Sosyal Medya

Güncel

Bir siyasi proje olarak Nevruz

Nevruz, gerçekte Kürt bilinç altında bahar bayramından öte bir anlam taşımamaktadır. Fakat Kürt nasyonal sosyalizminin yeniden tasarladığı şekli ile Nevruz, Kemalist rejimin dayattığı akıl dışı inkâr ve asimilasyonun yarattığı baskı ortamında, Dahhak’a karşı isyan eden Kawa sembolleri ile Zerdüştlük, özgürlük, halk isyanı ve modern bir ulus yaratma projesinin başat sembolü olmuştur.



Mustafa Ekici / Yazar
 
Medeniyetler; farklı diller, etnik yapılar ve kültürel auraların çerçevelediği geniş havzalar üzerinde bir değer ve üst siyasa olarak geliştirici, insanlığı bir üst varoluşa sıçratıcı bir süreç olarak tanımlanabilir. Bu anlamda İslam medeniyeti, dünya coğrafyasının büyük kısmına nüfuz etmiş, insanlığın pagan kültür öğeleri içinde silikleşen varlığını bir büyük anlam katarak yüceltmiş, birbirinden ilginç siyasi organizasyonun içinde hayat bulduğu bir habitat oluşturmuş, onlarca etnik yapı/dil/kültürün içinde neşv-u nema bulduğu velut/rengârenk bir iklim geliştirmiş ve insanlık tarihinde etkileri bugün de capcanlı yaşanmakta olan büyük bir medeniyet hareketi olmuştur.
 
Bu özelliği ile İslam medeniyet coğrafyası, batıdan doğuya, kuzeyden güneye onlarca halk ve kültüre, içinde nefes aldıkları, gelişip serpildikleri bir ortam olmuştur. İslam hukuk sisteminde, İslami akide ve inanç sistemine karşıtlık arz etmediği sürece Müslüman toplulukların sahip oldukları gelenek ve kültür öğelerini yaşatmaları, kısıtlanmak bir yana adeta teşvik edilmiş ve bu öğeler sahiplenilmiştir. Türkçe, Kürtçe, Arapça, Ermenice, Farsça ve daha onlarca dilin edebiyat ve kültür üretiminde yoğun kullanılması, en önemli eser ve değerlerinin bu dönemde üretilmesinin anlamı ve nedeni budur.
 
Bir pagan uygulaması
 
Gerek Roma gerekse Aryan paganizminin kültürel öğelerinin, akidevi ve siyasi bir karşıtlık arz etmediği sürece Müslüman topluluklarda bugün bile hala capcanlı varlığını sürdürüyor oluşunun temel sebebi de bu özgürlükçü ortamdır.
 
Bu anlamda birçok gelenek ve kültürel öğeden bahsedilebilir. Baharı karşılama, kutlamaya dair kültür öğeleri buna dair en iyi örneklerdir. Hemen bütün dünya halklarının baharın geliÅŸini kutlama anlamında bir bayramı var. BirçoÄŸu tarih içinde silinmiÅŸ olsa da günümüzde Asya, Mezopotamya ve Balkanlarda Müslüman topluluklarca da kutlanılan Hıdırellez, Avrupa, Asya ve OrtadoÄŸu coÄŸrafyasında yaygın ÅŸekilde kutlanılan Nevruz, Hıristiyanların kutladıkları ve mezheplere göre deÄŸiÅŸiklik gösteren, yer yer bazı Müslüman topluluklarda da etkisi görülen Paskalya, Japonların kutladıkları Kanamara Masturi ve Çinlilerin kutladıkları Yuan Xiao bahar bayramları bunlardan sadece birkaçı. Aryan paganizminin en önemli efsanelerinden biri olan ve Ä°ran milli ÅŸairi Firdevsi’nin 900’lü yılların sonlarında Åžehname’sinde yazılı hale getirdiÄŸi Demirci Kawa ve Dehhak efsanesine dayandırılan Nevruz, Pers ve Aryan iktidar çevrelerinin binyıllara sâri politik hedef ve heveslerinin en sembolik uygulaması olarak bugün de etkili bir siyasi ve kültürel dönüştürücü iÅŸlev arz etmektedir. Gerek efsanenin ve gerekse binyılların biriktirdiÄŸi anlam ve semboller yığını ile Kawa ve Nevruz, zerdüştlük inancının temel öğelerinin, eski Akad, Asur, Babil ve diÄŸer Aryan paganizminin, Ä°ÅŸtar, Ahura Mazda, Ehrimen gibi dual kötülük/iyilik çatışması sembollerinin, yer altında kök salmış karanlık dünyaların, insanlığın bilinçaltındaki nerdeyse bütün ilkel korkularının ve sığınaklarının sembolleÅŸerek varlığını sürdürdüğü bir pagan uygulamadır.
 
Ä°stanbul’un fethi gibi büyük simgesel deÄŸere sahip, Ä°slam milletinin derin bir özgüven ile tarihteki akışına büyük bir ivme katan Batı’ya doÄŸru hamleye kadar Osmanlı’da, ondan evvel Selçuklu’da Nevruz’un kutlandığına dair kayıtlar bulunmaktadır. Bu temel olarak, Kemalist rejim boyunca Türkiye yönetici ve elitinde Batı’ya duyulan kompleks ile yılbaşı kutlamalarında görüldüğü gibi, Türk ve Kürt yönetici/elit sınıfının Pers/Aryan kültürün karşısında yaÅŸadığı bir tür kompleks ile izah edilebilir. Ancak fetihten sonra Nevruz bayramı siyasi ve baskın özelliÄŸini kaybederek, Ä°slam milletinin iki temel bayramı olan Ramazan ve Kurban bayramlarına yerini bırakmış ve halk nezdinde de itibarını büyük oranda kaybederek, daha çok sembolik bir kültürel öğe olarak, bahar bayramı ÅŸeklinde kutlanılmaya devam etmiÅŸtir.
 
Ä°slam tarihinde Araplardan sonra Ä°slam’a en erken giren topluluk olarak Kürtler ve devamında Türklerin, özellikle son yıllarda iyice görünür hale gelen Aryanik Pagan kültür bayramı Nevruz’u bu kadar yaygın kutlamalarının anlamı, Ä°slam milletinin bu iki deÄŸerli halkının Pers kültür havzasına alınma, Pers kültürünce çevrelenme giriÅŸimi olarak okunmalıdır. Bu gün özellikle Türkiye’de Kürtlere dayatılan Nasyonal Sosyalist ideoloji ve siyaset çevrelerinde, Türki cumhuriyetlerde, biraz da Kürt nasyonal sosyalist milliyetçiliÄŸinin yarattığı baskı saiki ile -iÅŸin doÄŸrusu biraz da komik bir kompleks ile- devlet yetkililerinin Nevruz kutlaması, bu kültürel yayılmacılığın ne kadar etkin ve derin olduÄŸunun göstergesidir.
 
Hilal yerine ateÅŸ
 
80 yıllık inkâr ve asimilasyon ile yaratılan maÄŸduriyetin var ettiÄŸi Nasyonal Sosyalist Kürtçülük ideolojisi, ihtiyaç duyduÄŸu sembolik devrimci kültür öğelerinin hemen tamamını, Aryan Paganizminin yaÅŸayan en temel efsanelerinden Nevruz ve Kawa üzerinden topluma dayatarak adeta Nevruz’u yeniden var etmiÅŸtir. Açıktır ki jeopolitik ve kültürel siyasa açısından Nevruz, Pers/Safevi kültür yayılmacılığının en baÅŸat öğelerinden biridir. Kürt coÄŸrafyasındaki hemen bütün siyasi parti ve örgütlerin, en solundan en muhafazakârına bütün siyasi hareketlerin, Ä°slam kültür havzasının siyasi sembolü olan hilal yerine, güneÅŸ, ateÅŸ, ışık ve benzeri Aryan Paganlığı sembollerini kullanmaları bu kültürel ve siyasi yayılmacılığın ne kadar derin ve etkin olduÄŸunun göstergesidir. 1400 yıllık Ä°slam tarihinde birçok iç çatışma, iktidar mücadelesi ve ‘alt oluÅŸlar’ süregelmiÅŸtir. Ancak iki dönem, Ä°slam düşmanı emperyalist ve sömürge güçlerinin bölgeye nüfuzlarına kapı aralayan büyük kültürel kırılmalara yol açmıştır. Biri Haçlı Seferleri dönemi, diÄŸeri son yüzyıldır içinde bulunduÄŸumuz dönemdir. Her iki dönemin ortak paydası Ä°slam dünyasının aşırı derecede paralize olmuÅŸ siyasi yapısıdır ki bu paralizasyon Ä°slam dünyasını Batılı sömürge güçlerinin müdahale ve saldırısına açık hale getirmektedir.
 
Mezhep taassubu
 
 Temel olarak 1000’li yıllar boyunca Ä°slam devletleri, silik siyasi liderlerin hırsları etrafında, çoÄŸunlukla aÅŸiret veya kabile esasına dayalı derin ayrışmalara tabi olarak meydana çıkmıştı. Bugün de yine benzer biçimde Ä°slam dünyasını içinden çıkılmaz derecede güçsüzleÅŸtiren ayrışmalar, milliyetçilik ve mezhep taassubu etrafında geliÅŸmektedir. O gün Åžii Fatımi devletinin zorladığı ÅŸartlar ile oluÅŸan paralizasyon birçok devlet veya beyliÄŸi Batılı sömürge güçleri ile iÅŸbirliÄŸine, ortaklaÅŸamaya zorlamakta idi, bugün de yaÅŸanan aÅŸağı yukarı benzer bir durumdur.
 
Arap, Türk ve Fars milliyetçiliÄŸi ve Sünni-Åžii gerilimi altında gittikçe güçsüzleÅŸen Ä°slam coÄŸrafyasına son darbe Kürt nasyonal sosyalizm ideolojisi ile vurulmak istenmektedir. Ä°ÅŸte bu büyük sarmalın en büyük siyasi sembollerinden biri, şüphesiz tamamen Ä°slam öncesi Aryan Pagan kültürünün canlandırılması üzerine kurulu bulunan ve Kürtleri hızla ve etkin bir biçimde Ä°slam kültür havzasının dışına savurma ameliyesi olan Kürt nasyonal sosyalizminin dayattığı Nevruz’dur.
 
Kemalist zihnin icadı
 
Ä°slam milletinin sadece iki kutsal bayramı ve günü vardır, biri mübarek Ramazan’ın sonunda kutladığımız Ramazan Bayramı, diÄŸeri de Kurban Bayramı’dır. Kemalist Batıcı rejimin icad ettiÄŸi bütün ulusal gün ve bayramlar, Ä°slam coÄŸrafyasında büyük/küçük devletlerin icad ettikleri Baasçı, ulusalcı, milliyetçi, Åžamanist, Aryanik, birçoÄŸu Pagan kökenlere dayandırılan, bir kısmı modern zaman uydurması ulusal gün ve bayramların tümü ayrıştırıcı ve bölücüdür.
 
Geleneksel olarak Nevruz, Kürt coÄŸrafyasında sanıldığı kadar yaygın bilinen ve kutlanan bir bayram deÄŸildir. Çok lokal olarak, Paganizminin sembollerinden olabildiÄŸince soyutlanarak kutlanan Nevruz, gerçekte Kürt bilinç altında bir bahar bayramından öte bir anlam taşımamaktadır. Kürt nasyonal sosyalizminin yeniden tasarladığı ÅŸekli ile Nevruz, Kemalist rejimin dayattığı akıl dışı inkâr ve asimilasyonun yarattığı baskı ortamında, adeta Dahhak’a karşı isyan eden Kawa sembolleri ile Zerdüştlük, özgürlük, halk isyanı ve modern bir ulus yaratma projesinin baÅŸat sembolü olmuÅŸtur. Bu hali ile Kemalizm’in kendine has bir rekreasyonu olan Apoizm, Nevruz’u yeni bir Kürt ulusu yaratmada temel sembollerden biri haline getirerek, Kürtleri Ä°slam milletinden olabildiÄŸince uzaklaÅŸtırmaya çabalamaktadır. 80 darbesi sonrasında adeta planlı ÅŸekilde artırılan baskı ve inkâr süreci, temel ontolojik/Ä°slami deÄŸerlerine tamamen karşıt olmasına raÄŸmen Nevruz kutlamalarının Kürt sokağında bir etki yaratması için fırsatlar yaratmıştır.
 
Arap, Kürt ve Türk’ü dünya tarih sahnesine taşıyan tek ÅŸey Ä°slam’dır. Ä°slam’ın hayat bağışlayan nefhası ile hayat bulan ve ‘Ä°slam milleti’ olarak dünyanın üçte birine nüfuz eden, siyasi ve kültürel organizasyonlar geliÅŸtiren bu millet, zihnini, ontolojisini ve fiziki varlığını iÄŸdiÅŸ eden bütün Paganist, Åžamanist, Aryan ve Zerdüşt kalıntısı uyduruk kurtuluşçu ulusal kutsallardan, bir an evvel arınmalı ve tarihteki büyük yürüyüşüne kaldığı yerden devam ederek insanlığa hayat bağışlayan mesajın taşıyıcısı olma misyonunu yeniden üstlenmelidir.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.