Diriliş Ertuğrul dizisi neden bu kadar rağbet görüyor?
Follow @dusuncemektebi2
TRT’nin aylardır liderliği bırakmayan hit dizisinin sırrı, sadece kahramanlık hislerini körüklemesi değil. Diriliş, pek çok açıdan geniş bir kitlenin ruhunu yakalamayı başardığı için çok izleniyor.
‘DiriliÅŸ’in ‘MuhteÅŸem Yüzyıl’dan en büyük farkı, bir ‘ata’ öyküsü olması. ‘MuhteÅŸem Yüzyıl’da imparatorluÄŸu kadınların gözlerinden izlerken, ÅŸimdi aynı tarihin (daha çok mitolojinin) yazılışına tamamen erkeklerin bakışından tanıklık ediyoruz. Her yönüyle gücün koÅŸulsuz sahibi, kavimleri ‘dirilten’, eril tanrılar gibi insanüstü özelliklerle donatılmış, dünyadaki her ‘öteki türü’ ayaklarının altına kuzu postu gibi serme yetisinde adamların fantastik hikâyesinde dolaşıyoruz. ErtuÄŸrul’un dünyası, iktidarın arzu nesnesine, o iktidarın getirdiÄŸi hayali ayrıcalıkların fetiÅŸe dönüÅŸtüÄŸü bir ortamda ayna gibi karşılık buluyor.
BÄ°LÄ°NÇALTINDAKÄ° KÖTÜLER
Yalnızca ErtuÄŸrul Gazi’nin mitolojik kökenleri deÄŸil, dizinin kötüleri de bilinçaltımıza kazılı kâbuslardan can buluyor. Dede Korkut Hikâyeleri’nden, yabancıların tekinsizliÄŸinden, kara büyüden, mistisizmden sağılan yan roller/temalar ortak kültürel bilinçaltımızda temsiliyet buluyor. Üstelik bu ortaklığı kurarken Cüneyt Arkın sinemasına göz kırparak, yakın sinema tarihimizden de faydalanıyor.
‘KURTLAR VADÄ°SÄ°’NE KARDEÅž
Aralarında neredeyse 1000 yıl olsa da, Vadi ile ‘DiriliÅŸ’in aynı ortamın çocuÄŸu olduÄŸunu söylemek mümkün. Tarihsel bir dizi olma iddiasında olsa da, ‘DiriliÅŸ’in dünyası da ‘Kurtlar Vadisi’ kadar yakından gündemi takip ediyor. ErtuÄŸrul’ıun düÅŸmanları bugün iktidarın düÅŸmanlarına eÅŸ, Bizans kılığındaki ‘dış mihraklar’, ‘bozulan oyunlar’, ‘devlet içinde devlet’ler hep tanıdık jargonun parçası. Zaman zaman ErtuÄŸrul Bizans’a mı, AB’ye mi, Merkel’e mi ayar veriyor karıştırabilmeniz bile mümkün. Engin Altan Düzyatan’ın, gerçek hayatta aynı Necati ÅžaÅŸmaz’ın Polat Alemdar’ı benimsemesi gibi rolünü içselleÅŸtirmesi de kurulan güçlü fantezi dünyasının yan etkisi.
OYUN ESTETİĞİ
Genç jenerasyonun, internet kafede sabahlayan ergen oÄŸlanların zihnindeki görkemli, maskülen, kanlı, her daim coÅŸkuya iÅŸtahlı bilgisayar/konsol oyunu estetiÄŸi ‘DiriliÅŸ’in en ustalıkla kotardığı iÅŸlerden biri. Assasin’s Creed, Witcher vs. gibi oyunların savaÅŸ ve dövüÅŸ sahnelerinden ekrana süzülmüÅŸ gibi duran canlı, zamanın ruhuna uygun bir koreografisi var.
Hürriyet
Henüz yorum yapılmamış.