Seyyid Kutub / Dünya Görüşü Ve Etkileri - Abdulaziz Tantik
Seyyid Kutub, mücadeleci kişiliği ve hareket içindeki teorik yapısı ile kendisinden sonraki mücadele biçimlerini etkilemiş önemli bir düşünürdür. Derin bakışı, tavizsiz yaklaşımı, olaylara nüfuz ederken değişik bileşkeleri hesaba katması ve sistematik düşünce yetisi ile farkını ortaya koyan ender hareket önderlerinden biridir…
Seyyid Kutub, mücadeleci kiÅŸiliÄŸi ve hareket içindeki teorik yapısı ile kendisinden sonraki mücadele biçimlerini etkilemiÅŸ önemli bir düşünürdür. Derin bakışı, tavizsiz yaklaşımı, olaylara nüfuz ederken deÄŸiÅŸik bileÅŸkeleri hesaba katması ve sistematik düşünce yetisi ile farkını ortaya koyan ender hareket önderlerinden biridir…
Seyyid Kutub’un düşüncesini üç temel kavramsallaÅŸtırma ile tanımlayabiliriz: Tevhid, cihad ve içtihad… Tevhid düşüncesini eksene almış, siyasal hakimiyet meselesini de Tevhid ilkesi baÄŸlamında deÄŸerlendirmiÅŸ, egemenliÄŸin siyasi boyutunun Allah’a mahsus olduÄŸunu dile getirmiÅŸtir. Ama bu ilke genellikle yanlış yorumlanmıştır. Bunun sonuçlarını bugün gözlemleyebiliyoruz… Hakimiyet meselesini ele alırken “mutlaklık” ilkesi üzerinden hareket etmiÅŸtir. Mutlaklık Allah’a mahsustur, Allah, mutlak iktidar sahibidir ve Kutub’a göre, mevcut iktidarlar mutlak olamadıkları için geçicidirler. Bu görüş iktidar karşısında büyük bir özgürlük alanını savunmaktadır.
Cihad kavramı Seyyid Kutub açısından vazgeçilmezdir. Ona göre Cihad, iman etmenin temel parametrelerindendir. Kutub, Cihadı salt bir savaÅŸ olarak tanımlamaz .O, Ä°slam’ın ruhunu algılayabilen bir düşünür olarak; barışın asıl, savaşın ise arızi olduÄŸu konusunda şüphe duymaz. Ama cihadı salt bir savunma ilkesi olarak da tanımlamaz. Cihad, fitnenin yeryüzünden kalkışının temelidir. Böylece sadece savaÅŸ deÄŸil her türlü toplumsal gayret ve emek de cihad olarak tanımlanabilir. Seyyid Kutub’un cihad anlayışı özetle Ä°slam’ın insana yüklediÄŸi sorumluluÄŸun ifa edilmesinin kendisidir. Ama bu, gerektiÄŸinde savaÅŸtan kaçmak deÄŸil, aksine zulme karşı koymak ve mazlumları korumak demektir.
İçtihad ise Seyyid Kutub’un dinin yeniden yorumlanmasında ve geleneksel kültürle dini olanın ayrışmasında öne çıkardığı temel bir kavramdır. Ä°slam – Kapitalizm Çatışması adlı kitabında elbise, kisve, giyim-kuÅŸam ve ÅŸekli tutumların Ä°slam ile bağını sorgular ve ‘geliÅŸimci fıkhı’ konu edinerek, Müslümanların Ä°slam’ın kendi ilkelerinden hareketle yeni durumlarda nasıl tavır almaları gerektiÄŸi konusunu irdeler. Yoldaki Ä°ÅŸaretler kitabında da Müslüman ÅŸahsiyetin oluÅŸumunda vahyin gölgesinden beslenmesi gerektiÄŸinin altını çizer. Böylece Seyyid Kutub Kuran’ın çizdiÄŸi mümin tipolojisinin mümkün ve her zamanda geçerli olduÄŸunu açıkça ilan eder.
Seyyid Kutub, İslam dışı kabul ettiği felsefi bakış ve siyasal iradeyi de iki temel kavramla açıklar: Tağut ve Cahiliyye.
MAKALENİN DEVAMI İÇİN TIKLAYIN!
Henüz yorum yapılmamış.