Güncel
Ali Haydar Haksal- Gençliğin Arayışları
Follow @dusuncemektebi2
Ali Haydar Haksal- Milli Gazete
Günümüz gençliÄŸinin manevi eÄŸitimden yoksunluÄŸu ve geliÅŸimi sorunu. Hayatın seçeneklerinden bilinçsizlik ağır basıyor. Bir ülküsü ve bir hedefi yok. Siyasal sloganlarla gözlerini açanlar derinliÄŸi olmayan sıradan güdülmeye mahkûm. DüÅŸünme alanı ve ufku daralıyor.
Aile içi terbiye önemlidir. Küçük gibi görününler zaman içinde insanda yer eder ve karşılık bulur. Sofra kültürü, oturup kalkma, davranma, konuÅŸma gibi. Bunlar insanın ruh dünyasına etki eder. Zamanla kiÅŸinin hangi aileye mensup olduÄŸu bilinir.
Ä°lkokul, ortaokul eÄŸitimin ilk aÅŸamaları. Lise daha olgunlaşılan daha deli dolu olunan zaman. Çocukların sınav gerilimi, koÅŸturması, özellikle matematiÄŸe dayanan katı ve materyalist zihni anlayış gençlerin bakışını ve hayal dünyasını daraltıyor. ÇocuÄŸa düÅŸünmeye zaman bırakmıyor. AÅŸkları bile belli matematik üzerine kurgulanıyor. Çıkara dayalı oluyor her ÅŸey. Sevmeden, baÄŸlanmadan, âşık olunmadan mantık evliliÄŸi denen materyalist bakış hayata egemen oluyor. Hayat çıkara dayalı olarak kurgulanıyor. Burada ne aile içi kültür ne toplumsal ülküler önem kazanıyor
GençliÄŸin temel sorunları da bunlar.
Yazı yazmaya baÅŸlayan bir gencin önceliÄŸi yazıyı araç olarak kullanarak en kısa zamanda ÅŸöhrete ulaÅŸma çok para kazanma peÅŸinde olur. Genç kızlar, delikanlılar pop kültürün etkisiyle bir an önce ÅŸarkıcı, futbolcu ya da star olmayı hedefliyor. Bir fakülte bitirmeyi de bu amaca dönük olarak hedefliyor. Bunlar hemen her gencin seçeneksiz hedefi.
Çıkar söz konusu olunca ülkülerin hiçbir deÄŸeri kalmıyor. Slogana dayalı yaÅŸama biçiminin sınırlı oluÅŸu idealden yoksunlaÅŸtırıyor. GeçmiÅŸ dönemlerde batıcı ruhtan beslenenler ideallerinden vazgeçip sermayeye, çıkara ve makama teslim oldular. Bunun en somut örneÄŸi 68 kuÅŸağı. Ülkücü gençler ise iktidarların çıkarına katıldılar oradan çıkar devÅŸirmeye baktılar. Olamayanlar ise mafyaya teslim oldular.
Ä°lginçtir ki MTTB’nin Ä°slâmî düÅŸünüÅŸlü kuÅŸağı ise iktidar olunca bütün ideallerinden vazgeçtiler. GeçmiÅŸteki sloganlarının bile bir karşılığı olmadı. “Zincirler kırılsın Ayasofya açılsın” sadece bir slogandan ibaret kaldı.
Gençlik asıl ruhtan, millet olma bilincinden yoksun. Millet olma ideal ve hedefi çok daha bütünleyici. Hz. Âdem ile baÅŸlayan peygamberler silsilesi millet olma bilincini saÄŸlar. Müslümanlar için bu Kur’an’ın belirlediÄŸi ölçü. Ä°brahim milletinden olma. Hz. Peygamberin ümmeti olma bilinci. Müslümanlar açısından önemli bir durum. Müslümanların bütünlüÄŸüdür bu.
Ä°slâm milletinin gençliÄŸinin ortak ülküsü yok. Irk, parti, meÅŸrep gibi bölücü unsurlar insanları bölüyor uzaklaÅŸtırıyor ve nefret ettiriyor. Bir hedefe gidilecek yönleri bulunmuyor. Kültür yetersizliÄŸi. Sloganlar insanları boÄŸuyor. Hedefsiz ve ülküsüz bırakıyor. Siyasal gerilimler bu ayrılıkları ve uçurumları ise daha çok derinleÅŸtiriyor.
Milletimizin ruh dünyasını bütünleÅŸtiren eserlere yönelim ise oldukça az. Bu anlamda üstat Sezai Karakoç’un hemen bütün eserleri bu anlamda önemli. Ruh vermesi ve beslemesi bakımından. Bu izlekte olan bütün yazar ve ÅŸairler önemli. DiriliÅŸ düÅŸünce ve ekolüdür bu.
Sıradan popüler kültüre ait eserler ya da pazarlanarak gündeme getirilen eserler gençliÄŸin önündeki tuzaklar. Bu, hemen her kesim için geçerli. Parlayan alevler gibi geçici bir duygu oluÅŸturuyorlar.
Felsefî eserler ise daha çok materyalist özlü ve bakışlı. Ä°slâm düÅŸüncesinin merkeze alınmadığı bir düÅŸünce hareketi milletimizin ruhunu karşılamıyor. Asıl sorun da buradan kaynaklanıyor. Üstat Necip Fazıl’ın hem tasavvufi, hem felsefî bakışı, üstat Sezai Karakoç’un çok yönlü kuÅŸatıcı bakışından uzak gençliÄŸin sorunları çözmesi anlaması zor görünüyor. Bu konuları ayrı ayrı deÄŸerlendirmede yarar var.
Henüz yorum yapılmamış.