Kürsü
Kaşıkçı cinayetinin benzeri Hz.Ömer zamanında da işlenmiş ve katiller idam edilmişti
Follow @dusuncemektebi2
Murat Bardakçı- Habertürk
Cemal Kaşıkçı’nın Suudi Arabistan’ın Ä°stanbul’daki konsolosluÄŸunda katledilmesinin üzerinden iki aydan fazla zaman geçti ama Riyad’dan soruÅŸturma konusunda henüz hem tatmin edici bir açıklama, hem de katillerin ortaya çıkartılması için ciddî çaba gösterildiÄŸine dair bir haber gelmedi…
Tek açıklama bir buçuk ay kadar önce yapıldı, Kaşıkçı’nın konsoloslukta yaÅŸaan bir arbede neticesinde öldüÄŸüden ve bununla alâkalı olarak 18 Suudi vaandaşının tutuklandığından ibaret kaldı, o kadar…
Åžimdi, Ä°slâmiyet’in en saygın hadis kaynaklarından, bundan on dört asır önce yaÅŸanmış benzer bir hadiseyi, yani toplu halde iÅŸlenmiÅŸ bir cinayeti ve katiller hakkında verilip uygulanan hükmü nakledeceÄŸim…
Hadise, Sünnî dünyasının en önemli hadis kaynağı olan Sahih-i Buharî’nin Ä°bn Hacer tarafından yapılmış “Fethu’l- Bârî” isimli ÅŸerhinde yazılıdır…
Yemen’in San’a taraflarında yaÅŸayan bir kadının kocası ölmüÅŸ yahut kaybolmuÅŸ ve kadın sonradan bir baÅŸkası ile evlenmiÅŸtir… Ä°lk kocasından henüz küçük yaÅŸta olan bir çocuÄŸu vardır ama çocuÄŸu yeni hayatında engel olarak görmekte ve kocasına devamlı ÅŸekilde bu çocuÄŸu ortadan kaldırmasını, yani öldürmesini telkin etmektedir!
Anaya bakın anaya!..
Adamın bitmek tükenmek bitmeyen bu cinayet talebini yerine getireceÄŸi tutar, yanına birkaç kiÅŸiyi daha alıp çocuÄŸu öldürür, cesedini de götürüp bir kuyuya atar!
Ama gel zaman git zaman cinayet ortaya çıkar, katillerin beÅŸ veya yedi kiÅŸi oldukları amlaşılır, dâvâ zamanın halifesi Hazreti Ömer’e akseder ve Halife’den katiller hakkında hüküm vermesi istenir.
Ortada bir “ammden katl”, yani “bile bile, tasarlayarak öldürme” meselesi mevcuttur ve Hazreti Muhammed bir hadisinde “Cinayet ve yaralama gibi bir cürüme maruz kalan kiÅŸi yahut velîsi ÅŸu üç ÅŸeyden birini seçer: Ya kısas ister, ya affeder veya diyet alır. Dördüncü bir ÅŸey isterse onu engelleyin. Kim ki bunda onra sınırı aÅŸarsa onun için acı verici bir azap vardır” demektedir.
HADÄ°SE DAYANAN HÜKÜM
Hazreti Ömer, katiller hakkındaki hükmünü bu hadise dayanarak verir. “Bu suça eÄŸer bütün San’a halkı iÅŸtirak etmiÅŸ olsaydı hepsine aynı cezayı verirdim” der ve çocuÄŸu katledip cesedini bir kuyuya atan beÅŸ ilâ yedi kiÅŸiye ayrı ayrı kısas uygulanmasını, yani idamlarını emreder…
Hazreti Muhammed’in kısas konusunda yukarıda naklettiÄŸim hadisinin Türkçesi, Diyanet’in yayınladığı “Hadislerle Ä°slâm” isimli eserin beÅŸinci cildinin 489. sayfasında yazılıdır. San’alı kadının teÅŸvik ettiÄŸi cinayet Ä°bn Hacer’in “Fethu’l-Bârî”sinde, Hazreti Ömer’in katiller hakkında söylediÄŸi “Bu suça bütün San’a halkı iÅŸtirak etmiÅŸ olsaydı…” diye baÅŸlayan ifadesi de, Ä°mam Mâlik’in sahih rivayetlerden derlediÄŸi hadisleri biraraya getirdiÄŸi meÅŸhur “El Muvattâ”ında geçer…
Herhalde dikkatinizi çekmiÅŸtir: Ortada bir cinayet var, bu cinayet bir grup tarafondan önceden plânlanarak, yani taammüden iÅŸleniyor, yaptıkları iÅŸ “ammden katl” oluyor, sonra katlettikleri çocuÄŸun cesedini kuyuya atıp ortadan kaldırmaya çalışıyorlar ama cinayet ortaya çıkıyor ve zamanın halifesi, hükmünü Hazreti Muhammed’in hadisine dayanarak veriyor…
Ä°slâmiyette, Hazreti Muhammed ile aynı devirde yaÅŸamış, ona iman etmiÅŸ ve onunla beraber bulunmuÅŸ kiÅŸilerin yani “sahabe”nin verdiÄŸi fetvaların önemli bir yeri vardır. Sahabenin içtihad alanında bilinmeyen ve baÅŸka örneÄŸi bulunmayan konulardaki sözleri “sünnet” kabul edilir, yani bu söz ve fetva uygulamada baÄŸlayıcıdır; Hazreti Ömer’in San’alı katiller hakında verdiÄŸi fetva da, Sünni Ä°slâma göre iÅŸte bu ÅŸekilde baÄŸlayıcı sayılır.
Mesele, zaten burada: Ortada on dört asır ara ile iÅŸlenmiÅŸ benzer bir cinayet ve aynı ÅŸekilde bir katil güruhu mevcut, üstelik her iki cinayette de cesedi ortadan kaldırmak için bir kuyudan medet umulmuÅŸ…
Hazreti Ömer’in katiller hakkında verdiÄŸi hüküm böyle, Suudiler derseniz kanunlarının ÅŸeriata dayandığı iddiasındalar ama netice, mâfiiiiÅŸ!
Hazreti Ömer’in San’alı katiller hakkında hadis kitaplarında yeralan fetvası.
Henüz yorum yapılmamış.