Güncel
Haksal: Yöneticilerin değişmesi sonucu değiştirmiyor, kapitalist sistem işliyor
Follow @dusuncemektebi2
Mill Gazete Yazarı Ali Haydar Haksal, yöneticilerin değişmesinin kapitalist uygulamalarda değişime yol açmadığına dikkat çekti.
Milli Gazete Yazarı Ali Haydar Haksal, bugünkü köÅŸesinde yöneticilerin deÄŸiÅŸmesinin kapitalist uygulamalarda deÄŸiÅŸime yol açmadığına dikkat çekti.
İnsanlığın Meşguliyet Alanları
Büyük bir deÄŸiÅŸim süreci var. Ä°deolojilerin hayatta olduÄŸu, kimi sivil toplum kuruluÅŸlarının, ya da kamu kuruluÅŸlarında görev alanların sorumluluk alanları bulunuyordu. Ä°ÅŸçi, köylü, esnaf ve benzeri kuruluÅŸların temsilcileri, öÄŸrenci dernekleri ve kuruluÅŸları etkili alanlardı. Bunların başında da sendikalar ve öÄŸrenci toplulukları geliyordu. Bunların karşıtları doÄŸal olarak yer alıyordu. Oldukça etkili oluyorlardı. Kimi zaman eylemler olduÄŸunda hayat dururdu.
Sendikalar da gruplara ayrılıyordu. Kendi aralarında da tanımlamalar yapılırdı. Gerçek sendika ya da sarı sendika. Gerçek olanlar diye tanımlananlar sosyalist ya da Marksist dayanakları olurdu. Ä°ÅŸveren yanlısı olanlara ise sarı sendika deniliyordu. Ellerinde orak çekiçli flama ve bayraklarla büyük gösteriler yapılıyordu. Neden orak çekiç, iÅŸte bu bir soru. Çünkü Marksist felsefenin bir sonucuydu. Dolayısıyla Rusya kendiliÄŸinden hayatın içinde yer alıyordu. Bugün artık sendikaların hiçbir hükmü yok desek yeridir. Kamu kurumları özelleÅŸtirildiÄŸinden ya da kapatıldığından etkili olan sendikaların iÅŸi bitti. Ä°ÅŸverenlere ait kurumlarda ise zaten aşırılıklara izin verilmezdi. Ä°ÅŸçiler istendiÄŸi anda kapı dışarı olabiliyorlardı.
Marksizm, düÅŸüncede deÄŸil ama uygulamada son buldu. Bugün böyle bir faaliyet alanı yok artık. Asıl sahipleri de bunu terk etti. Sosyalizmin fiili dağılışı bunun sonunu getirdi. kapitalizmin büyük baÅŸarısı da diyebiliriz buna.
Ä°nsanların faaliyet ya da meÅŸguliyeti tamamen deÄŸiÅŸti. Hemen herkesin, çocuklar ve yaÅŸlıların tamamının ellerinde telefonlar ve dijital bir alan var. YaÅŸ gruplarına ve gelirlerine göre hemen hepsinin nitelikleri farklı olanları yer alıyor. Bir evin asıl gereksinimlerinden çok daha önemli bir nesnedir dijital. Bir buzdolabından daha pahalı ve daha deÄŸerli. EÅŸyanın hayata ve insana egemenliÄŸi daha çok dijital nesnelerle etkili.Kimsenin eylem yapma gibi lüksü ve zamanı yok. Çünkü zaman artık avuçların içinde. Eylem düÅŸünecek hali yok.
Kimi gösteriler ise anında ve çok ÅŸiddetli bastırıldığı için insanlar tırstı. Bir baÅŸka durum ise insanların iÅŸ alanları daraldı. Teknoloji insanın yerini aldı. Onları için ÅŸimdi bir oyalanma alanı gerekiyor. Kapitalizm bunu çok iyi baÅŸarıyor. Sadece dijital deÄŸil desek ama hayata o kadar çok egemen ki, üzerinde ayrıntılı düÅŸünmek gerekiyor. Futbol maçlarına gidenlerin, tribünlerde olanların dikkati futboldan çok ellerindeki nesnelerde. Önce bir öz çekim yapacaklar, bir yandan maç izlerken bir yandan da ellerindeki nesnenin dünyasından kopmayacaklar.
Ä°slâmcıların öyle canhıraÅŸ tepkilerinden de söz edilemez. MeÅŸguliyet alanı hemen hemen aynı. Bir de siyasanın ağır baskısı veya gücü, insanların düÅŸünme alanlarını tıkadı. Onlar artık düÅŸünme derdi içinde deÄŸildirler. Onlar adına bir iktidar var ve o her ÅŸeyi öyle ya da böyle hallediyor. Onların doÄŸrusu ya da yanlışı olmaz. Ne yapıyorlarsa iyidir, doÄŸrudur ve güzeldir.
Kapitalizmin islâmî kılıklı olanı desek yeridir. Kapitalizmin sistem ve uygulamasının tonu bile hafiflemedi. Yöneticilerin deÄŸiÅŸmesi sonucu deÄŸiÅŸtirmiyor. Sistem aynı, uygulama aynı, müdahil olunması gereken hiçbir hususa dokunulmuyor.
En basitinden düÄŸünlerdeki ÅŸatafat, uygulamalar ve yaÅŸananlar karşı taraftakilerden hiç de farklı deÄŸil. Fark sadece alkol olmayışı. Tüketim ve gösteriÅŸte yarıştadırlar. Ä°deolojiler yok kapitalizm var.
Asıl konumuz insanlığı kuÅŸatan nesnelerin ve onların oluÅŸturduÄŸu ruh dünyası. Ä°nsanların mahremiyetleri de. Bir de bu alan alabildiÄŸine cesur ve pervasız.
Ä°nsanlığın dünyasını deÄŸiÅŸtirecek, büyük devrimler ve deÄŸiÅŸimler yaptırtacak bir ruh hâlinden söz edilemez artık. Siyasal kuÅŸaklardan çok diji ve kapitalist ruhlu bir insanlık ile iç içe bulunuyoruz. Bu alanda her ÅŸeyden haberdar ama derinliÄŸi olmayan bir insanlık süreci. Hiç kimse ile düÅŸünsel bir tartışmaya izin olmaz. Çünkü karşındaki her ÅŸeyi biliyor. Belki de muhatap kendi cehaletinin bile olduÄŸu sanısına kapılabiliyor.
Henüz yorum yapılmamış.