Güncel
İsmail Küçükkılınç yazdı: Erdoğan İslamcıları tasfiye eder mi?
Follow @dusuncemektebi2
İslamcılık ve yakın tarih çalışmaları ile tanınan İsmail Küçükkılınç, son günlerde tartışma konusu olan AK Parti ve İslamcılar ilişkisini tarihi perspektifi içinde yorumladı.
Eskiden İslam ve Müslümanlarla derdi olan laik-Kemalist-Batıcı cenah, yerli-yersiz irtica tabirini kullanırdı. Karikatürlerle daha da korkutucu bir görünüm kazanan mürteci tipi/tipolojisi, tarifi yapılmayan, kapsamı muğlâk laikliğin amansız düşmanı olarak lanse edilirdi. Artık irtica ve mürteci tabirleri eskisi kadar sık kullanılmıyor, şimdilerde İslâm ve Müslümanlara yönelik kinin, husumetin yerini "İslamcı" tabiri almış. Kimi zaman IŞİD, hatta Paralel hainler bile "İslamcı" olarak tavsif ve takdim ediliyor. Bu koroya son günlerde AK Parti adına söz söylediği vehmedilen bazı şahıslar da dâhil oldu. İslamcılık alerjisi olanların mühim bir kısmının bu alerjilerinin kaynağı AK Parti'ye olan husumetleri, ayrıca İslamcılığı, Millî Görüş ve AK Parti ile özdeş gören önyargılarıyken şimdi AK Parti adına birilerinin İslamcılığa cephe alması akıl tutulması kabilinden bir şey addedilmelidir.
En ziyade kullanılan tabir "Siyasal Ä°slamcı/lık". "Siyasal Ä°slamcılık"ın mefhum-ı muhalifi "Siyasal Olmayan Ä°slamcılık"tır. Bu durumda Ä°slamcılık; siyasal olan ve olmayan ÅŸeklinde ikiye ayrılıyor olmalıdır. "Siyasal Olmayan Ä°slamcılık" hususunda slogana deÄŸil bir teze sahip ve bunu literatürde "Kazan Ä°slamcılığı" ÅŸeklinde ilk olarak tesmiye eden, kullanan fakir olduÄŸu için “Siyasal Ä°slamcılık” tabirinin bilinçsizce kullanıldığını söyleyebiliriz.
Ä°slamcılık; nasıl selefîlik, cihadçılık deÄŸilse Kazan Ä°slamcılığı da Ceditçilik deÄŸildir. "Siyasal Ä°slam" tabirini pejoratif mânâda (tahkir kastıyla) kullananlar kafa karışıklığı ve kavram kargaÅŸasıyla malul deÄŸillerse kesinlikle kötü niyetli âdemlerdir. Hayret etmemek mümkün müdür ki aklını, beynini birilerine ipotek etmiÅŸ, eleÅŸtiri ve sorgulamayı dinin inkârı telakki etmiÅŸ, aklı hepten devre dışı bırakmış bir ekolun en sekter müntesip ve propagandisti sıfatıyla Ä°slamcılığa tüm kinini kusan, "Ä°slamcılık Batı'nın, özellikle Ä°ngiltere'nin Osmanlıyı yıkmak için içimize ektiÄŸi nifak tohumudur" mealinde ifadeler kullanan; geleneÄŸe, baÅŸka kültür ve medeniyetlerden elekten geçirilmeden transfer edilen ve din kadar mühim bir mevki iÅŸgal eden kurum ve telakkilere tenkid tevcih ettiÄŸi için Ä°slamcılığı sapıklıkla itham eden biri bile Ä°slamcı ÅŸeklinde tavsif ve tesmiye edilip Ä°slamcılık ve Ä°slamcılar hakkında seviyesiz ve çirkin isnadlarda bulunuluyor. İşçilerini, fakiri ezen, sömüren, piyasa ÅŸartlarını iman esası gibi telakki eden ÅŸahısların “Ä°slamcı iÅŸadamları”; ABD’nin veya Ä°ngiltere’nin sözünden çıkmayan rejimlerin ve devletlerin “Ä°slamcı rejimler/devletler” olarak tanıtılması, haberleÅŸtirilmesi de cabası…
Ä°slamcılık, siyasî mahiyeti, veçheyi haiz olsun olmasın modern bir telakki ve tavırdır; gayesi de Müslümanların Ä°slam'la birlikte hareket edebileceÄŸini, Ä°slam'a istinat ederek sosyal, kültürel, hatta siyasî hayatlarını tanzim edebileceklerini ispattır. Ä°slamcılık; ÅŸeriatçılıkla eÅŸ anlamlı olmadığı gibi selefîlik, dindarlık, muhafazakârlık, ıslahatçılık, tecdit ve ihya gibi az veya çok benzer yönlerinin bulunduÄŸu mefhum, mülahaza ve müesseselerden de farklı, modern, yeni bir telakki, perspektif ve mefhumdur. Ä°slam’ın sosyal-dünyevî bekasını, hayatiyetini mesele edinen kontra bir harekettir. Ayakları yere basar, geleneÄŸin yüceliÄŸine istinat ederek mevcut vaziyetin periÅŸanlığını inkâra kalkışmaz. Modern çaÄŸdaki deÄŸiÅŸimin yıkıcılığına, tüketiciliÄŸine geleneksel çare ve çözüm usulleriyle cevap verilemeyeceÄŸini kabul eder. Ä°slam’ın sadece ahrete yönelik bir din olmadığını, bilakis “dünya dini” olduÄŸunu, kıyamete kadar da bu vasfıyla var olacağını merkeze alır. Ä°slam’ın dünya dini olduÄŸuna inanan ancak geleneÄŸin “ÅŸeklen” bugün de aynen carî ve mer’î (geçerli) olduÄŸunu iddia eden “Åžeriatçı katılığı”nın bugünün ÅŸartlarıyla uzlaÅŸamayacağını, bugüne dair makul teklif sunamayacağını da bilir ve bu zihniyetle hesaplaşır. Hâsılı Ä°slamcılık, aÄŸzı olanın konuÅŸacağı, her önüne gelenin kaba-küstah-çirkin-seviyesiz tavsif ve hitapla bahsedeceÄŸi, yok olmasını, onu savunanların tasfiye edilmesini teklif edeceÄŸi bir ÅŸey deÄŸildir.
Ä°slamcılık, dertli Müslümanların Ä°slam’ın sosyal hayata dair hüküm ve kurallarını bugünün dünyasına baÅŸka bir “form”la izah etme çabasıdır. Modern dünyanın, modern meselelerinin tevlit ettiÄŸi yeni ve farklı bir çare, uyanış ve ıslah hareketi ve telakkisidir. GeçmiÅŸ ıslahat telakkisi ve içtihad usulüyle halledilemeyecek, eskisiyle kıyası kabil olmayan, hatta öldürücü olabilecek kadar tehlikeli yeni bir durumla karşı karşıya olduÄŸumuzu ve buna uygun hareket etmemiz gerektiÄŸini beka meselesi olarak kabul eden bir yaklaşımın adıdır Ä°slamcılık. Ä°slamcılık hangi noktadan ele alınırsa alınsın "modern" bir olgudur ve modern problemlerin icbar ettiÄŸi bir harekettir. Elbette Ä°slamcılık, geleneÄŸe ve bazı geleneksel kurumlara bir kısmı sert tenkidler yöneltmektedir. Ancak gelenek tenkidinin birçoÄŸunu da yine gelenekten tevarüs etmekte, devÅŸirmektedir. Ä°slam coÄŸrafyasının kahir ekseriyetinin halen geri, iÅŸgal, sömürge ya da nüfuz altında olduÄŸu düşünülürse bu duruma düşmenin yegane sebebi olarak deÄŸilse bile "günah keçisi" olarak geleneÄŸin tenkide tabi tutulmasını da tabii karşılamak gerekir.
Ä°slamcılık, Ä°slam’ın salt siyasî veçhesini öne çıkarma davası deÄŸildir, hatta Ä°ttihad-ı Ä°slam da deÄŸildir. Bir Ä°slamcı, Ä°ttihad-ı Ä°slam’ı kimi zaman konjonktür müsait olmadığı için terviç edemeyebilir ama o, Ä°slam’a istinat etmeyi hayatî bir mesele telakki etmekten de hiçbir ÅŸart altında vazgeçmez. Ä°ttihad-ı Ä°slam, Ä°slam memleketlerinin birliÄŸini, birlikteliÄŸini, dayanışmasını ve müşterek bir tavrı esas alır. Ä°slamcılık ise modern çağın ÅŸartlarını-siyasî saha dahil- ve gelecek projeksiyonunu dikkate alır. Ä°slamcılık, Batı’nın teknolojisinin, biliminin köklerini inkâr etmez, ancak onun bir realite olduÄŸuna da gözlerini kapamaz; veba, kolera gibi salgınların Avrupa’da daha yaygın olsa da “modern devir”de Ä°slam âlemindeki trahomlu, frengili insanların Avrupa’ya nazaran çokluÄŸunu kelime oyunlarıyla, geleneÄŸe imanla izah etmeye çalışmaz. Modern dönemde Ä°slam memleketlerinin yakılmasının, yaÄŸmalanmasının tek suçlusu olarak Avrupa ve Hıristiyanları görmez. Bunda Müslümanların ve onların Kur’an, hadis, kelam, fıkıh ve tasavvuf anlayışlarının da ciddi katkısı olduÄŸunu itiraf eder.
İslamcılık, tek tip olmadığı gibi farklı coğrafyalarda farklı görünümler de kazanabilmektedir. Ancak bunlardan bir tek Kazan İslamcılığı siyasî değildir ve mevcut-yerleşik rejimi, nizamı hedef almaz. Çünkü Rus denizinde bir ada olan Kazan Tatar Müslümanlarının Rus Çarlığını yıkmayı ya da ondan ayrılmayı içlerinden geçirseler bile bunu dillendirmeleri, buna yönelik bir teori inşa edip pratik geliştirmeleri mümkün değildi. Tüm bunlara rağmen yine de bazı Kazan İslamcıları, İttihad-ı İslamcılık ve İttihadçılıkla itham, tevkif ve mahkûm edilmişlerdir.
Osmanlı-Türk İslamcılığında devletin bekası için rejim muhalifliği (saltanat yerine meşrutiyeti savunmak), Sömürge toprakları İslamcılığında ise işgalci emperyalistlere karşı cihad, haliyle yabancı-Avrupa düşmanlığı barizdi. Gelenek eleştirisi ise daha ziyade Kazan İslamcılığında ve Sömürge Toprakları İslamcılığında bariz ve baskındı. Osmanlı-Türk İslamcılığında Namık Kemal, Ziya Paşa, Ali Suavi gibi isimler her ne kadar Tanzimat eleştirisi yaparken Avrupa-Batı inanç ve düşüncesine de tenkid tevcih etmişler, kukla, yabancı-Batı hayranı, aşağılık kompleksine sahip bürokratları dile dolamışlarsa da, ilginçtir gelenek eleştirisi yapmamışlardı. Yani rejime muhalif Yeni Osmanlı İslamcılığı, geleneğe saygılı, hatta biraz da gelenekten beslenen bir mahiyetteydi. Ali Suavî'nin gelenek eleştirisi ise çok yoğun değildi. Ancak İttihadçı İslamcılığında Mehmed Akif, Hüseyin Kazım Kadri ve Said Halim Paşa gibi isimler o da dar bir çerçevede gelenek tenkidi yapmışlar, az da olsa Cumhuriyet İslamcılığına tesirde bulunmuşlardır. Hâsılı Osmanlı-Türk İslamcılığı esasen devletin bekasını, Sömürge Toprakları İslamcılığı yabancı işgalinden kurtulmayı, Kazan İslamcılığı ise Tatar kimliğinin muhafazasını (Müslüman kalmayı) istihdaf ediyordu. Her üç İslamcılık türü de hürmete layıktır. Ancak İslam coğrafyasının kahir ekseriyeti sömürge-işgal altında olduğundan travma buralarda daha sert hissedilmiş, böylelikle içe dönük tartışma ve gelenek eleştirisi daha yoğun yapılmıştır. Kazan İslamcılığında içe dönük, gelenek eleştirisinde rejimi hedef alan siyasî bir yön bulunmamakta ama Sömürge Toprakları İslamcılığında gelenek eleştirisi siyasî tavırla birlikte görülmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti'nde ise İslamcılık, uzun müddet varlığını hissettirememiş, yeniden sahneye çıkmaya başladığında da kendisini Osmanlı (Yeni Osmanlı ve İttihadçı) İslamcılığından kökleri koparılmış bir halde bulmuştur. Tek-Parti Kemalist rejiminin İslam'a yönelik tavrının hayli sert olduğunu söyleyebiliriz. Her ne kadar Marksist Sovyet Rejimi'nin tamamen nefessiz bıraktığı Kazan İslamcılığı gibi tarihe karışmamışsa da Laik-Kemalist Tek-Parti rejiminin de İslamcılığı yok olmaya bedel bir hale getirdiği de izahtan varestedir. İşte Türkiye'de hayli geç bir tarihte biraz da tercüme eserlerin tesiriyle hem rejime muhalif hem de içe dönük gelenek eleştirisi yapan bir İslamcılık oluşmaya başlamış ama geniş bir taban bulamamıştır.
Gelenek tenkidi ister istemez hem tarikatleri hem de cemaatleri hedef tahtasına koymayı gerektirdiÄŸinden Ä°slamcılar, kısa sürede içinden çıktıkları Ä°slamî camia ile de adeta hasım hale gelmiÅŸlerdir. Gelenek tenkidine bu kabil yapıların verdiÄŸi cevap "zındık", "mezhepsiz" ve buna mümasil ÅŸeyler olmuÅŸtur. Ancak Kazan’da Ä°slamcıları, Kadimci olarak bilinen katı tasavvuf-tarikat mensupları Rus Çarlık yetkililerine “Ä°ttihad-ı Ä°slamcı”, “Ä°ttihadçı” diye ihbar ederken, Türkiye’de birkaç saÄŸcı haricinde ihbar zebunküşlüğünde bulunan pek olmamıştır.
Türkiye'de İslamcılık, aslında ciddî entelektüel açılım ve atılım yapma potansiyeline sahip tek harekettir. Çünkü soyutlama ve üst-dil kullanma imkânları daha çoktur. Bir tarikat, cemaat veya mezhebin ya da etnik bir unsurun dar kalıplarına irca edilemeyecek bir mahiyeti haizdir. İslam'ın ve Müslümanların modern problemleri benzer ya da aynı olduğu için aynı anda birçok ülkeyle senkronik olarak hareket kabiliyetine, tecrübeleri kolaylıkla içselleştirebilme özelliğine de sahiptir. İslamcılar, usul ve üsluba dikkat etmek kaydıyla kendilerinin de mensup olduğu dindar camia başta çok geniş bir çevreye ulaşma potansiyeline sahiptirler.
Ä°slamcılık, uzun müddettir müstakil bir alternatif olarak sahnede görünmüyor. Åžu an için AK Parti’ye eklemlenmiÅŸ bir görünüm arz ediyorsa da, bu demek deÄŸildir ki Ä°slamcılık, AK Parti ile özdeÅŸ hale gelmiÅŸtir. Çünkü Ä°slamcılık bahsettiÄŸimiz üç çeÅŸidinde de görüldüğü üzere itiraz, tenkid ve mücadele ile temayüz ve tebellür etmiÅŸ bir telakkidir. Daha doÄŸrusu Ä°slamcılığın hem mevcudiyeti hem de hayatiyeti itiraz ve tenkidle mümkün ve izah edilebilirdir. Gelenek ve modern arasındaki tezadın, hatta mübarezenin telif ya da izalesi için de ciddî bir entelektüel çaba ve okuma ameliyesi ÅŸart olduÄŸundan Ä°slamcılığın itiraz, tenkid ve mücadele kültüründe bir entelektüel seviye ve müktesebatın da mevcut olduÄŸunu kabul etmek doÄŸru olacaktır. Ä°slamcılık, esasında entelektüel bir çabadır. Ä°slâm'ın her çaÄŸ ve coÄŸrafyada carî olacağını ispat gayesidir. Bu sebeple Ä°slamcı siyaset halkta geniÅŸ bir taban bulamaz. Bunun içindir ki Ä°slamcılık kendisine yakın unsurlarla ittifak yapmak, ittifak yaptığı unsurları etkilemek mecburiyetindedir. Aksi halde salon hareketi (dergi, kitap, konferans hareketi) olarak kalmaya mahkûm olur. Tüm Müslümanların Ä°slamcılığın hedef kitlesi olmasıyla Ä°slamcılığın geniÅŸ bir taban bulamaması izahı müşkil bir problem de deÄŸildir.
Millî Görüş nasıl bir şehirli-esnaf hareketi olarak doğmuşsa, İslamcılık da her coğrafyada entelektüel bir hareket olarak doğmuştur. Osmanlı-Türk İslamcıları Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Mehmed Akid, Hüseyin Kazım Kadri, Said Halim Paşa; Sömürge Toprakları İslamcılığında Cemaleddin Afganî, Muhammed Abduh; Kazan İslamcılığında Bubi kardeşler, Rızaeddin b.Fahreddin, Musa Carullah gibi isimler tenkidçi ve mücadeleci veçheleriyle ve ilmî-entelektüel çaplarıyla temayüz etmişlerdir. Bu tecrübeye ıttıla kesbetttiği muhakkak olan Erdoğan da, çeşitli fraksiyonlarıyla eski İslamcıların çoğunu bir şekilde kendi hareketine dâhil etme zarureti hissetmiştir. İslamcılar da hem Erdoğan'ı kendilerine yakın buldukları, hem de kendi teklif ve söylemlerinin eski haliyle taban bulamayacağını tespit ve kabul, daha geniş bir hareket içinde ama o hareketi de etkileyerek bir hizmet ifa edeceklerini mülahaza ettikleri için bu davete icabet ettiler.
Hiçbir tarikat, cemaat veya gruba mensup olmayan, 16 Nisan referandumu dâhil tüm seçimlerinde tercihini Sn. ErdoÄŸan’dan yana kullanmış biri olarak söylüyorum: AK Parti’de ne Ä°slamcı ne de ÅŸeriatçı bir çoÄŸunluk mevcut. Çok ağır olacak ama dindar bir tabanın da hâkim olduÄŸunu iddia etmek çok kolay deÄŸil. Åžayet dindarlığın ölçütünün günde 5 vakit namaz kılmak gibi ibadetler olduÄŸunu kabul edersek çoÄŸunluÄŸun dindar olmadığı bile söylenebilir. Ancak Ä°slam’a baÄŸlılık ve hürmet Türk Milleti’nin mütemayiz vasfıdır ve bu bile baÅŸlı başına bir ÅŸeref ve nimettir. Kanaatimizce AK Parti seçmenini ve tabanını en iyi ifade eden olgu "muhafazakârlık temelli milliyetçilik" olmalıdır.
Yeni Osmanlı Ä°slamcılığını bir baÅŸlangıç kabul etsek bile bizde dinî gelenek eleÅŸtirisinin yaygın olmadığı izahtan varestedir. Ancak rejim ve iktidar eleÅŸtirisinin nispeten eski ve kuvvetli olduÄŸunu söyleyebiliriz. Abdülhamid’in, Ä°slamcılık siyaseti tatbik ederken, entelektüel Ä°slamcılık hareketi olan Yeni Osmanlıları tasfiye etmesi, Namık Kemal ve Ziya PaÅŸa gibi isimlerin sürgün memuriyet yerlerinde vefat etmeleri manidardır.
İslamcılık telakkisine sahip çıkacak, bunu geliştirecek olanların çok kısa sürede yetişemediği ve bir gelenek oluşturamadığı acı bir gerçek ve tecrübedir. İslamcıların, İslamcılığın Müslümanlara can verecek kıymet ve kuvvetinin hakkını veremediği de bir gerçek ve İslamcılığın bu topraklarda bir geçmişine rağmen geleneksel bir sürekliliğe sahip olmadığı da muhakkaksa da yine de entelektüel vasfı ve müktesebatı en fazla olan İslamî telakki, İslamcılıktır.
Gelelim sadede, yani AK Parti içindeki bazı tetikçilere... Kadınlı-erkekli bir tetikçi güruhu, zaman zaman bazı isimleri vesile ederek Ä°slamcılık aleyhinde ahkâm kesiyor. Bunlar esas olarak iki çeÅŸit. Bir kesimi bu camiaya baÅŸka yerden gelen ya da harekete geç katılan insanlar. İçlerinde liberali var, solcusu var, ulusalcısı var. Bunlar harekete mideleriyle baÄŸlı. Bir tehlike halinde gemiyi ilk terk edecekler de bunlar. Bir de geleneksel, katı telakkilere sahip cemaat ya da tarikat mensupları var. Bu her iki güruh için de Ä°slamcılık cidden tehlike. Ancak bunların unuttuÄŸu ÅŸey ÅŸu: ErdoÄŸan hem Ä°slamcılığı merkeze deÄŸilse bile dikkate alan bir hareket içinde yetiÅŸmiÅŸ hem de zaman içinde Ä°slamcılığa ve Ä°slamcılara az da olsa yaklaÅŸmış, entelektüel birikimin en fazla bunlarda (ve eski Ä°slamcılarda) olduÄŸunu müşahede etmiÅŸ, modern meselelere en münasip deÄŸilse bile en makul teklifin bunlardan geldiÄŸini görmüştür. Basiretli bir siyaset adamının bunların muhalefete geçerlerse ziyadesiyle yıkıcı olabileceklerini tespit ya da tahmin etmemesi mümkün deÄŸildir. Sosyal tabanı bulunmayan ama entelektüel kalibresi nispeten yüksek bir ekipten mürekkep Numan KurtulmuÅŸ hareketi aslında biraz da bu basiretin tezahürü ve neticesi olarak sahneden silinmiÅŸtir. Sn. ErdoÄŸan, bugün AK Parti içinde bakan veya milletvekili olarak yer alan ve bir kısmını bizim de tanıdığımız Ä°slamcılarla tetikçi-troller arasında bir tercihte kalmayı kesinlikle zul addeder. Ayrıca 15 Temmuz hain ve mel’un darbe teÅŸebbüsünde ilk meydana çıkanların Beyazıt Meydanı’nda “Kahrolsun Ä°srail!” diye hançeresini yırtarcasına slogan atan Ä°slamcılar olduÄŸunu da herkesten ve hepimizden daha iyi biliyor. Her siyasî iktidarın kullandığı alet ve organ hükmünde kiÅŸiler olmuÅŸtur ve bundan sonra da olacaktır. Bunları fazla önemsememek iktiza eder.
Netice ve hadise şu: Erdoğan geniş bir dindar koalisyonun üzerinde ittifak ettiği liderliği tartışmasız biridir. Erdoğan kime nasıl davranacağını, nasıl kıymet vereceğini çok iyi bilir. Ancak o bir siyasetçi ve müdebbir ve basiretli her siyasetçi gibi idare sanatını mahirane tatbik mecburiyetindedir.
KARAR
Henüz yorum yapılmamış.