Güncel
Rasim Özdenören: İzan sahibi olmayan siyaset adamı vaktini başkasının yanlışını bulmaya harcar
Follow @dusuncemektebi2
Rasim Özdenören- Yeni Şafak
Ä°zan ilginç bir kavram. TDK SözlüÄŸünde kısaca “anlayış, anlama yeteneÄŸi” olarak tanımlanıyor. DoÄŸrudur, izan kavramında anlayış, anlama yeteneÄŸi özelliÄŸini bulabiliriz. Fakat anlayış, anlama yeteneÄŸi o kadar geniÅŸ bir kapsamı içeriyor ki, salt bu kelimeleri kullanmak suretiyle izan kelimesinin ifade ettiÄŸi anlamı yakalayamayız.
Bu kavramı basiret kelimesiyle tanımlayanlar da var. DoÄŸrudur, izan kelimesi belli bir baÄŸlamda kısmen basiret kelimesiyle de örtüÅŸür; ancak basiret kelimesi tam olarak izan kelimesinin yerini tutmaz. Feraset kelimesi de izanın yerini tutmuyor; akıl, havsala, öngörü gibi anlamları ve daha fazlasını kapsasa da...
Ä°zanı bir ÅŸeyin ÅŸuurunda olmak ve onu külli ve ihata ile idrak etmek biçiminde tanımlayanlar da olmuÅŸ. Burada da izanın belli bir özelliÄŸi dile getiriliyor, fakat izan kavramı tam olarak bu tanımla da karşılanamıyor.
Anlama yeteneÄŸi irdelendiÄŸinde birbirinin dengi olan iki kiÅŸiden izan sahibi olanla izansız olan arasında onların uygulamaya dönük yaÅŸantılarında hemen fark edilir. Ä°kisi de iyi derecede otomobil sürücüsünden izan sahibi olmayan güzergâh boyunca her kırmızı ışığa yakalanır; izan sahibi olansa hızını ayarlayarak güzergâhta kırmızı ışığa yakalanmadan bütün kavÅŸaklardan yeÅŸili yakalayarak durmadan geçer.
Herkes mantığın çıkarımına göre hattı harekâtını düzenler. Ancak bir başına hattı harekât yetersiz kalabilir. Hattı harekât izan yardımıyla düzenlenmiyorsa mantık yetersiz kalır. Mantığımız, bize üçgen biçimindeki bir yol kavÅŸağında B noktasından C noktasına ulaÅŸabilmek için hipotenüsü izlememizi söyler. Çünkü hipotenüs, diÄŸer iki kenarın toplamından daha kısadır. Fakat hipotenüse tekabül eden yol çamurlu ve arızalıysa, orada düÅŸüp kalkarak yürümektense; izan, uzun da olsa diÄŸer yolun tercih edilmesini telkin eder.
Siyaset alanında izan, baÅŸkasının yanlışını bulmaya tahsis edilecek zamanı kendi doÄŸruları üzerinde düÅŸünmeyi buyurur. Ä°zan sahibi olmayan siyaset adamı vaktini baÅŸkasının yanlışını bulmaya harcar. Oysa aynı zaman dilimi kendi projesini üretmeye tahsis edilse yapıcı bir iÅŸ görülmüÅŸ olur. Ama izansız kimse, boyuna baÅŸkasının yanlışını düÅŸünerek vaktini harcar.
Kendince doÄŸru bildiÄŸi bir projeyi uygulamaya sokarken müttefiklerine karşı hasımla iÅŸbirliÄŸine giriÅŸen kimse ise yanlış bilinç sahibidir. Yanlış bilinç o kimseyi dosta karşı hasımla iÅŸbirliÄŸi yapmaya sevk eder.
Siyaset ortamımızda izansız politikacıya ve yanlış bilinç sahibi olanlara rastlamak nadirattan sayılmaz. Bunlar kısa vadede kazanmış görünseler de uzun vadede daima maÄŸlup olmuÅŸlardır. Onlar izansızlıklarının ve yanlış bilinç sahibi olduklarının farkında olmadıklarından yanlıştan dönmeyi de akıl edemez. Yanlışının ardından koÅŸup durur...
Henüz yorum yapılmamış.