Güncel
Yeni Şafak Yazarı Hayrettin Karaman: 'Kriz anında parayı yastık altında tutmak caiz değildir'
Yazısının girişine Tevbe Suresi'nin 34 ve 35. ayetlerini not düşen Karaman, "bu iki ayette ekonomik ve sosyal hayatın pek çok problemine çözüm olacak hükümler ve manalar vardır" diye yazdı.
"Halkın parasını haksız, gayr-i meşru yoldan toplayıp Allah'ın emrettiği ve razı olduğu şekilde harcamayan din istismarcıları her çağda olduğu gibi günümüzde de vardır" diyen Karaman "Din, Allah, hizmet, cennet, sevap diyerek para toplayanların sıkı bir denetime tabi tutulmaları şarttır" diye yazdı.
Tasarruf ve harcama kavramlarına eğilen Karaman, şunları kaydett:
Ä°slam tarihinde para ve servet biriktirmenin caiz olup olmadığı konusu tartışılmıştır. Buhârî'nin nakline göre sahâbeden Ebû Zer (r.a.) Åžam'da bulunurken Muâviye ile bu konuda farklı yorumları oluyor. Muâviye yasaklanan biriktirmenin Ehl-i Kitab'a ait olduÄŸunu söykerken Ebû Zer, “Hayır, yasak ve tehdit hem onlar hem de bizim için geçerlidir, kiÅŸinin ihtiyacından fazlasını biriktirmesi caiz deÄŸildir” diyor. Muâviye onu Halîfe Osman'a (r.a.) ÅŸikayet ediyor, Hz. Osman da Ebu Zerr'i Medîne'ye çağırıyor. Medîne'de halk onun etrafında toplanmaya, onu dinlemeye ve konuyu tartışmaya baÅŸlıyor. Ebu Zer bir fitneye sebep olmaktan çekinerek durumu Hz. Osman'a arzedince, “Ä°stersen buradan yakın bir yere git” tavsiyesinde bulunuyor, o da Rabeze'ye gidip orada yaÅŸamaya devam ediyor ve “Başıma bir siyâhîyi baÅŸkan yapsalar ona da itaat ederim” diyor.
Müfessir Kurtubî'nin Ebu Zerr'in görüşü ile ilgili şu yorumu da güzeldir:
“Darlık, kriz, olaÄŸan dışı haller sebebiyle toplum para ve servetin harcanmasına ihtiyaç duyduÄŸunda bu ihtiyacı giderecek kadar harcama yapılması gerekir ve ihtiyaca raÄŸmen parayı yastık altında tutmak caiz olmaz; normal hallerde ise servetin zekâtı ve diÄŸer hakları ödendiÄŸi sürece biriktirmede sakınca bulunmaz.”
Henüz yorum yapılmamış.