Kürsü
Selahaddin E. Çakırgil: Hastalığın tedavisi için teşhisi doğru koymak gereği..
Follow @dusuncemektebi2
Etnisite vurgusunun haksız tahriklere vesile olacağına sık sık değinmek gerekiyor. Geçen gün bir Belediye Başkanı arkadaş, ‘Son siyasî gelişmeler sonunda devlet dairelerinde bazı Gn. Md. Yardımcıları bile açıkça ‘Ben filan etnik kavmiyetçiyim..’ demeye başladılar, bu yıllardır olmayan bir gövde gösterisiydi..’ diye dert yandı.
Bu durum, fitnenin hangi boyutlara geldiğini göstermiş oluyordu.
Hangi etnik kesim için olursa olsun, bu etnisite vurgusunun Ä°slam Milleti‘nin bünyesini zehirleyen bir tarafının olduÄŸu unutulmamalı..
***
Mâdem ki, müslüman olduÄŸumuzu veÄ°slam’ın bütün zaman ve mekânlara hitap eden bir inanç sistemi olduÄŸunu kesin bir imanla iddia ediyoruz; o halde, insan’a ve dünyaya bakışımızı bu inancın temel ölçülerine göre belirlememiz gerekiyor.
Bazıları, bir toplumu daha iyiye yöneltecekse, bir kavmin öğülmesinin mahzurunun olmadığını söyleyerek, olumlu nasyonalizm nitelemesine sığınmaktadırlar. Ama, her ne olursa olsun, kavimler bir sunnetullah gerçeğidir; ama insanları kavimlerine göre ululamak veya aşağılamak, İslam açısından kabul edilemez.. Bu açıdan, bir kavmin bütün mensupları için bir genelleme yapıp herkesi suçlama veya aklamanın yanlışlığı da açıktır.
Unutmayalım ki, Resul-i Ekrem (S) arap kavminden olduÄŸu gibi, Ebu Cehl ve hattâ Hz. Peygamber’in amcası olan Ebu Leheb gibi ÅŸirk, küfr ve inkar‘ın sembol isimlerinden niceleri de arap kavimdendir.
***
Nitekim Kitabullah, Hucûrât-13‘de meâlen, ‘üstünlüğün ancak taqvâ ve fazilet cihetinden olduÄŸu‘nu sarahaten belirttiÄŸi gibi, Tekâsur Sûresi’nde de ‚‘kabirlerle ve çoklukla öğünülmemesi hatırlatılmaktadır.
Resul-i Ekrem(S), ‘Ben de sizin gibi kurumuÅŸ et yiyen bir ananın oÄŸluyum..' diyerek, hangi yoksulluk ÅŸartları içinde olduÄŸunu, diÄŸer insanlardan farklı olmadığını dile getirmiÅŸtir. Kezâ, Hz. Bilal’e, ‘Siyah kadının oÄŸlu..' diye hitap eden bir sahabeyi de, ‘Ey filan.. Görüyorum ki senin beyninde hâlâ Cahiliye kalıntıları var, kendini bunlardan temizle!.' diye ikaz etmiÅŸtir.
***
Hz. Selman’ın da kendisine Farsî diye hitap edenlere, ‘Beni bir coÄŸrafyaya, bir kavme nispet etmeyiniz.. Beni‚ ‘Selman bin Ä°slam‘ (Ä°slam'ın oÄŸlu Selman..) diye çağırın..' demiÅŸtir.
Bizim insana bakışımızın teenel kriterleri böyledir. Irkî, kavmî, vs. farklılıklar Sunnetullah’ın gereÄŸidir ve amma bu farklılıklar üzerine fazilet, rezilet, üstünlük veya noksanlıklar nispet etmekSunnetullah’a karşı çıkmaktır.. Karşı çıkılması gereken iÅŸte budur.
Emevîler zamanında gerçi arapçılık cereyanları güçlenmişti, ama Abbasîler zamanında bu cereyan epeyce zayıflamış, genişleyen coğrafyaların da etkisiyle ordu ve bürokraside arab olmayan fars, türk, kürd, zaza, siyahî, berberî, hindli, afganî vs. unsurlar da etkili şekilde görülmeye başlanmıştı.
***
600 yıllık Osmanlı döneminde de, müslüman halklar tek millet idiler; Ä°slam Milleti.. Ve hattâ müslümanlarla birlikte hareket eden gayrimuslimler de müslümanlarla aynı sosyal statü içinde ve din ve dillerine, yaÅŸayış tarzlarına bir baskı yapılmaksızın azâd ÅŸekilde yaşıyorlardı. Dahası, henüz 100 yıl önce bile, Osmanlı Devleti dağılırken kurulan, ‘Anadolu ve Rûmeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti’nin nizamnâmesinde bile hedef, ilk maddede, ‘Ahali-i Ä°slam‘a yapılan mezalime son vermek..' ÅŸeklinde ifade ediliyordu; sadeceherhangi bir etnik unsurayapılan mezalime son vermek deÄŸil.. Ama o yüksek anlayış, son yüzyılda zehirlendi.
***
Evvelki gün Bahreyn’de CumhurbaÅŸkanı ErdoÄŸan da‚ ‘Etnik kimlik, dil, kabile, renk ve mezhep temelinde birbirine yabancılaÅŸtırılan müslümanlar Suriye’de, Irak’ta, Libya’da, Yemen’de ve daha pek çok yerde kendi kendilerini tüketiyor' diye dile getiriyordu gönlündeki sancıyı..
***
Evet, bugün toplumlarımız yığınla kavmiyetçilik, mezhepçilik vs. hastalıklarıyla malûldür ve tedavi için teşhisin doğru konulması ve etnik unsurların birbirlerini tahrik ve tahkir eden tavırlardan kesinlikle kaçınmaları gerekmektedir.
Henüz yorum yapılmamış.