Makale
Ölçüler ve aşırılıklar
Yazar:
Süleyman Seyfi ÖğünSosyal bilimlerdeki merkezî ve egemen olan bakışa göre, kültürel olarak Türk modernleÅŸmesinin, Osmanlı'dan intikâl eden dinsel baÄŸların tasfiyesine odaklandığı düÅŸünülür. Bu bakışa göre Osmanlı, dinsel bir bir dünyadır. Osmanlı'nın dışlanması da bu nedene baÄŸlanır. Onun yerine, metafizik iddiası olmayan, dünyevî, pozitif bir 'akıl –bilim dini'nin kurulmak istendiÄŸi söylenir.
Bu, Türk modernleÅŸmesini bir tür örtük Enver Hocacılık gibi görmektir. Elbette için için bunu savunanlar yok deÄŸildi. Ama ateizmin külliyen cumhûriyetin kurucu örtük hedefi gibi görülmesi bana doÄŸru gelmiyor. Cumhûriyetin kurucu kadroları, bir tür orta sınıf püritanizmini savunuyordu. Dolayısıyla, kendi ölçülerinde bir 'düzgün' dindarlığın, Osmanlı'dan intikâl eden 'akıl dışı', 'aşırı' bir dindarlığı ikâme etmesi için çaba harcadılar. Yâni, dinsizleÅŸtirme deÄŸil, bir tür makbûl dini yaygınlaÅŸtırmaktı amaçları.
Aslında, Osmanlı'nın devlet dini olarak Sünnî temeldeki medrese dindarlığının içerdiÄŸi, ama fazlaca da açığa çıkmayan bir refleksti bu. Fark, Osmanlı'nın, resmî din öÄŸretisi dışında kalan dinsel gruplarla, çok zorunlu olmadıkça çatışmamak, onlarla geçinmek, hatta bir ÅŸekilde iliÅŸki kurmak siyâsetinin terk edilmesindeydi. Medrese dinini temsil eden Kadızadelilerin karşısında, son tahlilde, tasavvufu temsil eden Sıvasilerin kollanması da bu yüzdendi. Buna mukabil, cumhûriyetin resmî din anlayışı, merkezi, makbul dinin dışında kalan cümle dinsel yorumların tasfiye edilmesini öngörüyordu.
Bu, 'yukarıdan' bakışın, aynı zamanda 'aÅŸağıdan' gelen bir baÅŸka paydaşı olduÄŸunu görüyoruz. YavaÅŸ yavaÅŸ ÅŸekillenmekte olan yenilikçi taÅŸra dindarlığında dile gelen alternatif modernizmin doÄŸrultusunun benzer olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Bu iki bakış elbette ki çatıştı. Ama, gerçekleÅŸtirdikleri toplumsallaÅŸmaların ve kültürlenmelerin esasta, yâni bilimcilik, akılcılık, reform, özcülük gibi temellerde çok farklı olmadığını düÅŸünüyorum. Sorun, resmî siyâsetlere destek veren profesyonel orta sınıf dünyanın beklentileriyle taÅŸranın beklentilerinin birebir çakışmamasıydı. Bu sorun bir 'ölçülendirme' sorunuydu. TaÅŸra modernizminin 'ölçüleri' ile kentli sınıfların' ölçüleri 'uyuÅŸmuyordu. Bu ölçü farklılığı elbette çatışma doÄŸuruyordu. Ama, özde büyük bir farklılık olmadığı için, Türkiye'de siyâsal çoÄŸulculuÄŸun ve demokratik kurumların yerleÅŸmesine katkıda bulundu. Merkez sol ve merkez saÄŸ siyâsal oluÅŸumların, zaman zaman çok keskin çatışmalar gösterse de, ortak paydalarda uyuÅŸum kabiliyeti kazandırdı. Ama, aynı bakış, savrulmaların da açıklayıcısıdır.
Süleyman Seyfi Öğün
-
Eylül 10, 2018 Pazartesi Tahran Zirvesi’nden sonra
-
Temmuz 02, 2018 Pazartesi Çoğulculuğun cilveleri
-
Mayıs 07, 2018 Pazartesi Siyasal hikâyeler
-
Ocak 25, 2018 Perşembe Satılık fikirler
-
Ocak 22, 2018 Pazartesi Afrin ve sonrası…
-
Ocak 01, 2018 Pazartesi Ä°ranÂ…
-
Kasım 27, 2017 Pazartesi Değişen suretler
-
Kasım 20, 2017 Pazartesi Özür…
-
Ekim 30, 2017 Pazartesi HediyeleÅŸme
-
Ekim 16, 2017 Pazartesi Hikâyesizlik
-
Ekim 09, 2017 Pazartesi Hudutların kanunu
-
Ekim 02, 2017 Pazartesi Şehirler, kasabalar ve köyler
-
Eylül 07, 2017 Perşembe Kuzey Kore saldırır mı?
-
Kasım 17, 2016 Perşembe Kazananlar ve kaybedenler
-
Kasım 10, 2016 Perşembe Trump: Belirsizlik kazandı
-
Kasım 07, 2016 Pazartesi Tarihsel hafızasıyla buluşan Türkiye
-
Ekim 20, 2016 Perşembe Musul ve sonrası
-
Eylül 22, 2016 Perşembe BM’deki bir çığlık üzerine çeşitlemeler
-
Eylül 05, 2016 Pazartesi Paradigma
-
Mayıs 23, 2016 Pazartesi Dokunulmazlar
-
Aralık 28, 2015 Pazartesi Kürt siyaseti dönüşecek mi?
-
Aralık 10, 2015 Perşembe IŞİD ve Kürt kartları
-
Aralık 07, 2015 Pazartesi Savaş mı, Rus baharı mı?
-
Kasım 30, 2015 Pazartesi Bundan sonra ne olacak?
-
Kasım 26, 2015 Perşembe Düşürülen uçağın ardından…
-
Kasım 23, 2015 Pazartesi Türkiye’yi IŞİD ile vurmak
-
Kasım 09, 2015 Pazartesi Kırılgan bir yüzde için şeytanın gör dediği
-
Eylül 14, 2015 Pazartesi Kemal Burkay, HDP ve Kürtçülük sarmalı
-
Ağustos 10, 2015 Pazartesi Siyasal kurumsallık ve şiddetin kurumsallaşması
-
Temmuz 23, 2015 Perşembe Ölümün araçsallığı
-
Temmuz 20, 2015 Pazartesi Değişen İran üzerine
-
Mayıs 14, 2015 Perşembe Soma’dakiler öldükleriyle kalmasınlar
-
Mayıs 07, 2015 Perşembe Kanlı göç yolları
-
Nisan 09, 2015 PerÅŸembe Kaybeden ve kazananlara mektup
-
Nisan 02, 2015 Perşembe Bari şu trampetler çalmasa…
-
Mart 23, 2015 Pazartesi Toplumsallığın örselenmesi
-
Mart 19, 2015 Perşembe Yanardöner Ortadoğu
-
Mart 02, 2015 Pazartesi Târihî ve târihsel başarılar...
-
Åžubat 26, 2015 PerÅŸembe Zihinler ve zeminler
-
Åžubat 23, 2015 Pazartesi Durumsal komedi ve durumsal muhalefet
-
Åžubat 19, 2015 PerÅŸembe Marjinal ve olaÄŸan ÅŸiddet
-
Şubat 16, 2015 Pazartesi İdam cezası olmalı mı?
-
Şubat 09, 2015 Pazartesi Avrupa’nın geleceğine dair bazı tahminler
-
Şubat 02, 2015 Pazartesi Entelektüel G-Point’ler ve bir özyıkım hikayesi
-
Ocak 29, 2015 PerÅŸembe Aganta, Burina, Burinata...
-
Ocak 22, 2015 Perşembe Siyâsal akıl ve toplum
-
Ocak 19, 2015 Pazartesi Karikatür dünyada karikatür savaşları
-
Ocak 15, 2015 PerÅŸembe Temiz ve kirli
-
Ocak 12, 2015 Pazartesi Avrupa titre ve...
-
Ocak 08, 2015 Perşembe Yabancı düşmanlığı
-
Ocak 05, 2015 Pazartesi Felsefesizlik...
-
Aralık 29, 2014 Pazartesi 2015...
-
Aralık 22, 2014 Pazartesi Merkez ve yarı-merkez dünyalar
-
Aralık 15, 2014 Pazartesi Yüksek siyâset ve Türkiye
-
Aralık 08, 2014 Pazartesi Dünya dışbükeyleşirken
-
Aralık 04, 2014 Perşembe Büyük fotoğraf üzerinden
-
Aralık 02, 2014 Salı Hoşgeldiniz Sayın Papa....
-
Eylül 22, 2014 Pazartesi Bölünme ve birleşme
-
Eylül 18, 2014 Perşembe Korkanlar ve korkutanlar üzerine...
-
Eylül 08, 2014 Pazartesi Demokrasi...
-
Eylül 04, 2014 Perşembe Siyaset-hukuk ilişkisi
-
Eylül 01, 2014 Pazartesi Ezberlerle yaşamak
-
Ağustos 28, 2014 Perşembe Şenlikli bir farkındalık ile başımızdan dökülenler
-
AÄŸustos 25, 2014 Pazartesi Hikayeler...
-
AÄŸustos 21, 2014 PerÅŸembe Muhalefet nereye?
-
AÄŸustos 18, 2014 Pazartesi Devlet dedikleri...
-
Ağustos 14, 2014 Perşembe Entelektüel Haller (2)
-
Ağustos 11, 2014 Pazartesi Entelektüel hâller (1)
-
Ağustos 07, 2014 Perşembe Dünyânın 'brütleri' ve 'net'leri (2)
-
Ağustos 04, 2014 Pazartesi Dünyanın 'brütleri' ve 'net'leri (1)
-
Temmuz 24, 2014 Perşembe Tarihin şakası yok...
-
Temmuz 21, 2014 Pazartesi Küçülenler ve büyüyenler
-
Temmuz 17, 2014 Perşembe Entelektüel vicdân ve Filistin'in iç sesi
-
Temmuz 14, 2014 Pazartesi Ölçüler ve aşırılıklar
-
Temmuz 10, 2014 PerÅŸembe Ãœniversiteler...
-
Temmuz 07, 2014 Pazartesi Mezopotamya dönüşürken (2)
-
Temmuz 03, 2014 Perşembe Mezopotamya dönüşürken (1)
-
Haziran 30, 2014 Pazartesi Eşitsizlik formları, toplumsal obezite ve pişti...
-
Haziran 23, 2014 Pazartesi Kodlar ve kutuplar
-
Haziran 19, 2014 Perşembe Cumhurun reisini seçerken Kurucu Yasa meselesi
-
Haziran 16, 2014 Pazartesi Sevenler ve sevilenlere dâir
-
Haziran 12, 2014 PerÅŸembe Medya: Skolastik ve ortodoksi
-
Haziran 09, 2014 Pazartesi Cinâyetler...
-
Haziran 05, 2014 Perşembe Siyasâl kutuplaşmanın diyalektiği
-
Mayıs 26, 2014 Pazartesi Parçalı kırıklar dünyâsı
-
Mayıs 22, 2014 Perşembe Ortadakiler ve aşağıdakiler
-
Mayıs 19, 2014 Pazartesi Âsâyiş berkemâl, rezâlet berdevam
-
Mayıs 15, 2014 Perşembe İncelik ayarları (2)
-
Mayıs 12, 2014 Pazartesi İncelik ayarları (1)
-
Mayıs 08, 2014 Perşembe Damak ve beden terörü
-
Mayıs 05, 2014 Pazartesi Baretli kızgın küçük burjuvalar...
-
Mayıs 01, 2014 Perşembe Vesâyetçiliğin tarihine bir derkenar (3)
-
Nisan 28, 2014 Pazartesi Vesâyetçiliğin târihine bir derkenar (2)
-
Nisan 24, 2014 Perşembe Vesâyetçiliğin târihine bir derkenar (1)
Henüz yorum yapılmamış.