Güncel
Gökhan Özcan: Hiç şüphe yok ki İlhami Çiçek, şiirimizin o acıyan yerlerinden biridir
Follow @dusuncemektebi2
Gökhan Özcan- Yeni Şafak
Üniversite yıllarında elden ele dolaÅŸan fotokopi nüshalarından tanıdım birçok dostum, arkadaşım gibi Ä°lhami Çiçek ÅŸiirini, Satranç Dersleri’ni... Okuyanlar bilir, bir kere size dokunmasına izin verdiniz mi bir daha sizden ayrılmayan bir ÅŸiirdir bu. Ä°lhami Çiçek, sadece surlarımızda gedikler açan bu ‘yaralayıcı’ ÅŸiirleriyle deÄŸil, aynı zamanda neredeyse ‘yalnız hüznü olan’ dokunaklı hikayesiyle de içimizde nüfuz ettiÄŸi hiçbir yerden çıkıp gitmedi bir daha. Oysa ne kadar da sessizce çıkıp gitmiÅŸti dayanılmaz acılarla daraldıkça daralan, azaldıkça azalan bir hayatın, kendi hayatının içinden yine böyle bir Haziran günü.
Türk ÅŸiirini bir insanın bedeni olarak düÅŸünürsek, o bedenin bazı acıyan yerleri olduÄŸunu farkederiz. Hiç ÅŸüphe yok ki Ä°lhami Çiçek, ÅŸiirimizin o acıyan yerlerinden biridir. Åžiirine can kulağını verenlere o acıyı derinliÄŸine hissettirir ve yaÅŸatır. Çünkü o acı, tek başına Ä°lhami Çiçek’in yüklenmeye çalıştığı ama yine hiç ÅŸüphe yok ki bir insanın tek başına tutup, kaldırıp, omuzlayabileceÄŸinden çok daha büyük bir yüktür. O yük, bütün bir insanlığın hep birlikte omuzlaması gereken devasa anlam yüküdür. Ä°lhami Çiçek, yetiÅŸtiÄŸi toprakların gözüpek yiÄŸitliÄŸiyle hiç gözünü kırpmadan o yükün altına girmeyi göze almış ama her faniye olacağı gibi bir zaman sonra o yükü taşımaktan yorulmuÅŸ, o yükle yaÅŸamaktan mecali günbegün azalmış, tükenmiÅŸtir.
Bu çerçeveden bakarsak Satranç Dersleri, adeta tek bir insanın, ÅŸairin, hayatın her yerini iÅŸgal etmekte olan yaygın ÅŸuur kaybına bütün bir insanlık adına tek başına direniÅŸidir. Öyle ki, anlamı bir göz odasında biriktirirken ÅŸair, hayatı nefes nefes akıp tükenmektedir diÄŸer göz odasında kum saatinin. Ä°lhami Çiçek ÅŸiiri, bedeli 29 yıllık bir hayatın yaÅŸamayı kolaylaÅŸtıran bütün bahanelerinden vazgeçilmekle ödenmiÅŸ bir ÅŸiirdir. Åžair, sırf ‘göÄŸe bezgin bakan’lardan olmamak, yaÅŸadığı sürece göÄŸe yalın bir insan güzelliÄŸiyle bakmayı sürdürebilmek için göÄŸsünü açıkta bırakmış, kendini savunmamıştır zamanın süngü takmış hoyrat, acımasız, düÅŸmanca saldırılarına karşı. Kaçılmaz ve kaçınılmaz olarak ölümcül yaralar almakla nihayetlenecek bu büyük savaÅŸta yalınkalp bir ÅŸairin yegane cephanesi elbette sadece kelimeleri, imgeleridir. Bir satranç tahtasının üstüne özen, dikkat ve rikkatle dizdiÄŸi derin dizeleri, çetelesi çileyle tutulmuÅŸ gür ve zihinlerimizde yankılandıkça birer haykırışa dönüÅŸen fısıltılarıdır.
Cuma günü Ankara’da, M. Latif Çiçek’in düzenlemek için uzun zamandır çok takdire ÅŸayan bir gayret ve ısrarla hazırlıklarını sürdürdüÄŸü panelde, ‘Hüznün Åžairi Ä°lhami Çiçek’i anmak üzere toplandık. Vefatından tam 36 yıl sonra... Çok kalabalık deÄŸildik belki ama ilk andan son anına kadar hepimiz odağında bir derin ÅŸiirin ve bir kederli ÅŸairin bulunduÄŸu bu yakıcı ve lirik duygunun tam içindeydik. Yani ÅŸairin dediÄŸi gibi, “hüzün öylece orta yerde” idi. Åžahin Torun dostumuz kendisiyle aynı topraklarda boy atan bir fidan olarak Ä°lhami Çiçek’i ve ÅŸiirini bizim bakamayacağımız bir yerden bakarak etkileyici ve derinlikli dokunuÅŸlarla resmetti bize. Åžair Asuman Susam, bir ÅŸairin bir baÅŸka ÅŸaire ÅŸiiriyle açtığı sırları paylaÅŸtı bizimle. Prof. Dr. Ali Utku, Satranç Dersleri’nin ÅŸüphesiz çok hak ettiÄŸi derinlikteki felsefî çözümlemesiyle Ä°lhami Çiçek’in çok katmanlı ÅŸiir diline ve anlam dünyasına ışık tuttu.
KonuÅŸmacıların dile getirdikleri arasında önemli tespitler vardı. Satranç Dersleri’nin ‘bitmemiÅŸ bir ÅŸiir’, Ä°lhami Çiçek’in ‘ÅŸiirini terkeden bir ÅŸair’ olduÄŸuna vurgu yapıldı mesela. Bu vurgu elbette ÅŸiirin eksik kalmışlığına yönelik eleÅŸtirel bir vurgu deÄŸildi. Aksine, Satranç Dersleri’nde toprağı delerek gün yüzüne çıkan gümrah ÅŸiir ırmağının daha baÅŸka nerelere akabileceÄŸi merakını okurunun zihnine bırakan bir ÅŸiirin, bir müstesna ÅŸiir damarının gücüne, muhtemel dalga boylarına iliÅŸkin bir saptamaydı.
Panelle birlikte Ä°lhami Çiçek’i anmak adına bir de Türkiye Satranç Federasyonu ile birlikte bir Satranç Turnuvası da düzenlendi. Bu fikri de çok ÅŸairane bulduÄŸumu buraya not düÅŸmek istiyorum.
Son olarak, satranç tahtasının üstüne dizdiÄŸi imgelerle hepimizi neredeyse ‘insan’ı kaybedecek kadar kapılmış olduÄŸumuz ‘oyun’u hatırlatan hüzünlü, kederli, yiÄŸit ÅŸair Ä°lhami Çiçek’e Allah’tan rahmet diliyorum.
Henüz yorum yapılmamış.