddesi).
Henüz yorum yapılmamış.