Atasoy Müftüoğlu: Seküler ve muhafazakar putperestliklere maruz kalıyoruz
Follow @dusuncemektebi2
Atasoy Müftüoğlu, İslami Analiz’deki yeni yazısında güncele dair önemli tespitlerde bulundu.
BaÅŸkalarının bilincine maruz kaldığı için, düÅŸünsel/kültürel/entelektüel/felsefi üretkenliÄŸe, zenginliÄŸe, birikime ve meÅŸruiyete sahip olmayan-olamayan Ä°slam dünyası toplumlarında, kimi zamanlarda seküler putperestlikler tayin edici olurken, kimi zamanlarda da muhafazakar putperestlikler tayin edici olabiliyor. Bu toplumlar, kimi dönemlerde seküler ÅŸeyleÅŸtirmelere tabi tutulurken, kimi dönemlerde de muhafazakar anlamda bir ÅŸeyleÅŸtirilmeye tabi tutuluyor. Hangi baÄŸlamda olursa olsun, saÄŸ ya da sol popülist pragmatizmin hakim olduÄŸu toplumlarda, siyaset; kültürel/düÅŸünsel/felsefi niteliklere ihtiyaç duymuyor. Bu niteliklere ihtiyaç duymayan, kültürel niteliklere ihtiyaç duymayan toplumlarda, ayrıştırıcı-partizan-etnik-mezhepçi kliÅŸeler maalesef gündemi etkileyebiliyor. Sözünü ettiÄŸimiz toplumlarda, yapısal bir deÄŸiÅŸim/dönüÅŸüm söz konusu olmadığı için topluma paranoyak mutlakiyetçilikler dayatılabiliyor.
BaÅŸkalarının bilincine maruz kalan toplumlarda, asıl tayin edici irade, sömürgeci baskıları meÅŸrulaÅŸtıran sömürgeci paradigmalar oluyor. Seküler putperestlik de, muhafazakar putperestlik de propaganda sloganlarının-kliÅŸelerinin sınırlarını aÅŸamıyor. Bu tür putperestliklerin, propaganda kliÅŸelerinin sınırlarını aÅŸma çabası içerisinde oldukları görülmemiÅŸ duyulmamıştır. Ä°slam dünyası toplumlarında putkırıcılığın, ancak, düÅŸünsel/kültürel/felsefi/entlektüel/paradigmatik bağımsızlık, üretkenlik/otorite ve meÅŸruiyetin toplumsallaÅŸmasıyla mümkün olabileceÄŸini bilmek-anlamak ve konuÅŸmak gerekiyor. Hangi baÄŸlamda olursa olsun paranoyak mutlakiyetçiliklerin hakim olduÄŸu toplumlarda, devlet ve iktidarlar ya hamaset yoluyla ya da ideolojik düÅŸünceleri mitolojikleÅŸtirerek halkın-halkların ilgisini kazanmaya çalışıyor. Ä°deolojiler ya da hamaset, soyut önerilerle insanların-toplumların duygularını harekete geçirebiliyor.
Toplumların-halkların aklına, bilincine, kalbine birlikte hitap etme yeteneÄŸine sahip olmayan materyalist ya da muhafazakar faydacı, seküler akılcılık, ahlaki dünya görüÅŸünü imkansız kılarken, karizmatik-kült kiÅŸiliklerin ufkuna mahkum olan toplumlarda ortak bilinç, ortak çözümleme ortak eleÅŸtiri, ortak ufuk da imkansız hale gelebiliyor. Bu tür toplumlarda hiçbir ahlakın, erdem ve deÄŸerin kamusal anlamından söz edemiyoruz. Hayati sorunlara iliÅŸkin dikkatini, bilincini ve hassasiyetini kaybeden toplumlarda, her ÅŸey yüzeylere indirgeniyor. Kur’an’ı Kerim siyasal fayda-kazanç için barbarca ÅŸeyleÅŸtiriliyor, seçim kazanabilmek için “hatim okuma seferberlikleri düzenleniyor. Kur’an’ı Kerim kimi zaman ve durumlarda modern rasyonalitenin saldırılarına uÄŸrarken, ÅŸimdilerde de muhafazakarların yoÄŸun saldırılarına uÄŸruyor. Kendilerini muhafazakar olarak tanımlayan kesimlerin, zincirlerinden boÅŸalmış, kontrolsüz ihtiraslarıyla acilen yüzleÅŸmeleri gerekir. Aklın araçsallaÅŸtırılması, dinin araçsallaÅŸtırılması, aklın hesap yapan akla indirgenmesi toplumsal hayatın anlamsızlaÅŸtırılması ya da deÄŸersizleÅŸtirilmesi sonucunu doÄŸuruyor.
Günümüzde Ä°slam, siyasal iktidarları meÅŸrulaÅŸtırma aracı olarak sistematik bir ÅŸekilde istismar ediliyor. Dini popülizm ve politik popülizm, halkları Ä°slami temellere-anlam ve amaçlara, hakikate yabancılaÅŸtırıyor. Mısır ve Suudi Arabistan gibi eli kanlı diktatörlükler, tiranlıklar, firavunluklar da dini ve politik popülizm yoluyla kanlı hakimiyetlerini sürdürüyor. Ä°slami hareketleri katliamlarla bastıran, Ä°srail’in çıkarlarına hizmet eden sözünü ettiÄŸimiz diktatörlükler ve firavunluklar bu hizmetleri karşılığında emperyalistlerin takdirlerini kazanıyor.
Ä°slam dünyası toplumlarında, Ä°slami düÅŸünsel-kültürel-entelektüel hayat bağımsız bir siyasal güç ve irade oluÅŸturamadığı için, statükonun-statükoların vesayetinden bir türlü kurtulamıyor. Ä°slami düÅŸünce, kültür, ilahiyat hayatı, hiçbir alanda bir yaptırım iradesi olmayan, sınırları, iÅŸlevleri ve misyonu seküler akılcılık tarafından tanımlanan bir din algısı merkezinde soyut tartışmalar yapmaya devam ediyor.
Toplumlarımızda, kamusal alan yabancı-seküler-liberal-kapitalist mutlakiyetçilikler ve gerçeklikler tarafından iÅŸgal ve istila edilerek sömürgeleÅŸtirildiÄŸi için, Ä°slam, kamusal alandan, folklorik-sembolik ve mistik bir alana sürgün edilmiÅŸtir. Aziz Ä°slam’ın soyut bir gerçeklik biçimine dönüÅŸmesi, kamusal baÄŸlayıcılığını kaybetmesi, ideolojik seçkinlerin ve seküler azınlığın tercihlerinin dokunulmaz iktidarına iÅŸaret eder. Dinden bağımsızlaÅŸtırılan günümüz dünyasında, her alana daha çok ideolojik temelde bir anlam kazandırılmaya çalışılıyor. Hiçbir erdem üretemeyen, erdem üretme yeteneÄŸine sahip olmayan, ancak insanlığı yok etme araçları ile iklim ve gıda terörü üreten endüstriyel uygarlık, bugün, siyasetin askerileÅŸmesiyle birlikte imhacılık aÅŸamasına ulaÅŸmış bulunuyor. Bu durumda, Ä°slam dünyası toplumları, kendi bağımsız Ä°slami gerçekliÄŸini oluÅŸturuncaya kadar her tür sömürgeci dayatmaya açık olmaya devam edecektir.
Yalnızca maddi-fiziksel-dışsal alana/dünyaya/topluma hitap eden siyaset, kültürel içerik üretme yeteneÄŸine sahip olmadığı takdirde, hangi toplumda olursa olsun, ilgili toplumların düÅŸünsel-kültürel-entelektüel hayatları, manevi hayatları büyük bir çöle dönüÅŸecektir. Kültürel yetersizlikle malul bulunan toplumlarda, politik popülizm ve dini popülizm temelinde ÅŸekillenen kitle mitolojileri aracılığıyla, ilgili toplumların her alanda kontrolü kolaylıkla gerçekleÅŸtirilebiliyor. Kitle mitolojilerinin (efsaneler-menkıbeler-kerametler) hakim olduÄŸu toplumlarda bağımsız ve eleÅŸtirel düÅŸünce geliÅŸemiyor. Bu tür toplumlarda kültürel hayat ve kültürel kadrolar toplumsal vizyon sahibi olamıyor.
Kitle mitolojilerinin, politik propaganda, reklamlar ve televizyon dizileri ve medya aracılığıyla toplumsallaÅŸtırılabildiÄŸi toplumlarda, Türkiye örneÄŸinde de somutlaÅŸtığı üzere, Ä°slami anlamda bilinç körlüÄŸü ve cehalet aynı oranda toplumsallaşıyor.
Ä°slamiAnaliz
Ä°slamiAnaliz
Henüz yorum yapılmamış.