Kürsü
Abdurrahman Dilipak: Kimse en yakınlarını yanına alarak kendini ve davasını garantiye almış olamaz
Follow @dusuncemektebi2
Abdurrahman Dilipak- Yeni Akit
Dört Halife dönemi: 632-661. Ä°lk halife Hz. Ebubekir r.a (571-634), (632-634) 2 yıl halifelik yaptı, 65 yıl yaÅŸadı.. Hz. Peygamber’in kayınpederi idi. 4 halifeden dördü de vefat sebebi ile görevinden ayrıldı. Yatağında vefat eden tek halife Hz. Ebubekir.
Hz. Ömer b. Hattab r.a (581-3 Kasım 644), (634-644) 10 yıl halifelik yaptı. Hz. Peygamber’in kayınpederi idi. O da 55 yıl yaÅŸadı, bir saldırı sonucu vefat etti.
Hz. Osman b. Affan (r.a) (577-17 Haziran 656), (644-656) Hz. Peygamberin damadıdır. 12 yıl halifelik yaptı, 79 yıl yaÅŸadı, bir saldırı sonucu vefat etti. Saldıranların arasında Hz. Ebubekir’in oÄŸlu da vardır. Bir rivayete göre, Hz. Osman r.a, âsîler tarafından 22 gün ve gece kuÅŸatma altında tutulduktan sonra, sonra 17 Haziran 656 Cuma günü Medine’de ÅŸehit edildi. Saldırı sırasında Hz. Hasan ve Kelb kabilesinden hanımı Nâile bint-i Ferâfisa yaralandı. Hz. Osman’ın na‘şı, geceleyin hanımı ve birkaç samimi dostu tarafından cenaze namazı kılınarak, gizlice defnedildi.
Hz. Ali r.a dönemine gelmeden, daha Hz. Osman’ın r.a ÅŸehid edilmesiyle 4 halife döneminin daha 3.’sünde, ciddi bir kırılma yaÅŸanmış, bu tarihten sonra iç karışıklıklar ve fitneler birbirini takip etmiÅŸtir.
Dikkat buyurun, bu dönem, Kur’an-ı Kerim’in toplandığı, Müslümanların Akdeniz’de bayrak göstererek Kıbrıs ve Ä°skenderiye’yi aldığı bir dönemdir.
Hz. Ali b. Ebu Talib r.a (15 Eylül 601-661), (656-661) arası 4 yıl halifelik yaptı. 63 yaşında namazda iken zehirli hançer darbesi sonucu dar-ı bekaya intikal etti. Hz. Peygamberin damadı idi ve Hz. Peygamber’in torunları da Kerbela’da ÅŸehid edildi.
4 Halife’nin toplam hilafet süresi, küsuratları ile ortalama 29 yıldır. En kısası 2 yılla Hz. Ebubekir, en uzunu 12 yıl ile Hz. Osman’dır ve ortalama hilafet süreleri 7,5 yıldır ve ardından gelen dönem ısırıcı melikler dönemidir. Bunlar bilinmeyen ÅŸeyler deÄŸil. Zaten burada sizin (Siyer ve Ä°slam tarihi okuyanların) bilmediÄŸiniz bir ÅŸeyi yazacak deÄŸilim.
Dikkat buyurun, bu kiÅŸilerin neredeyse hepsi sahabe ya da tabiundan insanlar. 4 halifeden 2’si kayınpederi, 2’si damadı idi. Ehl-i beytine sahip çıkılmasını istedi. Aslında ehl-i beyti tam da bunlardı. Åžia sadece alt soyunu ehl-i beyt kabul eder ki, devam eden soyu da bu alt soydur.
4 Halife dönemine “Selefi” dönem diyoruz. Kur’an-ı Kerim’in bir bütün olarak uygulandığı ilk dönemdir bu dönem. Hz. Peygamber Hilafet ya da imamet konusunda kimseyi iÅŸaret etmedi. Ama daha Hz. Peygamberin vefatından sonra ilk günden fitne çıktı ve peygamberimizin toplu halde bir cenaze namazı bile kılınamadı. Sadece Hz. Peygamberin deÄŸil, Hz. Osman ve Hz. Ali’nin de topluca bir cenaze namazı bile kılınamamıştır.
4 Halife döneminde sonra, Müslümanlar Hz. Ali’den ve ehl-i beytten yana “Taraf” oldular. “Ehli Sünnet vel cemaat” tarafından hilafet geleneÄŸi sürdürülse de, “Åžia”, Hz. Ali’den baÅŸlatılan “alt soy”a dayalı bir “Ä°mamet” yolu baÅŸlattı.
Peygamberimiz ne kayınpederlerine, ne de damatlarına, ne de diÄŸer akrabalarına iliÅŸkin açık bir iÅŸarette bulunmadı. Daha sonra hilafet akımı içinde “soy” ve “rey” konusu tartışma konusu olacaktır.
Dikkat buyurun, Peygamberimiz, miladi olarak 20 Nisan 571’de Pazartesi günü doÄŸdu, 8 Haziran 632’de, yine bir pazartesi günü Miladi/Åžemsi 61 / Hicri / Kameri 63 yaşında vefat etti. (Peygamber Efendimiz s.a.v, milâddan sonra 571 senesi, Fil Yılı’nda, 12 Rebiülevvel / 20 Nisan pazartesi gecesi sabaha karşı, Mekke’de dünyaya gelmiÅŸtir. Efendimiz 63 yaşında iken, risaletinin 23. yılında, Hicri 12 Rebiulevvel, Miladi 8 Haziran 632 tarihinde Pazartesi günü Medine’de vefat etmiÅŸ ve vefat ettiÄŸi odaya defnedilmiÅŸtir.)
Yani Peygamberimizin 23 yılda kurduÄŸu devlet, 23 yılın sonunda ilk siyasi krizini yaşıyor ve Peygamberimizin topluca cenaze namazı bile kılınamıyor. Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer dönemi toplam 12 yıl sürer ve Hz. Osman döneminde tekrar fitne baÅŸ gösterir ve 12 yıl süren Hz. Osman döneminden sonra fitne kontrol edilemez boyuta ulaşır, Hz. Ali 4 yıl süren zor bir dönemin ardından ÅŸehid edilir ve “Isırıcı Melikler Dönemi” baÅŸlar.
Babanız ya da damadınız Peygamber de olsa, yönettiÄŸiniz insanları hepsi sahabe ve tabiundan da olsa durum bu.
4 Halife döneminden ÅŸu dersi çıkaramaz mıyız? Babanız ya da oÄŸlunuz da olsa seçilen, yönettikleriniz sahabe ve tabiun da olsa manzara bu. Onun için kimse kendinden emin olmasın ve bu anlamda kimse eleÅŸtiril(e)mez deÄŸil. Kimse en yakınlarını yanına alarak kendini ve davasını garantiye almış olamaz. Aksine onlar da o zor imtihana tabi olurlar ve çok ağır bir bedel ödemek zorunda kalırlar.
4 Halifenin atamasını Peygamber yapmadığı gibi, bu sonuç herhalde ruhu nebiyi mutlu etmemiÅŸtir. O zaman, hele ÅŸimdi bir de yerel seçimlerin arefesinde, birileri kendi yanlarına ve yerlerine birilerini getirmek, atamak, atatmak, kadrolaÅŸmak istiyorlarsa, bu örnekten ibret alsınlar. Cemaat yapıları da bu konuda bir daha düÅŸünsünler derim.
Ashaba iliÅŸkin menakıp dinleyip gözyaşı dökmek yerine, geçmiÅŸte yaÅŸananlardan ders alsak aslında daha iyi bir iÅŸ yapmış oluruz.
Madem en zirve bir örnekte bile, bu tür sonuçlar söz konusu, o zaman bu konuda ihtiyad etmek gerekmez mi! Kaldı ki, biz ehl-i beyt de deÄŸiliz, sahabe de. Yönetilecek olan halk da böyle bir kimlik taşımıyor. KeÅŸke tarihi bir övgü ya da sövgü kitabı gibi görmesek ve tarihten ders alabilsek.
Kim neyi ihtiras ile isterse, o şey onun imtihanı olur.
Asr-ı Saadet sonrası yaÅŸananlar ve o acıları yaÅŸayanların baÅŸlarına gelenler, keÅŸke bugün bizim için bir ibret dersi olarak algılansa ama ne gezer. Ufukta gözüken sandık ÅŸimdiden birilerinin gözlerini kamaÅŸtırdı bile, gözleri var ama görmeyebiliyorlar, kulakları var ama duymayabiliyorlar, kalpleri var ama sanki vicdanları dumura uÄŸramış, hissetmiyorlar gibi. Ama “Pek yakında, dünyada ve ahirette nasıl bir akıbetle karşılaÅŸacaklarını öÄŸrenecekler”. Ama çok geç olacak! Herkes dünyadaki iÅŸlerin nasıl bir sonuca varacağını beklemektedir. Öyleyse siz de bekleyin. Ä°nsanoÄŸlu ne kadar zalim, ne kadar kan dökücü, ne kadar kibirlidir! Sırat-ı Müstakim’in, dengeli yolun yolcuları kimlermiÅŸ, doÄŸru, yolu tercih edenler kimlermiÅŸ, yakında anlayacaksınız! Selam ve dua ile
Henüz yorum yapılmamış.