Kürsü
Eğitim ve Hayat / Yıldırım BEŞKARDEŞ
Follow @dusuncemektebi2
1- Eğitimin doğal hayatın bir parçası olduğu gerçeğinin farkına varılmalı,
2- Eğitim kurumları doğal hayata uygun bir hale getirilmeli,
3- Milli Eğitim gereksiz mevzuat ve bürokrasiden arındırılmalı,
4- Müfredat; yaşamsal, somut ve pratik bilgilerden oluşmalı,
5- Görüşlerin rahatlıkla paylaşıldığı demokratik bir ortam oluşturulmalı,
6- Mensupları arasında dikey bir hiyerarşi yerine, yatay bir iletişim ve etkileşim olmalı,
7- Eğitim siyasi ve sendikal vesayetten kurtarılmalı,
8- Yöneticiler siyasal ve sendikal mensubiyete göre değil ehliyet ve liyakate göre atanmalı,
9- Milli Eğitim Bakanlığı sıradan hantal bir devlet kurumu olarak değerlendirilmek yerine geleceği inşa eden önemli ve özel bir statüye kavuşturulmalıdır.
Eğitim dünyamıza dikkatlice baktığımızda fark edeceğimiz en önemli durumlardan (sorunlardan) biri eğitimin doğal hayattan kopuk görüntüsüdür. Her ne kadar eğitimin temel hedefi bireyi hayata hazırlamaksa ve yapılan hazırlıklar bu yönde ise de sonuç böyle tezahür etmemektedir. Eğitimin birincil öğesi olan öğrencilerin resmi okul ile doğal hayatı bağdaştıramadıkları hazin bir gerçektir. Öğrencilerimizin çoğunun gözünde okul, süregiden güzel hayatın içine sıkıştırılmış sıkıcı bir süreç olarak algılanmaktadır. Okulun hayatın hazırlayıcısı ve ayrılamaz bir parçası olduğunun farkında değildirler. Okulu yaşamsal işlevinden uzak mesai doldurulacak bir yer olarak görmektedirler. Bu tablo ne yazık ki eğitimde istenilen performansın yakalanmasını zorlaştırmaktadır.
Biz insanlar yaptığımız her şeyi hayatın içinde yaparız. Eğitimde hayatımızda var olan önemli bir kavramdır. Eğitim bütün faaliyetlerini hayat uğruna yapar. Eğitim uygulandığı bireylere hayatı tanıtmak, onları hayata hazırlamak gibi çok temel amaçlar güder. Ancak bunların gerçekleşebilmesi için hayat ve eğitim kavramlarının arasındaki mutlak ilişkinin farkına varılmalı ve bu ilişki doğru kurgulanmalıdır. Çünkü temel işlevi hayatın kendisi olan bir eğitimin hayattan kopuk olması boşa kürek çekmekten başka nedir ki?
Eğitim doğal hayata entegre edilemezse istenilen sonuca ulaşılamaz. Bireye temel pratik beceriler ve yetiler kazandırmak yerine sadece teorik bilgi yükleyen ve bu bilgiyi etkin kullandırtmayan bir sistemin yaşamsal eğitim verdiği iddiası tartışmalıdır. Bireyin eğitim gördüğü yılları sadece sınav kaygısı, yarış ve deneme sınavlarına endekslemek birçok insani durumu ıskalamayı veya ertelemeyi getirmektedir. Günümüz eğitim sistemlerinin genel handikabı bireyin sadece beynine hitap etmesidir oysa insan, sadece zihinsel yapıdan oluşmaz onun dışında fiziksel, duyusal, duygusal, içsel vb. birçok değişik fonksiyonlara sahiptir. Birey bu fonksiyonlarını doğal hayatında kullanır ancak eğitim safhasında ne bunları hepsini kullanacak imkana sahiptir ne de bu yönlerini geliştirici destek almaktadır. Bir çok değişik yetenek ve beceriye sahip olan öğrenci, bunları sunma fırsatı bulamadığı için klasik eğitimin içinde kaybolup gitmektedir. Çünkü var olan yapı sadece teorik eğitim vermekte ve herkesi sanki devlet memuru olacakmış gibi yetiştirmektedir.
Farklı ilgilere kapalı tekdüze eğitim hayatla doğru irtibat kuramamaktadır. Aslında formül çok basittir: Hayatın içinde ne varsa eğitimde de onlar olmalıdır. Kalabalık sınıflar, sadece beton duvar ve tahta sıralardan oluşan okullar, gereksiz binlerce sayfa mevzuat ve karmaşık bir bürokrasiyle doğal bir eğitim alanı oluşturmak çok zordur. Böyle bir sistemde bireyler kendini doğal yaşam alanı içinde hissedemez. Bu karmaşık durum zaten eğitimin hayata hazırlayıcı amacına aykırıdır. Böyle bir durumda kaliteli bir eğitim çıkması da gerçekten zordur.
Çağımızın gereklerine uygun ve bilimsel nitelikte bir eğitim kalitesine ulaşmak için öncelikle bazı fiziki ve mental değişiklikler yapmamız gerekmektedir. Bu değişiklikler ilk aşamada birkaç başlık altında toplanabilir.
Biz insanlar yaptığımız her şeyi hayatın içinde yaparız. Eğitimde hayatımızda var olan önemli bir kavramdır. Eğitim bütün faaliyetlerini hayat uğruna yapar. Eğitim uygulandığı bireylere hayatı tanıtmak, onları hayata hazırlamak gibi çok temel amaçlar güder. Ancak bunların gerçekleşebilmesi için hayat ve eğitim kavramlarının arasındaki mutlak ilişkinin farkına varılmalı ve bu ilişki doğru kurgulanmalıdır. Çünkü temel işlevi hayatın kendisi olan bir eğitimin hayattan kopuk olması boşa kürek çekmekten başka nedir ki?
Eğitim doğal hayata entegre edilemezse istenilen sonuca ulaşılamaz. Bireye temel pratik beceriler ve yetiler kazandırmak yerine sadece teorik bilgi yükleyen ve bu bilgiyi etkin kullandırtmayan bir sistemin yaşamsal eğitim verdiği iddiası tartışmalıdır. Bireyin eğitim gördüğü yılları sadece sınav kaygısı, yarış ve deneme sınavlarına endekslemek birçok insani durumu ıskalamayı veya ertelemeyi getirmektedir. Günümüz eğitim sistemlerinin genel handikabı bireyin sadece beynine hitap etmesidir oysa insan, sadece zihinsel yapıdan oluşmaz onun dışında fiziksel, duyusal, duygusal, içsel vb. birçok değişik fonksiyonlara sahiptir. Birey bu fonksiyonlarını doğal hayatında kullanır ancak eğitim safhasında ne bunları hepsini kullanacak imkana sahiptir ne de bu yönlerini geliştirici destek almaktadır. Bir çok değişik yetenek ve beceriye sahip olan öğrenci, bunları sunma fırsatı bulamadığı için klasik eğitimin içinde kaybolup gitmektedir. Çünkü var olan yapı sadece teorik eğitim vermekte ve herkesi sanki devlet memuru olacakmış gibi yetiştirmektedir.
Farklı ilgilere kapalı tekdüze eğitim hayatla doğru irtibat kuramamaktadır. Aslında formül çok basittir: Hayatın içinde ne varsa eğitimde de onlar olmalıdır. Kalabalık sınıflar, sadece beton duvar ve tahta sıralardan oluşan okullar, gereksiz binlerce sayfa mevzuat ve karmaşık bir bürokrasiyle doğal bir eğitim alanı oluşturmak çok zordur. Böyle bir sistemde bireyler kendini doğal yaşam alanı içinde hissedemez. Bu karmaşık durum zaten eğitimin hayata hazırlayıcı amacına aykırıdır. Böyle bir durumda kaliteli bir eğitim çıkması da gerçekten zordur.
Çağımızın gereklerine uygun ve bilimsel nitelikte bir eğitim kalitesine ulaşmak için öncelikle bazı fiziki ve mental değişiklikler yapmamız gerekmektedir. Bu değişiklikler ilk aşamada birkaç başlık altında toplanabilir.
1- Eğitimin doğal hayatın bir parçası olduğu gerçeğinin farkına varılmalı,
2- Eğitim kurumları doğal hayata uygun bir hale getirilmeli,
3- Milli Eğitim gereksiz mevzuat ve bürokrasiden arındırılmalı,
4- Müfredat; yaşamsal, somut ve pratik bilgilerden oluşmalı,
5- Görüşlerin rahatlıkla paylaşıldığı demokratik bir ortam oluşturulmalı,
6- Mensupları arasında dikey bir hiyerarşi yerine, yatay bir iletişim ve etkileşim olmalı,
7- Eğitim siyasi ve sendikal vesayetten kurtarılmalı,
8- Yöneticiler siyasal ve sendikal mensubiyete göre değil ehliyet ve liyakate göre atanmalı,
9- Milli Eğitim Bakanlığı sıradan hantal bir devlet kurumu olarak değerlendirilmek yerine geleceği inşa eden önemli ve özel bir statüye kavuşturulmalıdır.
Yıldırım BEŞKARDEŞ
Henüz yorum yapılmamış.