Sosyal Medya

Güncel

Güzel olmak zorundayız-Sibel Eraslan

Begoviç’in ifadesiyle; "Çünkü Müslümanız ve bir farkımız var..." Güzellik meselesini kişisel mahiyette zevke, hazza dair telakki etmek, en başta onu ziyan etmek anlamında. Daraltmak, istiften ibaret kılmak mahiyetinde... Oysa İslam nazarında güzellik, yaradılışın sırrıdır. İnsan olmanın zarureti, kulluk sorumluluğunun içeriği, varoluşun anlamıdır "güzellik", İslam tasavvurunda... Peki öyle miyiz? Müslümanın sözü Kuran’da meyveli, gümrah bir ağaca benzetilir. Ya bizim sözlerimize ne demeli? ***



Bir gün Sevgili Efendimiz ve arkadaÅŸlarının yanına bir adam gelir ve din hakkında bazı sualler sorar. Ä°man nedir der, Ä°slam nedir der ve cevaplarını alır Peygamberimizden (s)… Sonra da "ihsan nedir" diye sorar... Ä°hsan, Allah’ı her an görürcesine kulluk etmektir... Ardından kimsenin tanımadığı bu ihtiyar adam çekip gider. "Bu adamın kim olduÄŸunu bilen var mıdır içinizde" diye sorar Efendimiz... Cevaplayan çıkmayınca da; "Bu gördüğünüz melek Cebrail’di, size dininizi öğretmek için gelmiÅŸti’’ der… MeÅŸhur hadis külliyatının hemen hepsinde yer alan bu Cibril hadisinde "ihsan", Ä°man ve Ä°slam bahislerinin hakikati; hem kristali hem sonsuzluk uzamı gibi aktarılır. Ä°mam Kurtubi bu hadisi, "sünnetin annesi" olarak takdim eder.
 
Ä°hsan; Allah’ı her an görüyormuşçasına, her an onun huzurunda olduÄŸun bilgisiyle ibadet etmen ve hayatı bu bilinçle yaÅŸamandır der bilginler... Hasene, hasen, güzel, güzellik demektir.
 
İhsan; "yaptığı işi güzel yapmak" anlamına gelir... Müslüman için güzellik, kulluğa has bir boyun borcudur. Hadiste geçen iman mevzuu, batında yani içerde, gönülde, ruhta bir aydınlanma olarak takdim edilirken... İslam ise zahirde, yani dış dünyada, toplumsal olanda, gösterge ve işaret mahiyetinde, hatta kimlik olarak temsiliyettir. İhsan, işte bu iki merhalenin hem özü hem de neticesi gibi parıldar. İhsan yani halin güzel oluşu, İslam ve İman kavramlarının hakikatidir...
 
"Ä°hsan’ kavramı, Kuranı Kerim’de 70’i aÅŸkın ayette geçer. Secde suresi 7. ayete göre Allah yarattığı her ÅŸeyi güzel yaratmıştır. Kasas suresi 77. ayette güzellik, iyilik anlamındadır aynı zamanda; Allah'ın ihsan ettiÄŸi gibi bizlerin de ihsan etmesi gerektiÄŸinden söz eder.
 
Güzellik, tek başına estetik bir mevzu deÄŸildir. Veya Ä°slam estetiÄŸi dediÄŸimizde güzellik, aynı zamanda sorumluluk, vicdan ve hukuk anlamlarına da gelir. Bu yüzden Ä°slam estetiÄŸinden bahsederken, sözgelimi mimaride sadece zerafet, ölçü, simetri ve tezyinat deÄŸil bunların yanı sıra insana ve kullanıma yararlı, faydalı oluÅŸ da esas alınacak kriterlerdendir... Biz buna ‘’insani sanat’’ da diyebiliriz. Ä°nsansız güzellik veya insana raÄŸmen güzellik diye bir dayatması, disipliner kısıtlaması, diktesi, baskısı yoktur Ä°slam sanatının. Evet kaideleri vardır, üslubu vardır, ifade gücünü insanın ve toplumun iyiliÄŸinden alır... Fayda deÄŸerli bir sonuçtur ki mesela faydasız ilimden Allah’a sığınır bütün bilginler…
 
***
 
Güzellik, bir hukuk meselesidir bu baÄŸlamda... Ahlaki sorumluluktur.Mesela ÅŸehirdeki insanların güneÅŸini kesen bir gökdelen hem güzel deÄŸildir hem de ahlak dışı bir iÅŸtir. Kur’anda adı geçen Semud, Ad, Medyen gibi devirlerinde en ilerlemiÅŸ ve müreffeh toplumlar, özellikle mimarideki taÅŸkınlıkları da vurgulanarak helak edilmiÅŸlerdir. Fahri Kainat (s), Medine’de arkadaÅŸlarıyla inÅŸa ettikleri Mescid’de namaz kılarlarken ayaÄŸa kalktıklarında bazen tavandaki hurma dalları baÅŸlarına deÄŸecek olurdu. CiÄŸer parem dediÄŸi kızı Fatıma ile sevgilisi ve eÅŸi AiÅŸe’ye (Allah onlardan razı olsun) her zaman çok sade bir hayatı nasihat ve istirham etmiÅŸtir…
 
Güzellik Resulullah’tır (s). O, güzelliÄŸin kemalidir, onun hayatı güzelliÄŸin kıstasıdır...
 
Dünya hırsı, bizlerin gözlerine perde gibi indi. Makam, mevki, mal, para ihtirası, bizlere güzeli unutturdu, güzelliği yıktı geçti... Bir kıyametin içinden geçiyoruz.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.